LPG (Bi-Fuel) versus bougies

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

1.) Wie weet welke bougies gemonteerd moeten worden in een Bi-Fuel (B5244SG motor)
Geldt natuurlijk ook voor een Volvo waar later LPG in is gebouwd.

Momenteel heb ik de volgende bougies gemonteerd (volgens verpakking):
Nummer: 8642660 + de tekst “5-cyl exl. Turbo B5204FS”
Dit zijn de bougies met drie massa-elektroden en zitten er ongeveer 15.000 km erin.

2.) Ook zijn bougiesets te krijgen met de nummers: 30650379 en 8692071. Wat is hier specifiek aan?

Waarom deze vragen? De motor loopt stationair enigszins onregelmatig (plof in uitlaat).
De LPG specialist gaf aan dat bougies met drie massa-elektroden minder geschikt zijn voor motoren die op LPG rijden en dat hier door ook het onregelmatig lopen hier van kan komen.
Een bougie met één massa-elektrode zou een betere ontsteking geven bij gas (droger).
Ook veel korte afstanden rijden zou juist voor dit type bougie funest zijn.
3.) Wie slaat aan op vorengaande?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:
2.) Ook zijn bougiesets te krijgen met de nummers: 30650379 en 8692071. Wat is hier specifiek aan?
30650379 is voor de lagedruk turbo's.
8692071 is voor de hogedruk turbo's.

plofjes in de uitlaat duidt op een arm mengsel!!.
zijn je kabels nog goed?, rotor, verdeelkap?.
Gast

Ludo schreef: plofjes in de uitlaat duidt op een arm mengsel!!.
zijn je kabels nog goed?, rotor, verdeelkap?.
Niet aanwezig alleen bobine per cylinder en heb al andere bobines getest.
Dat is het niet. Andere OPTIES?
Mogen bougies met 1 massa-elektrode gemonteerd worden?
Zoja, welke dan?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

achja, V70N. :oops:
Vadis schrijft geen vervangend onderdeelnummer voor.
btw, de 8642660 zit ook in een 850 2.0L :lol:
volgens mij mag je ook die van de HPT gebruiken.
maar heb je de bougies ook al eens uitgedraaid?, welke kleur hebben ze?.

zelf gebruik ik de iets koudere Denso iridium power IK24 met ultrafijne electrode (0.4mm).
Gast

Ludo schreef:maar heb je de bougies ook al eens uitgedraaid?, welke kleur hebben ze?.
Cilinder 1 t/4 wit, cilinder 5 heel licht beige.
Cilinder 5, geeft af en toe ook de storing, managementlampje gaat dan branden, maar gaat ook weer uit (storingscode ECM 3502).
Ook bij Volvo weten ze het niet meer.
Op benzine HC goed (rond 0)
Op gas ongeveer 50. Dus onverbrandde "brandstof".
Verdamper drukken gecontroleerd en zijn goed.

Kort gezegd: op benzine goed en op gas minder.
Vandaar ik denk aan een bougie.
Mag deze motor een bougie hebben met 1 massa-elektrode?

(Ik kan mij bijvoorbeeld nog herinneren dat in bepaalde type's Alfa's geen andere bougie gemonteerd mochten worden.
Deed je het wel dan brandde je zo een gat in de zuiger.)

Iemand nog een andere optie voor de oorzaak?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de druk is dus gecontroleerd en goed bevonden.
zit de bedrading van de lpg installatie allemaal goed vast?.
anders moet het haast al in de bougies zitten of een injector die niet goed functioneert.
ik kan me niet voorstellen waarom er geen andere bougies zouden mogen gebruikt worden.
maar als je twijfelt neem gewoon dezelfde, het kan ook zijn dat er in het huidige setje een slechte zit.
Gast

Gas-injectorklepje ook al vervangen van 5e cilinder.
Bij bedrading defect zouden ook de andere vier in storing gaan.

Wat blijft dan nog over hé!?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

tja, dan zou ik eens een nieuw (standaard) setje bougies proberen. (baat het niet schaad het ook niet)
AlexV70 schreef: Cilinder 1 t/4 wit, cilinder 5 heel licht beige.
Cilinder 5, geeft af en toe ook de storing,
toch vind ik dit een beetje vreemd.
een grijs-bruine-beige bougie betekent dat het mengsel en ontsteking goed is.
witte bougies duiden op een arm mengsel en te vroege ontsteking. (bougie word dan té heet)
:?:
Gast

Ludo schreef:witte bougies duiden op een arm mengsel en te vroege ontsteking. (bougie word dan té heet)
Dat ben ik met je eens. Ik had het ook beter gevonden als ze allemaal licht beige waren.
Maar het motormangement niet. Het kan raar verkeren in de Volvo software.

