Volvo V50 Modelyear 2014

In dit board spypics en ander niet-officieel nieuws over Volvo
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Met de Volvo V60 lijkt het niet zo hard te lopen als gehoopt werd. Tenminste... lang niet alle V50-rijders blijken over te stappen op de 'grote' Volvo.

Voor diegene die graag meer ruimte heeft dan in de nieuwe V40, is hier dan de 'nieuwe' Volvo V50.

Afbeelding

Voor- en achterzijde zijn gelift, zodat het model weer helemaal mee kan doen met de laatste Volvo-modellen. Onder de ramen is nu een chroomrand zichtbaar en uiteraard vinden we hier de nieuwe buitenspiegels terug.

Afbeelding

Het spreekt voor zich dat de nieuwe V50 is voorzien van de nieuwe T3 en T4 motoren alsmede het setje D2, D3 en D4 uit de Volvo V40.

Omdat de V50 gestoeld is op een ouder platform treffen we geen heel nieuw dashboard aan. Om het dashboard is daarom overgenomen uit de C70, dat subtiel anders is dan het oude C30/S40/V50 dashboard. Omdat een TFT-scherm niet kan worden gecombineerd met dit dashboard zijn als troost de R-Design meters geplaatst. Let ook even op het erg chique optionele leer.

Afbeelding

T.o.v. de nieuwe V40 ontbreken in de nieuwe V50 de City Safety, de knie-airbag en voetgangersairbag en het geintegreerde 5" kleurenscherm.

Stel dat deze V50 € 1.500 meer kost dan een vergelijkbare V40 (Bij V50 D2 € 2.000 meer dan vergelijkbare V40 D2, want meer CO2-uitstoot en dus ook niet belastingvrij), zou je dan gaan voor zo'n V50? Of kies je liever een V40, V40xc, V60, of een vergelijkbare auto van een ander merk?
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

Whishfull thinking ?
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32892
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

v40 heeft het stokje inderdaad overgenomen met grotere aantallen dan de v50 volgens mij
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

De V40 is volgens Volvo de opvolger van de C30/S40/V50. De huidige V40 is echter een onvervalste hatchback in het C-segment en daarmee een ander soort auto dan de V50 die een stationcar is (in C/D-segment, altijd een twijfelgeval gebleven). Het verkooppotentieel van de hatchback is in Nederland veel groter dan dat van stationcars. Dat zie je (gelukkig) ook terug in het marktaandeel van de V40 dat in Nederland op een kleine 2% ligt.

De V60 werd ooit door Volvo gepresenteerd als opvolger van de V50. In Nederland verkoopt de V60 niet zo heel goed (marktaandeel van gemiddeld 0,5% tegen gemiddeld 1% voor de V50). Ook t.o.v. de V70 'scoort' de V60 maar matig. De V70 heeft jarenlang zo'n 0,9% marktaandeel gehad. In Zweden komen de verkoopcijfers van de V60 niet in de buurt van de V70.
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Ik heb het altijd jammer gevonden dat, hoe goed, mooi en plezierig de V40 ook is, er nu in het modellengamma geen Volvo met de omvang en vooral praktische funcionaliteiten van de V50 (grote klep, vrij diepe rechthoekige laadruimte, lage drempel en dergelijke) is. Het verbaasd me ook wel waarom er nog geen stationcar variant van de V40 is aangekondigd, zoals Ford die variant wel levert van de Focus, die grofweg dezelfde spoorbreedte en wielbasis heeft als de V40. De V40 trekt veel vreemdmerk rijders aan, verkoopt in Nederland goed, maar de verkoop lijkt ook wel wat over zijn initiele hoogtepunt te zijn.

Ik denk echt dat een V50-nieuwe-stijl (lees: de stationcar variant van de V40) het in een land als Nederland, waar het praktische, veelzijdige gebruik toch altijd voorop staat, heel goed zou doen. De V60 is volgens mij in de beleving van het gemiddelde middenklasse gezin te groot.
En geen enkele "gewone" autogebruiker maakt zich denk ik druk of het nou een C-segment wagen is of een wagen halverwege C/D en dus moeilijk te positioneren.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28366
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat de V60 in de beleving van het gemiddelde middenklasse gezin te groot is, is volgens mij niet helemaal waar.
Het zijn qua binnenruimte en bagageruimte vergelijkbare auto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Je hebt wel gelijk, hoewel de laadruimte van de V50 makkelijker toegankelijk is en meer een brede rechthoekige ruimte is, terwijl door het design van de V60 de toegankelijkheid van de laadruimte niet groter is (weet ik uit eigen waarneming).
Ik bedoel ook meer te zeggen dat ik het beeld heb dat de V50 meer een betrouwebare en praktische allemans vriend was/is - kijk maar eens naar de diversiteit van de rijders ervan - en dat voor een deel van het koperspubliek de stap van een auto zoals de V50 naar een V60 net te groot is. Groot dan niet letterlijk genomen, maar meer in prijs, verzekering/belasting, onderhoud en dergelijke.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

V60 is duurder dan de V50, dat is een behoorlijke reden om niet over te stappen.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Stel de 'nieuwe V50 D2*' zou € 2.000 duurder zijn dan een vergelijkbare V40 D2, en de overige varianten €1.500 duurder dan een vergelijkbare V40? Dus:

V40 D2 Kinetic € 26.995
V50 D2 Kinetic (MY2014, zoals voorgesteld) € 28.995
V60 D2 Kinetic € 33.995

V40 T3 Base € 26.995
V50 T3 Base (MY2014, zoals voorgesteld) € 28.495
V60 T3 Base € 31.995

Enz.

Welke auto is dan het interessantst? V40, zo'n V50, V60, of iets anders?

