Tips voor beter licht in de donkere dagen?

Plaats reactie
Steph_
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.12.2023 - 12:13

Hallo iedereen,

(Geen zin in lezen? Ik heb de vraag samengevat in de dikgedrukte tekst)
Sinds de aanschaf, jaren geleden, van m'n Volvo V60 (2013) vind ik de verlichting op z'n zachts gezegd nogal matig. Groot licht kan je half Nederland mee verlichten, maar dimlicht daarintegen... Persoonlijk zou ik de koplampen hoger zetten, en meende eerst ook dat dat het probleem was. Totdat ik bij de apk-keuring de melding kreeg dat ze zelfs wat naar beneden zijn gezet omdat ze te hoog stonden.
Ik erger me overigens ook (letterlijk) geel aan de gele koplampen icm die witte schuine LED strook naast de koplampen. Ik zou er een moord voor doen om die dezelfde kleur te krijgen. En voordat iemand vraagt waarom ik dan niet voor dat nieuwere model ben gegaan... Ergens moet je financieel een grens trekken, vooral met het overtuigen van de vrouw 😉

Ik heb gewone halogeen verlichting in de auto zitten met die standaard originele koplampunit zoals dit type: voorbeeld.
Nou zit ik te twijfelen of ik misschien wat geld moet investeren in beter licht. Alleen heb ik geen zin om nieuwe xenon koplampen a €250/€350 p/s te kopen.

Dus eigenlijk mijn vraag, wat kan/mag ik doen (rekening houdend met de regels mbt verlichting voor de openbare weg), wat is er voor nodig en wat zijn de beste opties daarvoor?

Ik sta open voor zowel LED als xenon. Houd het liefst m'n koplampen heel, maar ik ben ook handig, dus als de voordelen opwegen tegen de nadelen, wil ik daar wel van afwijken.


Ik vraag dit omdat ik veel verschillende dingen online lees, veel oude informatie die wellicht anno 2023 niet meer relevant is door nieuwe regelgeving en/of techniek, waardoor ik eigenlijk geen idee meer heb wat nu wijsheid is in mijn geval.
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 937
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Als je wilt voldoen aan de typegoedkeuring van je auto mag er helemaal niets en moet het halogeen blijven. Daar heb je wel wat verschil in lichtopbrengst, de Night Breaker van Osram of X-Treme Vision van Philips. Die lampen geven wel wat meer lichtopbrengst maar gaat ten koste van de levensduur. Je kunt natuurlijk tegen de regels in LED vervangers monteren en deze voor de APK even verwisselen met de originele halogeen lampen. Philips heeft hiervoor de Ultinon series, geen idee of dat bij jou gaat passen. LED vervangers hebben vaak actieve koeling in de vorm van een kleine ventilator die zorgt voor wat extra benodigde ruimte aan de achterzijde van de lamp.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

H4 en H7 is er ook in een wittere/koelere kleur, ik meen dat de Night Breaker van zichzelf ook al een koelere kleur heeft, die had ik ook in de V50.
Ivm de kortere levensduur (vondt het nogal meevallen) had ik standaard wel een setje reserve in de auto liggen. Dan kon ik desnoods gewoon onderweg op een parkeerplaats een nieuwe pit steken met altijd de goede kleur.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ik heb ook uit ergenis zoals jij vermeld mijn gele halogeen lampen eruit gehaald. En 2 ledjes met 6000k wit kleur erin gezet. Deze hebben een ventilator maar past ondanks dat prima. De licht opbrengst is meer dan mijn groot licht. Maar heb de lampen naar beneden afgesteld zodat m'n tegenliggers niet verblind worden. Voor apk wissel ik het terug om gezeik en discussie te voorkomen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Beste Steph,
Ik zou voor de Night Breaker van Osram of X-Treme Vision van Philips gaan. Deze lampen gaan zeker lang genoeg mee als je er overdag niet mee rijdt. Ik had in mijn S60 de mistlampen vervangen voor originele led dagrijlampen van Volvo. Dan alleen `s-avonds met gedimd halogeen licht rijden.
Hetzelfde heb in bij mijn S80 gedaan. Overdag de dagrijlampen en `s-avonds de Xenon verlichting. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de bovengenoemde halogeen verlichting beter licht vindt geven dan de Xenon. Ik hoef zo voor de APK niks te wisselen en ook niet bang te zijn voor afkeur.
Laat hier je licht over schijnen en misschien vindt je het wat
Jerry990
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 20.03.2018 - 08:16

