In december is mijn auto weer aan z'n beurt toe, dan zo'n 134.000km op de klok.
Zover ik weet is er altijd 5W-40 gebruikt bij de oliewissels. Nu is de garage echter overgestapt op 5W-30. Is dit een probleem bij een 2002 2.4T? (loopt nog op een interval van 20.000km ipv 30.000km)
5w-40 bevalt uitstekend; want 0,0 olieverbruik.
Van 5w-40 naar 5w-30 2.4T
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Met een ACEA A3/B3 5W30 is op zich niks mee, ware het niet dat deze erg schaars is. De meest gebruikte is een A5/B5 en die is niet geschikt voor jouw motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Een garage die maar over 1 olie soort beschikt?
Die heeft het dan niet begrepen. Afscheid nemen?
Kans dat je olie verbruik krijgt is reëel.
Die heeft het dan niet begrepen. Afscheid nemen?
Kans dat je olie verbruik krijgt is reëel.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat is inderdaad opmerkelijk te noemen. Wellicht doen ze nu zaken met Valvoline. Daar koop je voor een appel en een ei vaten vol met olie.
Olieverbruik is met dat waterige goedje inderdaad onvermijdelijk.
Olieverbruik is met dat waterige goedje inderdaad onvermijdelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Goeie vraag dit. -k heb nog 6 liter 5W40 staan voor m'n 2.4T. Die moet straks weer van olie worden voorzien. Wat is nu wijshied; 0W30, 5W30 of 5W40?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gewoon die 5W40 erin gooien!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Ik heb deze discussie nu ook met mijn dealer.
Volgens dealer en discussie met olie leverancier kan 5W30 A5/B5 ook voor de oudere S60 motoren 2001-2004. Ik heb nu vanaf 110.000 km 5W30 A5/B5, en bij ongeveer 160.000 km is olieverbruik toegenomen (zie onder algemeen 60-70-80 forum). Zit nu op 196.000 km en motor loopt prima en benzineverbruik is laag (gem 8.0L/100 km).
Volgens dealer die uitgebreide discussie met olielevenarancier heeft gehad, kan de 5W30 A5/B5 absoluut geen schade aanrichten aan de motor. Ik weet het niet (ken de inhoud van de discussie niet).
Om olieverbruik te beperken ga ik wel over op 5W40 bij volgende oliewissel. Ik zou dus in jouw geval bij 5W40 A3/B3 blijven (klopt ook volgens de Shell oliewijzer voor S60 2001-2004; na 2004 5W30 A5/B5)
PS (zie b.v http://www.tribolex.nl/acea.html):
A5/B5 heeft 2.9 < viscositeit < 3.5 @ 150 gr C
A3/B3 heeft 3.5 < viscositeit @ 150 gr C
Ik ben geen expert maar ik leid daaruit af dat dat alleen bij hoge temperaturen A5/B5 wel eens te vloeibaar zou kunnen zijn, en daarom verbruik kunnen gaan veroorzaken. Schade/slijtage? ik weet het niet (niet dus volgens dealer).
Volgens dealer en discussie met olie leverancier kan 5W30 A5/B5 ook voor de oudere S60 motoren 2001-2004. Ik heb nu vanaf 110.000 km 5W30 A5/B5, en bij ongeveer 160.000 km is olieverbruik toegenomen (zie onder algemeen 60-70-80 forum). Zit nu op 196.000 km en motor loopt prima en benzineverbruik is laag (gem 8.0L/100 km).
Volgens dealer die uitgebreide discussie met olielevenarancier heeft gehad, kan de 5W30 A5/B5 absoluut geen schade aanrichten aan de motor. Ik weet het niet (ken de inhoud van de discussie niet).
Om olieverbruik te beperken ga ik wel over op 5W40 bij volgende oliewissel. Ik zou dus in jouw geval bij 5W40 A3/B3 blijven (klopt ook volgens de Shell oliewijzer voor S60 2001-2004; na 2004 5W30 A5/B5)
PS (zie b.v http://www.tribolex.nl/acea.html):
A5/B5 heeft 2.9 < viscositeit < 3.5 @ 150 gr C
A3/B3 heeft 3.5 < viscositeit @ 150 gr C
Ik ben geen expert maar ik leid daaruit af dat dat alleen bij hoge temperaturen A5/B5 wel eens te vloeibaar zou kunnen zijn, en daarom verbruik kunnen gaan veroorzaken. Schade/slijtage? ik weet het niet (niet dus volgens dealer).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik heb het ooit eens een beetje nageplozen:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=993724#993724
Edit: De links in die post werken niet meer
Edit2: Even verder gezocht
http://www.amt.nl/PageFiles/11557/002_2 ... ddelen.pdf (kijk even wat er in het shell stukje staat over A5/B5 in niet-daarvoor-ontworpen motoren)
http://www.amt.nl/PageFiles/18381/002_2 ... ddelen.pdf
Edit: De links in die post werken niet meer
Edit2: Even verder gezocht
http://www.amt.nl/PageFiles/11557/002_2 ... ddelen.pdf (kijk even wat er in het shell stukje staat over A5/B5 in niet-daarvoor-ontworpen motoren)
http://www.amt.nl/PageFiles/18381/002_2 ... ddelen.pdf
