Roetfilter

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Jullie zullen het vast wel vernomen hebben. Binnenkort wordt het verwijderen/leeg maken van het roetfilter of het al verwijdert zijn van het roetfilter van auto's van na 2011 strafbaar gesteld. Dus APK afkeur. Met nadruk, geldt alleen voor auto's van na 2011. Eigenaren van auto's vóór 2011 mogen het filter alsnog verwijderen of verwijdert laten. Ik laat me hier niet uit of dit ethisch verantwoord is. Moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Hier de brief naar de Kamer.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... de-apk.pdf
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
havana
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

En de inspectie bij de APK bestaat uit (hou je vast....) een visuele inspectie :D Iedereen die dus rijdt met een leeggehaald c.q. doorgeprikt filter kan dus vrolijk doorrijden. Alleen rijders met een downpipe (zeer klein aantal schat ik zo in) zijn de sjaak.

Het zal nog druk worden tot 1 juli bij de tuners.

De BOVAG zal flink hebben gelobbyd om de deeltjesteller (zoals geadviseerd door TNO aan de minister) tegen te houden. Dit zou namelijk een forse investering vergen van alle APK keuringsstations.

Overigens geldt voor auto's < 2011 wel dat je dit moet melden aan de RDW. Ik las elders dat je mogelijk ook meer MRB moet gaan betalen. Dat gaat dus helemaal niemand doen....
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21028
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En ondertussen hebben we nog nooit zoveel CO2 uitgestoten als industrie. Ik vraag mij af wat de bijdrage van die paar diesels zal zijn ...

http://www.volkskrant.nl/economie/co2-u ... ~a4482887/
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

havana schreef: En de inspectie bij de APK bestaat uit (hou je vast....) een visuele inspectie :D Iedereen die dus rijdt met een leeggehaald c.q. doorgeprikt filter kan dus vrolijk doorrijden. Alleen rijders met een downpipe (zeer klein aantal schat ik zo in) zijn de sjaak.

Het zal nog druk worden tot 1 juli bij de tuners.

De BOVAG zal flink hebben gelobbyd om de deeltjesteller (zoals geadviseerd door TNO aan de minister) tegen te houden. Dit zou namelijk een forse investering vergen van alle APK keuringsstations.

Overigens geldt voor auto's < 2011 wel dat je dit moet melden aan de RDW. Ik las elders dat je mogelijk ook meer MRB moet gaan betalen. Dat gaat dus helemaal niemand doen....
Dat vrolijk doorrijden kon nog wel is tegen gaan vallen.
Een APK keurmeester komt niet uit een ei natuurlijk en een steekproefcontroleur ook niet.
Een nadien dichtgelast roetfilter valt dus echt door de mand.
Plus dat er software in ontwikkeling is om een en ander tegen te gaan.
Ook wat EGR betreft enz.
Net als in Duitsland gaat het worden in de toekomst.
Afwijken van de type goedkeuring is afkeur, wat het ook mogen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”