De enige led waarvan ik ze echt goed genoeg vonden waren die van Hilox. Is een nederlands bedrijfje die ook xenon kan leveren. Het voordeel van hun leds is dat deze zelfs nog heel fijn af te stellen zijn. Dat maakt ze dus heel goed om het juiste lichtbeeld te krijgen. Belangrijk is dus dat je even voor een muur moet staan, en hetzelfde lichtbeeld moet gaan krijgen als de halogeen. De hilox led is ook nog eens vrij klein, en heel krachtig. Ze gebruiken ook philips chips en de kleur is best heel mooi.
Heb ze toen een jaartje gehad in mijn s40.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik heb zelf de Phillips Ultinon pro 6000. De beste keus geweest in verlichting! Geeft echt heel goed, helder licht. Deze moet je wel i.c.m. een canbus-adapter monteren anders ontstaat er een foutmelding op je DIM.

https://www.xenonlamp.nl/philips-ultino ... 972u6000x2
I.c.m.
https://www.philips.nl/c-p/18960C2/canbus-adaptor-led

succes!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroen 2CV6 Club Blue Celeste.1986

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Jerry990 schreef: 26.12.2023 - 08:34 De enige led waarvan ik ze echt goed genoeg vonden waren die van Hilox. Is een nederlands bedrijfje die ook xenon kan leveren. Het voordeel van hun leds is dat deze zelfs nog heel fijn af te stellen zijn. Dat maakt ze dus heel goed om het juiste lichtbeeld te krijgen. Belangrijk is dus dat je even voor een muur moet staan, en hetzelfde lichtbeeld moet gaan krijgen als de halogeen. De hilox led is ook nog eens vrij klein, en heel krachtig. Ze gebruiken ook philips chips en de kleur is best heel mooi.
Heb ze toen een jaartje gehad in mijn s40.
Ik heb er 5 jaar mee rondgereden. prima led lampen idd.. Kost wat, heb je ook wat. En elk jaar door de apk heen gekomen. (ja ja, ik weet het goedkeuring enz ik wil alleen aangeven, dat die lampen meestal wel goedgekeurd worden, ja kan alleen een keer pech hebben)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt.
Mijn Xenon verlichting eruit en de plug and play D1S LED autoverlichting erin. Deze plug and play set is geschikt voor auto's met origineel Xenon D1S fitting. Deze set heb ik bij TopLedverlichting.nl gehaald. Wilde eerst nog Xenon Osram Nightbreaker halen, maar dan was ik duurder uit en wellicht ook kortere levensduur van de lampen. Vrienden van mij gebruiken deze ledlampen ook en hebben nooit APK problemen gehad.
Ik heb mijn wagen in het donker voor de garagedeur gezet en het lichtbeeld met streepjes op deur getekend. Xenon lampen eruit en deze D1S ledverlichting erin. Tot mijn verbazing was het lichtbeeld precies hetzelfde. Als proef op de som ermee gereden. Veel meer witter licht en geen seinende tegenlichters.
Een paar eigenschappen: Kleur 6000k: wit, Erg hoge lichtopbrengst (14000 Lumen per lamp) , Geen opstarttijd, Plug and play geen probleem met de Canbus
Deze verlichting is ook verkrijgbaar in D3S led.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Osram heeft nu Europees goedgekeurde led lampen voor in halogeen units.


https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Wel zonde dat die lampen dan weer niet in Volvo’s getest worden. Overigens schijnt het zo te zijn dat dit formeel wel legaal is in Duitsland, mits de auto in de lijst is opgenomen, helaas geldt die lijst niet voor heel EU, voor zover ik weet.

Ik heb ook een set H7 led van Hilox in mijn V60 zitten, ondanks dat het lichtbeeld best heel goed is, vind ik het niet zo goed als achter een projector. Daarom heb ik een set Morimoto Micro D2S projectoren besteld vanuit USA. Deze projectoren ga ik retrofitten in mijn units, daarbij wil ik proberen om mijn Hilox lampen hierin te plaatsen. Via Hilox heb ik al een set D~S voetjes gekocht, deze zijn geschikt voor de H7 lampen (ter vervanging van de H7 voetjes). Ik ben heel benieuwd hoe dit wordt.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”