Hoi, de demping van mijn v70 (2001) is na 160000 km naar mijn gevoel achter te slap. Ik heb ooit gehoord dat dit een probleempje van het eerste modeljaar was.
Het is alsof je met een rugzak op rijdt. (twee keer nadeinen na een verkeersdrempel)
Kan een volvo-insider mij vertellen of hier na bouwjaar 2001 iets aan verandert is. Ik kan nu 2002 achterdempers kopen, ik vraag me af of dit een verbetering is.
en anders? gele koni of bilstein? of wordt dat weer te stug? zeker als ik voorzijde niet vervang?
schokbrekers v70 2001
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ik schaal mezelf wel in onder de Volvo insiders :p maar heb hiervan echt geen idee. Kan me ook niet heugen dat we heel wat schokdempers P26 vervangen.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
dank je walter, ik hoopte al op het antwoord van een expert.
dus... de enige te verwachten verbetering is dat mijn dempers 160000km gelopen hebben en de vervangers 7500km. Ga ik dat verschil voelen?
Is acherdempers vervangen een DHZ klusje? (de voorkant zeker niet!)
nu ik je toch spreek: mijn wisserbladen zijn op. wat zou het kosten om bij de dealer MY2005 ruitenwissers; dus wisserarmen en -bladen
te kopen of te laten monteren.
thnx edwin
dus... de enige te verwachten verbetering is dat mijn dempers 160000km gelopen hebben en de vervangers 7500km. Ga ik dat verschil voelen?
Is acherdempers vervangen een DHZ klusje? (de voorkant zeker niet!)
nu ik je toch spreek: mijn wisserbladen zijn op. wat zou het kosten om bij de dealer MY2005 ruitenwissers; dus wisserarmen en -bladen
te kopen of te laten monteren.
thnx edwin
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Nieuwe schokdempers zal je altijd wel merken denk ik. Of het een doehetzelf klus is weet ik niet... Zal ik opzoeken. En die wisserbladen moet ik ook even opzoeken, heb daar laatst wel een schrijven over gelezen van Volvo: er zijn ombouwsets.nauticbluepearl schreef:dank je walter, ik hoopte al op het antwoord van een expert.
dus... de enige te verwachten verbetering is dat mijn dempers 160000km gelopen hebben en de vervangers 7500km. Ga ik dat verschil voelen?
Is acherdempers vervangen een DHZ klusje? (de voorkant zeker niet!)
nu ik je toch spreek: mijn wisserbladen zijn op. wat zou het kosten om bij de dealer MY2005 ruitenwissers; dus wisserarmen en -bladen
te kopen of te laten monteren.
thnx edwin
To be continue ------>>>>>>>
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Welja joh, hoeveel moeilijker kan het zijn dan op een V40???nauticbluepearl schreef:Is acherdempers vervangen een DHZ klusje? (de voorkant zeker niet!)
De voorschokbrekers heb ik al vervangen en achter moet nog. Je hebt alleen gereedschap en 2 van die veren klemmen nodig.
Uitlijnen daarentegen zou ik ff aan de vakman overlaten...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
marinus, dat ik verenklemmen nodig heb had ik begrepen en omdat die niet in mijn timmerkist zitten is het voor mij geen DHZ werkje.
als je aan de voorkant straffer wilt, bijvoorbeeld gele koni's wordt je als DHZer ook niet blij. Je moet de bestaande veerpoot openslijpen en het binnenwerk uitwisselen. koni biedt geen complete poot aan. daarom wilde ik simpel beginnen: achter. enige twijfel is nog OEM of stugger(koni bilstein?).
heb jij ervaring met sportdempers op de v40?
als je aan de voorkant straffer wilt, bijvoorbeeld gele koni's wordt je als DHZer ook niet blij. Je moet de bestaande veerpoot openslijpen en het binnenwerk uitwisselen. koni biedt geen complete poot aan. daarom wilde ik simpel beginnen: achter. enige twijfel is nog OEM of stugger(koni bilstein?).
heb jij ervaring met sportdempers op de v40?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Ik heb met het orginele wegliggings onderstel van de V40 phase 1 gereden, speciale veren, andere dempers en andere stabi's.
