Financieel advies, V90 (diesel) wel of niet kopen

De nieuwe generatie S en V90
christiaanveijk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.01.2024 - 11:16

Beste leden, ik zit met een uitdaging.

Mijn pa ruilt morgen zijn huidige V90 (2017 - diesel) in voor een bedrag van 17.500,- euro. De auto heeft 114.000 km gereden en nu heb ik dus de mogelijkheid om deze auto over te nemen voor het inruilbedrag dat de dealer heeft aangeboden. De dealer is hier ook akkoord mee t.o.v. de rest van hun deal.

Het is mijn indruk dat het inruiltarief aan de lage kant is, maar na meerdere telefoontjes met andere dealers ben ik hier niet helemaal over uit. Ik krijg gemixte signalen van tussen de 17.500 en 20.000 euro waardoor het me niet zeker is of dat het finaniceel een goed idee is om de auto over te nemen.

We rijden niet genoeg kilometers per jaar om de hogere wegenbelasting te verantwoorden, echter dacht ik dus dat de 'wellicht' relatief lagere aanschapprijs van 17.5k dit zou balanceren voor het moment dat ik de auto weer zou willen verkopen.

Ik ben benieuwd of er op dit forum mensen zitten met meer kennis over de huidige markt, waarde en of er gedachten zijn over of het wel of geen slimme zet is om de auto over te nemen.

Ik hoor graag van jullie! Fijne dag!
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Kun je iets meer vertellen over de V90? Automaat, schakel, kinetic, momentum, inscription, r-design, etc?
Of misschien een kenteken, dat is ook handig.

Diesel is momenteel een vreemde handel, het is een beetje 'wat de gek er voor geeft'. Al is het wel minder erg dan een jaar geleden, toen was je diesel echt niks meer waard.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Feit is wel dat je met 114k op de teller een uitstekende Volvo koopt welke nog maar net is ingereden. Je kent de historie van de auto en dat is ook wat waard.
Er vanuit gaande dat het niet een basis-uitvoering betreft lijkt me de prijs zeker niet verkeerd.
Ik schat in dat je elders iets vergelijkbaars koopt voor gauw 10k meer.
Blijft natuurlijk verder koffiedik kijken wat diesel in de toekomst gaat doen (idem voor benzine, afhankelijk van wet-/regelgeving, EV ontwikkeling, subsidies, etc).
Ik kan niet in je beurs kijken, maar ik zou het denk ik doen.
Laatst gewijzigd door teebee op 03.01.2024 - 15:55, 5 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
christiaanveijk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.01.2024 - 11:16

Kenteken: NP-637-F
150 pk turbodiesel met 6-traps automaat.
Functies zoals adaptive cruise-control en parkeersensoren allemaal inclusief.
Ik weet niet precies of het een momentum, inscripiton of r-design is om eerlijk te zijn.

Hier in ieder geval wat foto's:
Screenshot 2024-01-03 at 15.25.16.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

De auto van je vader is een Momentum met Intro Line, een hele mooie complete versie.
De eerste vergelijkbare auto die te koop staat is bij een handelaar. Ook een D3 Momentum automaat voor 24.900 met 126.000km.
Die auto heeft een panoramadak, wat de auto van je vader niet heeft. Maar het is wel een geimporteerde, en de auto van je vader is een origineel Nederlandse.
Zo te zien aan de foto's is de auto door Hooftman geleverd, dat is sowieso een prima dealer.

Conclusie: Ik denk dat je voor 17.500 een hele goede deal doet, en verder volledig eens met wat Teebee hier boven schreef. Je weet wat je koopt, en dat is ook wat waard.

Succes!

Edit: De genoemde auto die ik vond is deze: https://www.autotrack.nl/a/volvo-v90-di ... 7-54744312
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

ja dit is een koopje !
Dealers moeten ook 12 of 24 maand garantie kunnen geven en er zelf van leven ( zware diesel verkoopt niet zo snel ) dus dit is zo die 5k-7k wat er tussen zit .
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28394
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een goede deal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
christiaanveijk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.01.2024 - 11:16

bedankt voor alle reacties. Het is me duidelijk dat het een goede deal lijkt. Het enige waar ik me nog zorgen overmaak is onderhoudskosten.

De afgelopen tijd verbruikt de wagen soms wel een liter olie op 2.000/3.000 kilometer (wel autobahn).

Is dit nog iets om zorgen over te maken? Ik zou hem natuurlijk kopen zonder garantie.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19910
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb al een hoop aan mijn diesel verspijkerd maar olieverbruik heb ik dan weer niet.
Het ligt er een beetje aan waar je onderhoud wilt gaan doen, dealers rekenen stevig prijzen maar het onderdeel en arbeid betaal je maar 1x, soms zijn er specialisten die net even vriendelijker geprijsd zijn waardoor het onderhoud meevalt.
Rustig warm rijden is het advies en dan moet het wel wat kunnen hebben.
Verbruik van olie kan duiden op olieschraapveren die het werk niet meer aankunnen, dat kan dan wel een dure worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

