Hallo mede forum gangers,
Na ruim 7 jaar naar de grommende 5 cilinders van mijn XC60 uit 2010 te hebben geluisterd, overweeg ik nu de overstap naar een gebruikte XC40 T5 recharge inscription.
Over de 60 ben ik goed te spreken. Het duurste is de nieuwe koppeling met massa vliegwiel geweest. En met nu bijna 3 ton op de teller en een ban op diesel in Amsterdam, nu de PIH. Maar de rijderservaringen die ik lees zijn nogal verschillend. Net zo verschillend als de automagazines waar deze door journalisten geschreven testen instaan. Dus ik dacht: laat ik het aan de liefhebbers zelf vragen:
Zijn jullie blij, of juist niet, met jullie XC40 T5 recharge? Wie helpt me de definitieve beslissing te nemen
Harold
Rijervaring 2020 XC40 T5 recharge inscription gevraagd
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Hallo Harold,
Ik rij sinds juni 2022 met heel veel plezier in een XC40 T5 Recharge. Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden en te laden aan huis. De auto rijdt fantastisch en comfortabel. Het overschakelen van elektrisch naar benzine gaat ongemerkt.
Zorg dat je een aantal laadpassen hebt om zo voordelig mogelijk te kunnen laden. Er zitten grote prijsverschillen op dezelfde paal met een andere aanbieder.
De XC40 PHEV heeft wat mij betreft twee nadelen. 1) Bij elektrisch accelereren houdt de auto bij 93 km even in. Dit is slechts kort en hij accelereert daarna moeiteloos door maar ik vind het storend. 2) Het rijbereik op pure elektrisch is beperkt tot 40 á 45 km. Dat is binnen de bebouwde kom vaak precies genoeg maar al snel ontoereikend op een langere afstand. Je moet de auto regelmatig aan de laadpaal zetten voordat je je terugreis aanvaardt. Je hebt natuurlijk altijd je benzinevoorraad nog dus stilstaan zal je niet zo gauw.
Heel veel succes met je overwegingen maar ik zou zeggen: Doen! Je krijgt er geen spijt van.
Ik rij sinds juni 2022 met heel veel plezier in een XC40 T5 Recharge. Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden en te laden aan huis. De auto rijdt fantastisch en comfortabel. Het overschakelen van elektrisch naar benzine gaat ongemerkt.
Zorg dat je een aantal laadpassen hebt om zo voordelig mogelijk te kunnen laden. Er zitten grote prijsverschillen op dezelfde paal met een andere aanbieder.
De XC40 PHEV heeft wat mij betreft twee nadelen. 1) Bij elektrisch accelereren houdt de auto bij 93 km even in. Dit is slechts kort en hij accelereert daarna moeiteloos door maar ik vind het storend. 2) Het rijbereik op pure elektrisch is beperkt tot 40 á 45 km. Dat is binnen de bebouwde kom vaak precies genoeg maar al snel ontoereikend op een langere afstand. Je moet de auto regelmatig aan de laadpaal zetten voordat je je terugreis aanvaardt. Je hebt natuurlijk altijd je benzinevoorraad nog dus stilstaan zal je niet zo gauw.
Heel veel succes met je overwegingen maar ik zou zeggen: Doen! Je krijgt er geen spijt van.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- peer54
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30
Dag Harold,
Ik rij in een V90 T8 my22. Actieradius E ongeveer 40klm. Sinds ik met pensioen ben rijd ik een pak minder. De meeste kilometers vallen binnen de actieradius. Bij flinke ritten geen laadstress, hij schakelt dan over op een smeuïge 2 liter benzine motor met een heelijke brom in het vooronder. Bij een zware aanhager kun ook nog 4WD rijden.
Succes met je keuze
Groet Peer
Ik rij in een V90 T8 my22. Actieradius E ongeveer 40klm. Sinds ik met pensioen ben rijd ik een pak minder. De meeste kilometers vallen binnen de actieradius. Bij flinke ritten geen laadstress, hij schakelt dan over op een smeuïge 2 liter benzine motor met een heelijke brom in het vooronder. Bij een zware aanhager kun ook nog 4WD rijden.
Succes met je keuze
Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06.07.2016 - 08:21
Dank je wel voor je reactie Theo!
Ik had gelezen dat het inhouden na een software update voorbij zou zijn. Is dat bij jou niet het geval?
Wat is jouw verbruik als je accu leeg is en puur op benzine verder moet?
Groet,
Harold
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 06.07.2016 - 08:21
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4699
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Pure nieuwsgierigheid maar heeft de XC40 PIH ook een Hold knop waarmee je de (resterende) accucapaciteit voor een later moment kunt bewaren?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Jazeker, en ook een rechargeknop zodat je evt bij kunt laden en later weer volledig elektrisch kunt rijden.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4699
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Mijn auto is “net” terug van een servicebeurt en heeft het nog steeds.
Het verbruik op de autosnelweg ligt rond de 6.5 Ltr/100 km.
Het gemiddelde benzine verbruik over een jaar, incl caravanritten, ligt bij mij rond 2.6/100.
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Dat 'inhouden' zal niet verdwijnen na een software update. Het is het schakelen van de 2e naar de 4e versnelling van de automaat, en dat gebeurt inderdaad precies rond de 95 km/u.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
je zou toch verwachten dat ie dan van 2 naar 3 naar 4 schakelt: als je dat inleert is het hikje weg....
V60 d3 gt r-design (facelift)
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Hier lees je meer over de technische achtergrond: viewtopic.php?t=88448
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Het is toch wel apart, dat mijn automaat (Gear Tronic 8 versnellingen) dit probleem niet kent, en bijna zonder dat je het merkt, over of terugschakelt? Of is hier sprake van een heel andere versnellingsbak? Mijn XC40 houdt nergens in, ongeacht de snelheid bij het accelereren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2836
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Wat denk je zelf, Hans? Heb jij een hybride?
Jelmer de Jong schreef: ↑25.08.2021 - 20:15 Het is een automaat met dubbele koppeling. Eentje voor de even en eentje voor de oneven versnellingen. Als je met de verbrandingsmotor rijdt gaat het 1-2-3-4-5-6-7, de volgende versnelling staat dus altijd klaar om in milliseconden naar over te schakelen. Elektrisch gebruik je alleen 2 en 4, die zitten beide op dezelfde koppeling waardoor je moet ontkoppelen, wat tandwielen moet verplaatsen en dan weer koppelen. Dat gaat een beetje met de vloeiendheid van iemand die net zijn rijbewijs heeft omdat de techniek in de bak er niet voor bedacht is. Die is gemaakt om heel snel te wisselen van 1 naar 2, dan een paar seconde de tijd nemen om 3 klaar te maken en als je 6000 toeren hebt bereikt is 3 klaar en kan je naadloos door.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Is een heel ander verhaal Hans. Bij de T5 Plugin speelt dit hikje alleen bij het volledig elektrisch rijden, in het topic waar ik naar verwees staat een uitgebreidere technische uitleg.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Okee, ik dacht dat dit "hikje" met de automaat te maken had. Al beschikt (zover ik weet) de eerste serie XC40 een 8 traps automaat, en de elektrische en hybride versies, een 7 traps automaat, toch? De uitleg van Jelmer is duidelijk.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)