Dat reed in mijn ogen perfect.
Een dergelijk onderstel had ik ook op de phase 2, maar ik betwijvel of dit het echte stugge onderstel was, want de wegligging was welliswaar heel aardig, ik vond hem nogal 'comfortabel'.
Ik heb nu een veerpootbrug voor, merwede verlagingsveren voor en monroe sensatracs voor en dit voelt al lekker sportief aan. Niet knetterhard zoals met billstein en koni's, maar wel hard genoeg om hem gewoon lekker een bocht in te smijten en nog eens gas bij te geven.
Doe'k nog ff niet, want mijn achterschokkers zijn nog orgineel en de veerpoten ook, zit te wachten op achterschokkers van de Brezan.
M.a.w. ik zou gewoon naar merwede gaan voor een setje verlagingsveren (in mijn geval 3,5 cm) en naar de Brezan voor een setje Monroe Sensatracs. Dan heb je voor een redelijk bedrag een heel knap onderstel eronder.
En een veerpoot brug helpt echt tegen het zoek gedrag als je gas geeft. Ik zou gewoon de goedkoopste veerpootbrug op de kop tikken, veel meer dan een stalen pijp met wat spanning erop is het namelijk niet. (Heb zelf een gebruikte voor 35 euro op de kop getikt en die bevalt perfect.)
Ik zou wel kiezen voor stalen die verstelbaar is, dan kun je evventueel meer of minder spanning op de veertorens zetten. Niet dat je dat dagelijks zou doen, maar dan kun je hem gewoon een tik op spanning zettendirect na de montage. Die van mij komt een mm of 8 a 9 voorbij de bevestigingsboutjes als je hem los maakt, en die bevalt echt goed.
Dat reed in mijn ogen perfect.
Een dergelijk onderstel had ik ook op de phase 2, maar ik betwijvel of dit het echte stugge onderstel was, want de wegligging was welliswaar heel aardig, ik vond hem nogal 'comfortabel'.
Ik heb nu een veerpootbrug voor, merwede verlagingsveren voor en monroe sensatracs voor en dit voelt al lekker sportief aan. Niet knetterhard zoals met billstein en koni's, maar wel hard genoeg om hem gewoon lekker een bocht in te smijten en nog eens gas bij te geven.
Doe'k nog ff niet, want mijn achterschokkers zijn nog orgineel en de veerpoten ook, zit te wachten op achterschokkers van de Brezan.
M.a.w. ik zou gewoon naar merwede gaan voor een setje verlagingsveren (in mijn geval 3,5 cm) en naar de Brezan voor een setje Monroe Sensatracs. Dan heb je voor een redelijk bedrag een heel knap onderstel eronder.
En een veerpoot brug helpt echt tegen het zoek gedrag als je gas geeft. Ik zou gewoon de goedkoopste veerpootbrug op de kop tikken, veel meer dan een stalen pijp met wat spanning erop is het namelijk niet. (Heb zelf een gebruikte voor 35 euro op de kop getikt en die bevalt perfect.)
Ik zou wel kiezen voor stalen die verstelbaar is, dan kun je evventueel meer of minder spanning op de veertorens zetten. Niet dat je dat dagelijks zou doen, maar dan kun je hem gewoon een tik op spanning zettendirect na de montage. Die van mij komt een mm of 8 a 9 voorbij de bevestigingsboutjes als je hem los maakt, en die bevalt echt goed.
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Heren ik ben in het bezit van een V70-T5-2001. Hier heb ik inmiddels de voor en achterzijde voorzien van gele koni's met een set verlagingsveren. Ik vindt het super staan maar het comfort is verdwenen....