(* Het is onwaarschijnlijk dat een V50 met D2 onder de wegenbelastingvrije grens komt)
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

2e hands V60 ? Alsnog de ruimte, maar een lagere prijs ;)

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

Al eens gekeken hoeveel V60 Ocean Race 2012 met bijna 0 km te koop staan in Duitsland ?
Stemt tot nadenken !
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

leuk allemaal dat gefröbel maar de V50 is exit en blijft exit, het model was gewoon aan zijn einde qua verkopen en voor € 28.995,-- gaat geen hond hem meer kopen
V40 D2 Kinetic € 26.995
V60 D2 Kinetic € 33.995
V70 D2 Kinetic € 37.995
Heel evenwichtig qua model en prijs

Dat die Ocean race modellen niet te slijten zijn is niet onlogisch, wat voegt die uitvoering nu feitelijk toe?
Volvo for life
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

bart simpson schreef:leuk allemaal dat gefröbel maar de V50 is exit en blijft exit, het model was gewoon aan zijn einde qua verkopen en voor € 28.995,-- gaat geen hond hem meer kopen
V40 D2 Kinetic € 26.995
V60 D2 Kinetic € 33.995
V70 D2 Kinetic € 37.995
Heel evenwichtig qua model en prijs

Dat die Ocean race modellen niet te slijten zijn is niet onlogisch, wat voegt die uitvoering nu feitelijk toe?
Mee eens. Alhoewel een sympathiek idee van TS is de v50 inmiddels echt verleden tijd en past niet meer in de huidige lijn.

Waar de v60 nog wel eens last van heeft is de relatief geringe ruimte. Om de een of andere reden wordt dit door sommigen altijd streng aangerekend. Ik denk echter dat diegenen de positionering van de v60 niet snappen. Voor veel ruimte is er vanouds de v70. De v60 is nooit als station in de markt gezet. Voor degenen die ruimte zoeken is voor een relatief kleine meerprijs de v70 al beschikbaar (niet iedereen wil echter in een v70 rijden, de rij-eigenschappen van een v60 zijn echt veel beter dan die van een v70.....). Alhoewel bovenstaand voorbeeld van bart laat zien dat er nog wel een gat zit tussen de v40 en v60 denk ik dat het lastig wordt om nu een nieuwe kleine station in de markt te zetten al la v50. Dit zou een gehele nieuwe modelontwikkeling moeten zijn (of zou het mogelijk zijn een afgeleide van de v40 te maken? Ik betwijfel het. Daarnaast lijkt het mij een lastig segment waar het zware concurrentie heeft). Maar wie weet wat Volvo nog voor ons in petto heeft.
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12343
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De V60 is dit jaar stevig omlaag gegaan qua prijs (die stond feitelijk ook veel te hoog geprijsd) pak nu eens een V50 D2 kinetic van 2010, die was ook € 32.195,--, dat zet een prijs van € 33.995,-- voor een V60 D2 in een heel ander perspectief.
De beenruimte, zitbreedte, vloer van de bagageruimte, alles is groter bij een V60
Ik zou met een V60 dan ook geen problemen hebben qua aanbieding in relatie tot een V50 van 2010 als ik nu in de markt was.
De afname van de BPM tot "slechts" € 1.050,-- heeft de prijs van de V40 zo doen dalen in vergelijking tot de V50 van ooit.
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

V60 is zwaarder dan een V50 (wegenbelasting) en niet noemenswaardig ruimer. Mooier, tja.... Ik had bij Volvo geen alternatief meer voor mijn V50 en ben weer teruggegaan naar Seat. (mede i.v.m. mijn vertrouwen in de diesels uit VW stal) de nieuwe motoren van Volvo die dit najaar komen zijn weer wel veelbelovend.....
Maar een nieuwe V50 kon ik me zowiso niet veroorloven (dan had ik wel een VW touran gekocht, die wou moeders graag) uiteindelijk gesetteld bij een niet zo mooie maar financieel wel aantrekkelijke Altea XL
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
Gebruikersavatar
Steigerend Eland
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20.09.2012 - 19:53

Een model die uit poductie genomen is een facelift geven? Ik dacht het niet.
Gebruikersavatar
Steigerend Eland
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20.09.2012 - 19:53

Hoe heb je trouwens die foto's zo gemaakt Maurice? Met wat fotoshop kan je toch moeilijk zo een resultaat krijgen?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12343
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Boswachter schreef:V60 is zwaarder dan een V50 (wegenbelasting) en niet noemenswaardig ruimer. Mooier, tja.... Ik had bij Volvo geen alternatief meer voor mijn V50 en ben weer teruggegaan naar Seat. (mede i.v.m. mijn vertrouwen in de diesels uit VW stal) de nieuwe motoren van Volvo die dit najaar komen zijn weer wel veelbelovend.....
Maar een nieuwe V50 kon ik me zowiso niet veroorloven (dan had ik wel een VW touran gekocht, die wou moeders graag) uiteindelijk gesetteld bij een niet zo mooie maar financieel wel aantrekkelijke Altea XL
zwaarder is in dit geval € 7,-- per maand, en zeker wel ruimer met een substantieel grotere laadvloer (lengte en breedte) hij is alleen omhoog schuiner (en kleiner) dan een V50, 6cm meer interieurbreedte en 4 cm meer beenruimte geeft je ook echt meer ruimte, nu een V60 (eindelijk) voor een goede prijs staat is dit bepaald geen straf na de V50
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32892
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Helemaal eens Oga!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Steigerend Eland schreef:Hoe heb je trouwens die foto's zo gemaakt Maurice? Met wat fotoshop kan je toch moeilijk zo een resultaat krijgen?
Het is gewoon shoppen aan bestaande publicatiefoto's.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo SPY”