V50 2.0D 2007 rookt erg en bokt bij koude start

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Hallo forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 29 december 2017 een V50 2.0D. Ik heb deze gekocht met 244.000 km, wetende dat er wel e.e.a. zou moeten gebeuren, maar aangezien ik 25 jaar monteur ben geweest dacht ik dat dat wel goed zou komen.
Eerst is de distributie gedaan en de olie incl. filter ververst. Omdat de wagen al 4000 km over zijn grens voor de distributie zat heb ik vrij rustig proef gereden en na de aankoop voorzichtig naar de werkplaats gereden. Na het onderhoud kwamen een aantal klachten aan het licht die ik wel kan herleiden, maar de grootste klacht staat in de titel.

Bij de koude start rookt hij veel (even ook blauw, verder grijs) en bokt de motor voor ongeveer 30 seconden tot een minuut. Tijdens de eerste kilometer wil hij ,in de lage toeren en wat vraag naar vermogen, "pingelen". Overigens ontstaat er ook een flinke rookwalm onder de motorkap bij de start. Ik vermoed dat er een pakking tussen de slakkenhuizen van de turbo uit ligt. Wanneer de motor dus warm is start hij prima zonder rook, tenzij je hem ongeveer acht uur laat staan. Olieverbruik is niet waarneembaar.

Het volgende heb ik reeds gedaan:

Gloeibougies gecontroleerd. Er was er 1 kapot dus alle vier vervangen. Geen verschil.
Verstuiver retourtest, welke goed was.
Alle filters vervangen.
DPF reiniger in de tank gedaan, injectorreiniger voor diesel in de tank, inlaatreiniger via inlaatslang ingespoten. Geen resultaat.
Inlaatspruitstuk gedemonteerd en gereinigd, was zwaar vervuild. Een halve centimeter dikke koeklaag van vette koolaanslag.
Op aanraden van de dealer tijdelijk de EGR uitgeschakeld.
De DPF bleek vol te zitten. Geprobeerd te reinigen, niet gelukt dus maar een gang doorheen gemaakt van ongeveer drie centimeter doorsnede. Er wordt nog steeds druk opgebouwd dus de computer denkt dat hij nog gewoon werkt.
De verstuivers laten testen bij een dieselcentrum. Volgens hen zijn ze goed, hoewel bij twee testrapporten een grijze V is en bij 1 testrapport een grijze W van "wrong".
De motor geflushd met Wynns motorreiniger om zoveel mogelijk koolaanslag binnen in de motor weg te krijgen.
Gecontroleerd op luchtlekkages, niets.
Kleppen van het "gasklephuis" gecontroleerd. Goed.
Carterventilatie gecontroleerd. Zowel uit de slang naar het kleppendeksel, als de olievulhals komt met koude start en warme motor een heel licht briesje. Prima dus.

Ik zie een aantal topics op het forum die beginnen met dezelfde klacht, alleen niemand die uiteindelijk laat weten of het opgelost is of niet, laat staan hoe?

Zou het kunnen dat het tijdstip van de aansturing van de verstuivers bij koude motor niet klopt? Waar is dat van afhankelijk?

Zelf heb ik helaas niet veel ervaring met de modernere diesels. De auto's die ik hiervoor had (Berling 1.9D uit '98, 206 SW 2.0 HDI uit 2003) waren probleemloos terwijl ik op de Berlingo 550.000 km heb gezet en de 206 460.000 km.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die doorgang net zo groot maken als de uitlaat pijp heeft meer nut. Daarna DPF en EGR weg schrijven. ben je al van een hoog gezeur af. Nu gaat die alsnog regenereren, zonde vd diesel!

Intercooler en slangen 100% dicht?

Ik lees dat er een hoop is gedaan, maar is er al eens uitgelezen? en dan niet met een eobd reader maar met Vida.~

Halve CM koeklaag is niks overigens. Maar los je wel op door bovenstaande.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Uitlezen is alleen nog maar met een Delphi 150 S gedaan. Die gaf ook aan in het begin dat de turbo regelaar niet werkte, maar het bleek dat het vacuumslangetje van de klep van de intercoolerslang er af lag. Die van de bypassklep zat ook heel los. De slangetjes zijn aangetast door oliedampen en zijn ook nattig van olie. Verder heb ik zelf alleen maar een ELM adapter met Torque Pro. Daar wordt ik niet veel wijzer van. Helaas heb ik geen Vida, wat kost dat eigenlijk om aan te schaffen?

De turbo werkt uitstekend, veel power! Als die slangen niet 100% dicht zijn, dan zou ik dat toch wel merken? Al was het maar door geluid en vermogensverlies.

