BSOD op nieuwe computer [opgelost]

Het IT hoekje. Voor probelemen met internet, PC, laptop etc etc. Dus niet voor Volvo problemen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De titel zegt het al: het befaamde blue screen of death.

Ik heb een computer laten samenstellen en zelf Windows 7 erop gezet. Maar juist nu krijg ik op onregelmatige basis last van BSOD.

Natuurlijk heb ik wat gezocht op het grote www maar er is te veel info voor handen. Wel begreep ik dat Google Chrome een boosdoener kan zijn: die is er weer af en ik gebruik nu tijdelijk FireFox. Zonder resultaat ...

Met een dumpview-programma zie ik iets als Pagefault in nonpaged-area en dat wordt veroorzaakt door ntoskrnl.exe+71f00. Ik heb de kast open gehad en alles zit vast, rookt niet en er ligt ook geen vuil in de kast.

Schiet mij maar lek. Maar eigenlijk wil ik graag weten hoe ik deze info moet interpreteren en wat te doen voordat ik alles weer opnieuw ga installeren.

Wie heeft een idee?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

laat memtest eens een nacht draaien.

http://www.memtest86.com/
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

zit er een SSD hardeschijf in je computer?
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Als je meerdere geheugenmodules gebruikt moet je je computer even opstarten met slechts een module in het "eerste" slot (meestal A1). Meestal staat het slotnummer in wit op het moederbord gedrukt, tussen de slots in.

Mocht een van de modules slecht zijn kom je het probleem vanzelf tegen.

Ook kan een slecht geconfigureerde bios hier oorzaak van zijn. Heb je een SSD harde schijf stel deze dan in als AHCI (niet IDE) zodat Windows met de geavanceerde functies van de schijf overweg kan.

Koppel CD-ROM writers (Kleine SATA stekkers) en alle onnodige externe USB apparatuur even los bij het testen.

Succes!
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Memory kan issue zijn, maar heb me ook wel eens suf gezocht en toen bleek het een USB stick (!!) te zijn die de boel verziekte...
(En die heb ik toen ik dat uitgevonden had vakkundig gesloopt)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

post eens de speceficaties van de gebouwde computer inclusief essentieële software. De combinatie van onderdelen kan een conflict opleveren, daarbij is ook vaak handig om eens te kijken naar je apparaatbeheer en je voeding.
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

maakt de mobo geen kortsluiting met de kast?, dat geeft ook rare meldingen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het is als volgt:

Ik ben iets gaan samenstellen via de site van Hardware.info. Die stellen regelmatig PC's samen op basis van hun eigen testen en info van gebruikers.

Antac Sonata III
Voeding Antac 500Watt, 80%
Processor AMD A10 5800K
Moederbord Gigabyte GA-F2A75M-D3H
Geheugen 8GB Corsair DDR3/1600 kit, 2x4Gb
SSD 128GB OCZ Vertex 4
HDD Western Digital Caviar Blue 1TB
Optische drive Samsung DVD +/- rewriter

Software is niet zo moeilijk: Windows7 ultimate, Office prof 2010, Wise care 365, VideoLAN, u-torrent, teamviewer 8, FireFox en Foxitreader voor PDF.

Het OS staat op de SSD en de schijf is opgedeeld in 4 partities voor verschillende doeleinden.

Ergens denk ik dat ik een fout gemaakt heb: bij thuiskomst heb ik de Windows7-DVD erin gestopt en ben gaan installeren. Iets zegt mij dat ik eerst de SSD had moeten "bewerken" voordat ik zou beginnen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Update: ik zag zojuist een foutmelding met iets als 0x0000000050: foutje in geheugen. De geheugenbanken heb ik nu verwisseld van de banken 1 en 2 naar 3 en 4.

Even kijken nog ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

geheugen kan je snel testen door een ubuntu cdtje te branden, optie 2 of 3 is memtest, een tool die alleen je geheugen controleert.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Laat ik nu net een Ubuntu-versie hebben liggen ...

Ik ga even uitloggen en tot straks dan maar weer, dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

een link naar memtest had ik al gepost, kun je zo vanaf USB-stick starten.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ubuntu sla ik even over ...

Vooralsnog heb ik dus eerst de geheugenmodules verplaatst. Eens zien wat daar het resultaat van is. Niet alles te gelijk proberen dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef:Ubuntu sla ik even over ...

Vooralsnog heb ik dus eerst de geheugenmodules verplaatst. Eens zien wat daar het resultaat van is. Niet alles te gelijk proberen dus.
overslaan omdat? je kunt juist het resultaat van een swap makkelijk testen met memtest.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat weet ik maar ik heb 12.10 gedownload en die versie deed rara dingen met de PC. Hoewel ik voldoende kennis heb van het technische Engels zag ik dingen die ik niet begreep.
Overigens heb ik de 64-bit versie gedownload waarvan ik later zag dat die versie niet werd aanbevolen. Morgen ga ik memtest proberen tenzij er niets meer gebeurt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

hou er rekening mee dat geheugencorruptie kan leiden tot schijfcorruptie. Die schijfcorruptie verdwijnt niet vanzelf als de memorycorruptie wordt opgelost. Er kunnen dan nog steeds rare dingen gebeuren.

Àls het geheugen de oorzaak is.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Een defecte module opsporen in een computer die random vastloopt is niet handig. Groot kans dat de computer al vastloopt voordat de betreffende geheugenchip is getest. Dan weet je nog niets..

Heb je de modules al afzonderlijk geprobeerd?

Bij Windows7 hoef je overigens niets te doen om je SSD goed te configureren. Bij het installeren doet Windows dit allemaal uit zichzelf.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het zal wel volgende week worden voor ik verder ga zoeken. Hele weekend druk.

Maar ik denk er sterk aan om even de winkel in te seinen: iets met garantie ... naar wij dachten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Heb ik ook met een nieuwe computer gehad. Terug naar de winkel en het probleem is verholpen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vanmiddag heb ik de pc terug gebracht voor een onderzoek. Precies uitgelegd wat ik gedaan heb en wat er mis is.

Morgen krijg ik antwoord.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic IT”