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..Omdat A5/B5 een compromis is tussen A1/B1 en A3/B3 lijkt het me dat je voor de oudere motoren in de winter nog wel A5/B5 kan gebruiken, maar voor stevig doorrijden in de zomer op de autobahn of in de bergen zou ik voor de oudere motoren - met de kennis die ik nu heb - zeker naar A3/B3 gaan.M@rcel schreef:Ik heb het ooit eens een beetje nageplozen:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=993724#993724
Edit: De links in die post werken niet meer
De dealer heeft inderdaad maar een oliesoort: 5W30 A5/B5. Op mijn verzoek wordt dat bij de volgende wissel 5W40 A3/B3.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik heb mijn post hierboven aangepast. Kijk maar eens in de eerste link wat Shell erover zegt.Ab S schreef:..Omdat A5/B5 een compromis is tussen A1/B1 en A3/B3 lijkt het me dat je voor de oudere motoren in de winter nog wel A5/B5 kan gebruiken, maar voor stevig doorrijden in de zomer op de autobahn of in de bergen zou ik voor de oudere motoren - met de kennis die ik nu heb - zeker naar A3/B3 gaan.M@rcel schreef:Ik heb het ooit eens een beetje nageplozen:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=993724#993724
Edit: De links in die post werken niet meer
De dealer heeft inderdaad maar een oliesoort: 5W30 A5/B5. Op mijn verzoek wordt dat bij de volgende wissel 5W40 A3/B3.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@Marcel; etter
Ik maak mij een beetje zorgen om de 2.4T motor en wil hem dus zo goed mogelijk heel houden. Heb nu 5W40staan dus (kroon olie), hoe is deze minder geschikt dan een 0W40?
Ik maak mij een beetje zorgen om de 2.4T motor en wil hem dus zo goed mogelijk heel houden. Heb nu 5W40staan dus (kroon olie), hoe is deze minder geschikt dan een 0W40?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
5W40 en 0W40 zegt alleen iets over de viscositeit. Er zijn veel meer eisen waar een olie aan moet voldoen. Als ik moest kiezen tussen 0W40 en 5W40, zou ik 0W40 kiezen. Deze is koud iets dunner (viscositeit is lager), en eenmaal op temperatuur hebben ze allebei een viscositeit van 40. Bovendien is de kans groot dat de 0W40 een vol-synthetische olie is. Vol-syntheten behouden, over het algemeen, langer hun eigenschappen (verouderen minder snel).
Volvo plakt een sticker onder de motorkap als de motor geschikt is voor A5/B5 olie. Geen sticker? Dan A3/B3 gebruiken.
Meer weten?
http://www.bobistheoilguy.com/
http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
Volvo plakt een sticker onder de motorkap als de motor geschikt is voor A5/B5 olie. Geen sticker? Dan A3/B3 gebruiken.
Meer weten?
http://www.bobistheoilguy.com/
http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Tja, het is ingewikkeld..Het gaat om A3/B3 versus A5/B5.sju_art schreef:@Marcel; etter
Ik maak mij een beetje zorgen om de 2.4T motor en wil hem dus zo goed mogelijk heel houden. Heb nu 5W40staan dus (kroon olie), hoe is deze minder geschikt dan een 0W40?
In 2001 (mijn S60 2.4) of 2002 (jouw S60 2.4T) bestond A5/B5 nog niet..
Als ik nu de keuze had zou ik voor A3/B3 gaan (maakt misschien meer uit dan 0W30, 5W30, 0W40 of 5W40)...
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
+1
Voeg daaraan toe:
- Vol-syntheet
- Gerenommeerd merk
Beide zaken dragen bij aan een lange standtijd van de olie. Tenslotte blijft de olie er 20.000km inzitten. En het is wel zo fijn als hij dan nog steeds aan de specs voldoet.
Voeg daaraan toe:
- Vol-syntheet
- Gerenommeerd merk
Beide zaken dragen bij aan een lange standtijd van de olie. Tenslotte blijft de olie er 20.000km inzitten. En het is wel zo fijn als hij dan nog steeds aan de specs voldoet.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Tja, en heb ik nu schade omdat ik in mijn S60 2.4 uit 2001 85.000 km met A5/B5 heb gereden???M@rcel schreef:+1
Voeg daaraan toe:
- Vol-syntheet
- Gerenommeerd merk
Beide zaken dragen bij aan een lange standtijd van de olie. Tenslotte blijft de olie er 20.000km inzitten. En het is wel zo fijn als hij dan nog steeds aan de specs voldoet.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Dat weet ik niet. Mijn kennis is puur theoretisch.
Je schrijft dat je benzineverbruik 8ltr/100km is. Dat betekent dat je een rustige rijder bent en slijtage wel zal meevallen.
Maar je schrijft ook dat het olieverbuik is toegenomen. Of dit door de gebruikte olie komt? Who knows.
Maar voorkomen is beter dan genezen. In jouw motor hoort geen A5/B5, maar een A3/B3.
Je schrijft dat je benzineverbruik 8ltr/100km is. Dat betekent dat je een rustige rijder bent en slijtage wel zal meevallen.
Maar je schrijft ook dat het olieverbuik is toegenomen. Of dit door de gebruikte olie komt? Who knows.
Maar voorkomen is beter dan genezen. In jouw motor hoort geen A5/B5, maar een A3/B3.