Nu je het zegt; Ik heb ook een keer gestart zonder de slangen op het gasklephuis, gewoon om te kijken of het verschil maakte. Niet dus.
Laatst gewijzigd door MennoB. op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Wanneer het probleem zich enkel voordoet bij koude motor zou ik het toch vooral in de koudstartregeling zoeken. Je hebt de gloeibougies gecontroleerd, maar worden ze ook aangestuurd? Meet je spanning op de gloeibougies bij koude motor? Zou wellicht ook nog wel in een defecte motortemperatuursensor kunnen zitten. Deze kun je wel zichtbaar krijgen op de Torque Pro.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Is inderdaad waar ook. Voorgloeicircuit was ook al bij mij opgekomen. Ik heb daarom een keer de stekker van de gloeibougies direct doorverbonden met de accu voor 12 seconden en toen gestart. Dit maakte toen geen verschil. Misschien te kort geweest?
Viel me wel op dat het lampje altijd maar heel kort oplicht. Zal ook de temperatuur via torque controleren als deze weer koud is.
Bedankt voor de tips!
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Koelvloeistof temperatuursensor werkt goed. Voorgloeicircuit gaat al aan wanneer ik de sleutel al in het contact steek. Daar ligt het dus ook niet aan. We gaan verder zoeken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zou eerst maar eens zorgen dat mechanisch alles goed werkt, zoals je turbo.
Gebruikersavatar
Luc VG
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26

Heb ik ook gehad, de oorzaak zat toen in een gescheurde leiding van de luchttoevoer.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Goedemorgen allen,
Ik heb zojuist een topic gelezen van iemand met hetzelfde probleem, alleen zonder het slechte lopen. Dit bleek de turbo te zijn, die olie lekte in de uitlaat bij lang stilstaan. Bij mij is sowieso de pakking naar het uitlaatspruitstuk lek. Ik ga maandag de turbo eraf halen en deze inspecteren. Zoals Blade hierboven al voorstelde wil ik deze in orde maken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik verwacht dat de blauwe rook daar vandaan komt. Wellicht lekt er ook wat naar de inlaat. Misschien komt de rommelige start daardoor.

Goed de turbine controleren op radiale en axiale speling.

Vergeet ook niet de olie aanvoer en afvoer leidingen te vernieuwen OF heel goed te reinigen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Ga ik zeker doen. Als het zo is dat het daar vandaan komt zal ik een patroon bestellen bij APS. Ben erg benieuwd naar maandag. Ik houd jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11622
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik denk dat het geen kwaad kan om ter referentie ten aanzien van het roken van de auto er een andere 2.0D naast te zetten en te vergelijken.

Ik heb als lease auto een tijd terug, vanaf nieuw een 2009 2.0D gereden, en die heeft altijd (vanaf nieuw uit de fabriek) flinke blauwe pluimen gehad bij het rijden en optrekken. Aangezien het een witte was zat de achterkant ook binnen de kortste keren onder de roet.

Het zou dus misschien kunnen zijn dat wat je ziet normaal is?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Lijkt mij écht niet normaal. Zeker niet met alle filters ertussen.

De 2 liter diesels die ik tot nu toe heb gezien, daar kwam niks uit.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Goedenavond,
De turbo is eraf. Wat een klus zeg, voor in je eigen garage (en op de vloer).
De foto's spreken voor zich denk ik. Veel roet tussen de slakkenhuizen en aan de luchtzijde kan ik het asje op en neer bewegen. Hij heeft dus radiale speling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat ziet dat eruit.

Ik gebruik altijd goede kwaliteit nitril handschoenen, de hele dag door, ik wil niet anders inmiddels.

Zie je ook slijtplekken vd turbine in de behuizing?

Hij hoort ‘iets’ radiale speling te hebben, vergeet dat niet.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Oh moet hij wat speling hebben? Dat wist ik niet; ik heb weinig ervaring met werken aan turbo's. Maar ja, zoals je ziet gaat er iets echt niet goed, want die roet die je ziet komt vanuit het slakkenhuis. De kant naar de luchtinlaatbuis is nat van de olie. Ik zal nog eens even een blik werpen op evt. slijtage. Overigens voel ik aan de uitlaatzijde geen speling,
Laatst gewijzigd door MennoB. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Gecontroleerd, ik zie zo snel geen slijtagesporen. Zucht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Ik ga morgenochtend langs APS turbo-onderdelen. Zojuist een afspraak gemaakt. Om 08.15 ben ik de eerste ;-)
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

Turbo is wat vies, maar niet heel erg gek het beetje speling hoort.
Heb de turbo al vervangen op mn c30. Leuk klusje jnderdaad, mag ik je een tip geven? Vervang de olietoevoerleiding!!! Zeer grote kans dat ie gaat lekken op de aansluitingen (spreek uit ervaring en twee keer je turbo losmaken is geen pretje haha).

Waren de variabele schoepen nog gangbaar? Die zitten aan de roetfilter kant, gaan vast zitten door roetaanslag of gaan minder lekker open en dicht. Hiermee bepaald de turbo de druk die hij op moet bouwen, niet functioneel werkende schoepen zorgen voor verlies van druk en inderdaad dus ook roken.

Bij mij rookte de auto ook vooral bij gas los op de snelweg, turbo dus open gemaakt en uiteindelijk preventief vervangen op 290.000 km (had em toch open liggen). Nieuw patroon erin en de schoepen liepen stroef.. Allesschoongemaakt en nieuwe turbo resultaat was meer vermogen en feller reageren + roken tijdens gas los was verdwenen.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Hey Jeff, dank je voor je reactie. Mijn probleem is vooral dat de koude start een spektakel is en er rook het interieur in komt. . Vanochtend helemaal. Hij had nu twee dagen stil gestaan. Na de start sloeg hij bijna een paar keer af en het geluid was verschrikkelijk. Het leek wel of er knikkers in de motor zaten. De rook was ook erger dan normaal de klacht was. Helaas heb ik zelf geen compressie meter of cilinder lektest apparatuur.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”