Volgens voorschrift moet ik iedere 15.000km mijn motorolie en filter vervangen van mijn v70 2.5ft (geschikt voor bio-ethanol, maar nog nooit gedaan).
Heb de beurten braaf gedaan met de juiste olie; 0w30 a5/B5. (Castrol edge professional, is prijzig per liter).
Het valt me op dat de 'oude olie' altijd de originele kleur heeft (mijn vorige v70's waren 2.5d en d5, de oude olie was altijd erg donker verkleurd).
Is het nodig dat dit iedere 15.000km gebeurd terwijl de auto altijd op lpg rijdt en de olie niet verkleurd is? (Of kan de kwaliteit van de olie niet aan de kleur worden afgelezen?)
Oliewissel na iedere 15.000km is wel vaak....
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De kleur van de olie kan een indicatie zijn voor de kwaliteit maar je kan niet zien of alle dopes/toevoegingen nog hun werk doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
- Locatie: Enschede
De nieuwe olie in een dieselmotor verkleurt direct (lees: wordt zwart) na starten van de motor. Bij een benzinemotor is dit niet het geval. Google er maar eens op.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het is niet voor niets dat Volvo die termijn voor heeft geschreven, zou me er persoonlijk toch aan houden.
Liever een keertje extra wisselen dat je weet dat het goed is dan gaan besparen op een wissel van de nodige tientjes
Liever een keertje extra wisselen dat je weet dat het goed is dan gaan besparen op een wissel van de nodige tientjes
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16545
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het was toch wel bekend dat de olie op het internet vele maken goedkoper is dan de prijzen die de garages er voor rekenen? Heb je ergens een brug of smeerkuil dan doe je het gewoon zelf en zelfs voor de diesels met een interval van 30k is er niks mis mee om er bij 15k even lekker schone olie er in te stoppen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Van iets vaker olie verversen is geen enkele auto slechter geworden, maar je moet het ook niet overdrijven, er zijn grenzen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Krek - zo doe ik het ook. Om de 15.000 km of 6 maanden doe ik zelf een oliewissel met filter. Elk jaar of 30.000 km naar de dealer voor een onderhoudsbeurt.V70/2.4D/2003 schreef: Het was toch wel bekend dat de olie op het internet vele maken goedkoper is dan de prijzen die de garages er voor rekenen? Heb je ergens een brug of smeerkuil dan doe je het gewoon zelf en zelfs voor de diesels met een interval van 30k is er niks mis mee om er bij 15k even lekker schone olie er in te stoppen.
Zelf wisselen is een half uurtje werk.
laatste Volvo (960) verkocht
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik doe het ook om de 15.000 kilometer en doe alles zelf.
Heb een Pela pomp om de olie mee uit de carter te pompen, geen geknoei en geen smeerkuil of brug nodig dus het kan gewoon thuis voor de deur.
In de tijd dat de olie eruit wordt gepompt de rest van de filters wisselen en dan rest alleen nog maar nieuwe olie erin en rijden maar weer.
Heb een Pela pomp om de olie mee uit de carter te pompen, geen geknoei en geen smeerkuil of brug nodig dus het kan gewoon thuis voor de deur.
In de tijd dat de olie eruit wordt gepompt de rest van de filters wisselen en dan rest alleen nog maar nieuwe olie erin en rijden maar weer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ja, bij mijn vorige auto ook altijd zo de oliewissels gedaan en na afloop de carterplug wel eens los gedraaid en dan komt er geen druppel olie meer uit.
Haal er bij de S60 ook keurig 6,5 liter uit.
Haal er bij de S60 ook keurig 6,5 liter uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
OK, gevoelsmatig heb ik het idee dat bij klassiek aftappen echt het hele carter leeg loopt, de Volvo dealer tapt volgens mij nog wel klassiek af.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is afhankelijk van de werkplaats. Er zijn ook heel veel garages/bedrijven die het tegenwoordig ook met een pomp doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen werkplaatsen heb gezien waar ze het carter leegpompen. Doorgaans zetten ze de auto op de brug en laten de boel leeglopen. Mijn gevoel zegt ook dat je zo eerder eventueel bezinksel mee pakt wat bij verkeerd gebruik van een pomp misschien blijft liggen en kan gaan rondzwerven.
Terwijl het carter leegloopt hebben ze tijd om de onderkant van de wagen eens grondig te bekijken.
Terwijl het carter leegloopt hebben ze tijd om de onderkant van de wagen eens grondig te bekijken.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb het principe van een aantal garages overgenomen (uiteraard gebruiken zij een iets professioneler systeem).
Zoals gezegd doe ik het onderhoud zelf en over het algemeen voor de deur of anders bij mijn garagebox. Auto staat sowieso 2 keer per jaar op de krik om de wielen te wisselen en werp dan altijd even een uitvoerige blik en uiteraard kijk ik met enige regelmaat naar de staat van de nodige dingen.
Ieder zo zijn voorkeur, maar zeker als je zelf gaat wisselen scheelt zo'n pomp je veel geknoei
Zoals gezegd doe ik het onderhoud zelf en over het algemeen voor de deur of anders bij mijn garagebox. Auto staat sowieso 2 keer per jaar op de krik om de wielen te wisselen en werp dan altijd even een uitvoerige blik en uiteraard kijk ik met enige regelmaat naar de staat van de nodige dingen.
Ieder zo zijn voorkeur, maar zeker als je zelf gaat wisselen scheelt zo'n pomp je veel geknoei
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je zelf de olie aftapt uit het aftappunt hoeft dat geen geknoei op te leveren maar wat je zegt is waar, iedereen heeft zo de persoonlijke voorkeuren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Om zelf te doen is het natuurlijk ideaal, geen brug of put nodig
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
PreciesFrederik Welvaert schreef: Om zelf te doen is het natuurlijk ideaal, geen brug of put nodig
Vanuit de grote kan overgieten in een jerrycannetje of iets en bij de gemeente inleveren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- oliewereld.nl
- Forumsponsor
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.03.2014 - 10:10
Ik wil hier graag even op reageren als forumsponsor. (Al heb je je keuze al gemaakt )jkatier schreef: Dank voor de reacties! Ik blijf om de 15.000km wisselen
Elke 15.000km verversen lijkt veel voor een moderne motor maar kan wel belangrijk zijn. Bij een diesel van 20 jaar oud kan het nauwelijks kwaad als je de interval wat verruimd maar de modernere (euro4) Volvo motoren werken met hele nauwe toleranties tussen de bewegende delen waardoor de motor eficienter is maar waardoor smering ook steeds belangrijker wordt. Hiervoor heeft Castrol ook samen met Volvo de 0W30 A5/B5 uitgebracht. (prijs online valt overigens wel mee. Als je per 10 liter besteld dan kost het €9,50 per liter incl verzending)
Zeker met een LPG installatie worden de temperaturen over het algemeen nog iets hoger wat juiste smering nog belangrijker maakt.
Dan over het leegzuigen met een pomp. Ikzelf doe dit al 5 jaar en vele kilometers bij mijn eigen auto zonder problemen. Omdat de slang zuigt door het vacuüm en je over de bodem van het carter kan bewegen zuig je zelfs nog meer vuil mee dan bij het leeg laten druppelen via carterplug is mijn idee. Inderdaad zijn er ook steeds meer garages die het zo doen.
Maar handiger voor doe-het-zelf oliewissel is het zeker omdat ik altijd een hekel heb om zonder brug de afdekplaat te verwijderen en eronder liggend die plug los te draaien..