distributietandwielen vervangen

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Er is best al het één en ander over geschreven, maar kon niet vinden wat ik moet weten:
Om te beginnen; Hoe krijg ik de krukaspoelie los?
Wat is hier de gangbare methode voor? Wat moet ik blokkeren zodat niet de hele auto in beweging komt?
(meen al eens gelezen te hebben dat ik het vliegwiel moet vastzetten, als dit dé methode is zou ik hier graag tekst en uitleg over krijgen)
BVD.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Simpelste is om een oude lap tussen de distr.tandwielen te proppen ter blokkering. Dan kan je de moer v.d poelie wel losdraaien. Er is een speciale trekker om het tandwiel eraf te trekken, maar met en gewone 3 armige moet het ook lukken. Let op een paar dingen:
Beschadig de nokkenas opsluit plaat niet als je niet de originele trekker gebruikt.
Snij de carterpan pakking met een stanleymes los van het deksel voor je het deksel verwijderd. Anders beschadig je de carterpan pakking en dat wil je echt niet!
Let er goed op dat je de nokkenas niet naar binnen duwt bij het monteren van het nwe tandwiel. Anders druk je de vriesplug aan de nadere kant van het blok eruit.
Radiateur en koelvin moeten eruit zodat je genoeg ruimte hebt.
Controleer als je de boel los hebt de messing oliesproeier op verstopping en juiste stand. De sproeiopening moet gericht staan op de plek waar de beide tandwielen elkaar raken.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Bedoel je een oude lap tussen vliegwiel en startmotor? Ik moet de poelie los om bij de tandwielen te geraken.
Had inderdaad al gelezen over het terugplaatsen van het tandwiel: niet meppen!
Het lossnijden van de carterpanpakking werd mij bij elders lezen ook al niet duidelijk, dus voor de zekerheid: mes tegen deksel zetten zodat de pakking niet aan het deksel blijft plakken bij het losnemen?

Radiateur en vin had ik er al uit, want wil natuurlijk niet mijn net nieuwe radiateur al beschadigen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik bedoel dat je de lap tussen de distr. tandwielen moet proppen als je de bout van de tandwielen los draait.
Om de poelie los te draaien hem in zijn 4 zetten en de handrem erop. Met een ± 50cm verlengstuk/buis op een stevige ratel of ringsleutel moet je de bout los kunnen krijgen. Anders een lucht sleutel erop of de startmotor eronder uit en met een grote schroevendraaier iemand de starterkrans laten blokkeren terwijl jij de poeliebout los draait. De meest alternatieve methode is om een stuk touw via het bougiegat tussen kop en zuiger proppen, maar dat is mij wat te alternatief. Schijnt wel goed te werken om het blok te blokkeren...
Je moet de pakking van deksel en carter scheiden met een mesje. Dus het mes tussen carter en deksel halen.Boutjes van deksel iets losdraaien en mes er langs halen. Wijst zich vanzelf als je bezig bent.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ga ik proberen, had 'm in zijn 1 gezet, met de trekhaak tegen een betonnen bunker (toevallig het einde van mijn parkeerplaats). Goede ratel en een lange pijp op de ratel. Maar dat voelde niet goed, alles leek te veren, wist niet of het kwaad kon. Dadelijk even opnieuw proberen in de 4de versnelling.
Edit: Poelie is al los, twijfel staat soms meer in de weg dan nodig blijkt!
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Fiber tandwiel ook eraf gekregen, d.m.v. een poelitrekker. Een dikke stalen plaat, met een gat in het midden (schuurvondst), met sterk binddraad aan het kapotte tandwiel gebonden, en een extra bout om de trekker te verlengen, zodoende vrij eenvoudig het tandwiel eraf gekregen. (kon de trekker gewoon met de hand uitdraaien)
(heb er een foto van, dus bij interesse.....ga ik weer eens opzoeken hoe ik die hier kan plaatsen)
Ik denk eraan om het kleine tandwiel te laten zitten. Mijn redenatie: het heeft weinig te leiden gehad, omdat het fiber tandwiel veel minder slijtvast is. Maar wat ij jullie mening hierover? Ik kan waarschijnlijk een gebruikt tandwiel krijgen, maar als deze ook van fiber is, is het natuurlijk ook wachten tot het misgaat. (weet dan wel dat het niet zoveel werk is, zeker nu ik het al eens heb gedaan).
Is het verstandig om het kleine tandwiel te laten zitten, ook als ik er een metalen wiel bij zou zetten, of moeten ze dan als paar worden vervangen, omdat ze op elkaar inslijten?

Helaas is toch een klein stukje van de carterpanpakking blijven plakken aan het deksel. Valt dit te fiksen met vloeibare pakking? De pakking is wel nog compleet, maar dus in delen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”