Ik zou, als ik nauticbleupearl was, voor en achter vervangen, na 160.000 is dat zo gek nog niet. Voor moeten inderdaad de oude poten kapotgeslepen worden. Hier heb je inderdaad de verenklem nodig. Achter kan met huis, tuin en keuken gereedschap. Als je alleen achter wilt verwisselen is het voordeel van gele koni's dat je ze in kunt stellen, zet ze dan zo slap als mogelijk, maar even slap als voor krijg je ze nooit, suk6 er mee.
Ik zou, als ik nauticbleupearl was, voor en achter vervangen, na 160.000 is dat zo gek nog niet. Voor moeten inderdaad de oude poten kapotgeslepen worden. Hier heb je inderdaad de verenklem nodig. Achter kan met huis, tuin en keuken gereedschap. Als je alleen achter wilt verwisselen is het voordeel van gele koni's dat je ze in kunt stellen, zet ze dan zo slap als mogelijk, maar even slap als voor krijg je ze nooit, suk6 er mee.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
monteer niveaumats
450 eurie per stuk.
450 eurie per stuk.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Hoi Fred, Ramon
Mooi dat ik iemand gevonden heb die mij iets over gele koni's kan vertellen. zijn ze idd zo stug dat achter op de slapste setting niet in de buurt komt van standaard? als ie 30% straffer is dan standaard (op zn slapst) denk dat ik uitkom waar ik wil zijn.
Het is voor mij een gezinsauto, en dat moetie ook blijven. 'comfort is verdwenen' is dus verkeerde reclame voor de koni's. Ik mag hopen dat je ze dan op z'n strafst hebt ingesteld?
blijft nog het dillemma: stel dat de mijne in 160000km 30% teruggelopen zijn dan doen nieuwe OEM ook het werk. op zich zal het prijsverschil niet groot zijn (beide nieuw) behalve dat nu OEM dempers op marktplaats staan.
niveaumats daar wordt volgens mij niemand blij van, ik lees alleen van eigenaren van oudere series met kapotte niveaumats die terugombouwen tot conventioneel.
Ik heb ook geen last van doorslaan tot in de bumpstops of zware belading; met een lege auto zwiept die kont gewoon twee keer na, na een verkeersdrempel, dat is een deining teveel.
Mooi dat ik iemand gevonden heb die mij iets over gele koni's kan vertellen. zijn ze idd zo stug dat achter op de slapste setting niet in de buurt komt van standaard? als ie 30% straffer is dan standaard (op zn slapst) denk dat ik uitkom waar ik wil zijn.
Het is voor mij een gezinsauto, en dat moetie ook blijven. 'comfort is verdwenen' is dus verkeerde reclame voor de koni's. Ik mag hopen dat je ze dan op z'n strafst hebt ingesteld?
blijft nog het dillemma: stel dat de mijne in 160000km 30% teruggelopen zijn dan doen nieuwe OEM ook het werk. op zich zal het prijsverschil niet groot zijn (beide nieuw) behalve dat nu OEM dempers op marktplaats staan.
niveaumats daar wordt volgens mij niemand blij van, ik lees alleen van eigenaren van oudere series met kapotte niveaumats die terugombouwen tot conventioneel.
Ik heb ook geen last van doorslaan tot in de bumpstops of zware belading; met een lege auto zwiept die kont gewoon twee keer na, na een verkeersdrempel, dat is een deining teveel.
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Beste Nauticbluepearl, vergeet niet dat ik ook verlagingsveren heb gemonteerd. Deze zijn het grootst verantwoordelijk voor het verdwijnen van het comfort.
Ik stel voor de achterdempers te vervangen voor OEM of een andere leverancier, gebruik geen gele koni's als de standaard rode voor jouw goed genoeg zijn. Ik heb voor geel gekozen omdat sportiviteit bij mij boven comfort staat.
Suk6 met je keuze.
Ik stel voor de achterdempers te vervangen voor OEM of een andere leverancier, gebruik geen gele koni's als de standaard rode voor jouw goed genoeg zijn. Ik heb voor geel gekozen omdat sportiviteit bij mij boven comfort staat.
Suk6 met je keuze.