daar staan ze wel bekend om deze VEA 2.0 4 cil. en een revisie kost gauw 5K € kijk maar eens op TSC de betuwe
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 937
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Oei, een dillema. In eerste instantie mee eens dat het een goede deal is qua aanschafkosten. Reken met wegenbelasting + normaal onderhoud op € 220,- tot € 250,- per maand aan vaste kosten. Toekomst voor een diesel is lastig. Nieuwe diesles worden (bijna) niet meer verkocht, alleen al om het feit dat autofabrikanten deze vrijwel niet meer maken. Steden die vanuit milieu-oogpunt diesels uit de straat willen. De V90 zal fantastisch rijden, maar vraag je zelf af of je die ruimte nodig hebt en of het de kosten waard zijn. De vaste kosten komen wel elke maand terug en er komt natuurlijk een omslagpunt dat het voordeel dat je nu hebt omslaat. Wanneer dat omslagpunt komt heb je voor een groot deel niet in de hand, dat doet de overheid wel voor jou. Bijkomend puntje is het best wel redelijke olieverbruik.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

EGR vervuild?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Is het echt alleen na een ritje planken op de autobahn, of echt structureel een liter op 2000km?
Diesel01, jij moest toch na een ritje met de caravan naar Frankrijk ook een litertje bijvullen?

Als het sporadisch is zou ik er nog niet heel bang voor zijn, als je echt structureel moet bijvullen wordt het een ander verhaal...
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27920
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoe maak je je kilometers?
Je geeft aan dat je niet genoeg tijd om de hogere wegenbelasting "eruit" te halen. Telkens korte ritjes krijg je gegarandeerd ellende met een moderne diesel.
De eventuele waarde bij verkoop is koffiedik kijken hoe dit zal zijn over een jaar of wat, helemaal met een dieselmotor onder de kap.

Met het olieverbruik erbij zou ik persoonlijk nog eens goed nadenken of je dit gaat doen hoe mooi de deal ook lijkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3398
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

17;5k is niet veel. Evt olieschraapveren komt op 3,5 keuro . Zit je nog steeds goed. Maar tot die tijd zou ik eerst langs obbetuning gaan.

“ Bij hoog olie verbruik, dan een air-intake dan wel motor/zuigerveer reiniging + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van de schraapveren.”
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/

Voor mij een no-brainer maar dan moet je de auto wel kunnen inzetten voor langere afstanden. Van korte ritten gaan diesels kapot.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Ik heb vorig jaar een vergelijkbare uitvoering gekocht, bj 12-17 met 106000 km. Momentum uitvoering.
Ex leaseauto in nette staat, heb er 21500 voor betaald en nu 12000 km verder nog geen seconde spijt van
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Anderen kopen voor dit bedrag een Astra, Megane of andere kleine doorsnee auto's. Ik zou er niet lang over na hoeven denken. Laat desnoods vantevoren even het olie geval nakijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27920
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Er is niet heel veel meer om van tevoren na te laten kijken, vandaag moet de auto ingeruild worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

DB200 schreef: 03.01.2024 - 19:14 17;5k is niet veel. Evt olieschraapveren komt op 3,5 keuro . Zit je nog steeds goed. Maar tot die tijd zou ik eerst langs obbetuning gaan.

“ Bij hoog olie verbruik, dan een air-intake dan wel motor/zuigerveer reiniging + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van de schraapveren.”
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/

Voor mij een no-brainer maar dan moet je de auto wel kunnen inzetten voor langere afstanden. Van korte ritten gaan diesels kapot.
Die relatie EGR schraapveer issue zie ik zo niet kan je dat toelichten ?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19910
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Henry82 schreef: 03.01.2024 - 17:38 Is het echt alleen na een ritje planken op de autobahn, of echt structureel een liter op 2000km?
Diesel01, jij moest toch na een ritje met de caravan naar Frankrijk ook een litertje bijvullen?

Als het sporadisch is zou ik er nog niet heel bang voor zijn, als je echt structureel moet bijvullen wordt het een ander verhaal...
Klopt hoor.
Waar ze naar mijn mening gevoelig voor zijn is de interval van 30k km of een jaar en de 0w20 olie, maximaal 15k en dan is het wel klaar met de olie.
Dus een oliewissel om de 15.000km en een litertje castrol 0w20 mee voor onderweg.
Op de autobahn is het nooit langdurig hoge snelheid, je komt iemand achterop en remt af, vervolgens vraag je weer inzet van het blok en doen de turbo's weer mee onder volle belasting en dat vraagt dan soms olie.
Ter info, afgelopen jaar met de caravan(1800kg) een hele rustige reis(3000km) gehad met 100km/u in de 6e versnelling, motor draait dan 2400rpm en ik heb geen olieverbruik gehad, wel met verse 0w20 gereden.
Een paar jaar terug naar Freiburg geweest en daar in de bulten gereden waar de D5 even mocht sporten daar vroeg hij vrij snel om een liter olie op 1000km.
@Niels, die EGR laat uitlaatgas nogmaals door het blok gaan, daar gaat de inlaat van dicht zitten, roet zet zich af op de olieschraapveren en voilà, die zijn fucked.
Maak je de egr en inlaattraject schoon en help je daarna met een update de EGR dan is het blok ineens brandschoon, roetfilter doet gewoon zijn werk, blok verbrand schoner dan de buitenlucht en is top bij de les.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”