Met standaard bougie-set bedoel je, 1 massa-elektrode?

Waar zijn trouwens de andere techneuten gebleven :?: :P
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Toen ik de bougies heb vervangen haalde ik de oude (met 3 massa-electrodes) eruit met het opschrift van Volvo erop. Ik neem dus aan dat 3 electrodes standaard is.

Ik heb ze toen vervangen door NGK-bougies met 1 electrode die uitstekend voldoen. Motor loopt na 175.000km koud en warm zeer regelmatig en presteert goed.

Maar ik rij op benzine en ik weet dat het bij LPG allemaal wat nauwer luistert.

Succes 8)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:Met standaard bougie-set bedoel je, 1 massa-elektrode?
nee, dezelfde als je er nu in hebt zitten, Volvo schrijft deze voor.
al zou het in mijn ogen ook met andere (1 elektrode) bougies moeten kunnen.
Gast

Gertjan R schreef:Ik heb ze toen vervangen door NGK-bougies met 1 electrode die uitstekend voldoen. Motor loopt na 175.000km koud en warm zeer regelmatig en presteert goed.
Gertjan R, welke type NGK (nummer) heb je gemonteerd?
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

NGK BKR6ES. Was 3 euro p/stk
Staat in de NGK lijst vermeld als het juiste type voor bijna alle benzine V70's

Er zijn echter meer keuzes:

http://www.ngk.com/results_app.asp?aaia=1431518
Gast

Bedankt,

Even het verhaal van NGK door gelezen,

Some combustion chamber designs (such as a rotary motor) require that the spark plugs have the ground electrode placed to the side of the center electrode rather than below as on a traditional plug (see photo). This firing tip design tends to erode the tip of the ground electrode faster than a traditional plug, erosion at these points creates a larger gap between the center and ground electrodes causing plug misfire. Thus by having more ground electrodes you extend plug life. It is important to note that multi-ground does not mean multi-spark, there will still only be one spark at a time. Therefore a multi-ground plug will not perform any better and may actually perform worse than a traditional plug, unless the engine is designed for a multiple ground plug.

Ik ga morgen gelijk nieuwe halen.
Ik kan namens nergens (Vadis) vinden dat de volvo motoren ontworpen zijn voor de drie massa-elektroden. Heeft dus alleen met langere levensduur te maken.
Het ergste is dat ze dus slechter presteren als een bougie met 1 massa-elektrode.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:Ik ga morgen gelijk nieuwe halen.
én, is er al licht in de tunnel?.
Gast

Ludo schreef:én, is er al licht in de tunnel?.
Het is maar hoe je het bekijkt, er is licht maar niet het juiste :(
Andere bougies werkten niet, dus toch maar compressie meten en lektest gedaan.
Veel pech.
Dus vandaag de kop er maar "even" afgetrokken.
De klep links onder in, was de klep die vorig jaar veel te nauw stond. (0,10, moest zijn 0,45).
Als de motor weer zoemt, zal ik er een verslag van maken (onder een ander topic) met foto's, voor de doe het zelvers onder ons.
Inclusief tips en trucs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

ai Alex, dit is natuurlijk minder prettig nieuws.
die klep die te nauw stond, had jij die zo gesteld of ??.
als ik het goed begrijp ga je het zelf weer opbouwen, 20 nieuwe kleppen of enkel deze?.
alvast succes.
Gast

Ludo schreef:die klep die te nauw stond, had jij die zo gesteld of ??.
Vorig jaar de auto gekocht.
Was altijd bij de Volvo dealer onderhouden, alles was erbij.
Alleen als (sommige) dealers niet weten dat je af en toe ook klepspeling moet controleren. TJA :cry:
Laatst nog een Volvo dealer (werkplaats) aan de lijn gehad, die dan meld: "Kleppen stellen? Doen wij nooit"

Ik was met kleppen stellen gewoon te laat. Toen was het al mis (klein lekje). Als je dan nog een jaar door rijdt, wordt alleen maar erger.
Gast

Ludo schreef:als ik het goed begrijp ga je het zelf weer opbouwen, 20 nieuwe kleppen of enkel deze?.
alvast succes.
Met de kop ga ik even langs een revisiebedrijf, daar ga ik geen risico mee lopen. Even de zittingen en geleiders bekijken, nieuwe klephoedjes enz.
Ik verwacht maar 1 klep en misschien een zitting, dus ik denk dat het qua kosten wel mee gaat vallen.

Moet wel even goed want ik ben namelijk ongeveer 9 uur bezig geweest om de kop er af te krijgen en dat zal het zeker nemen om de kop er weer op te krijgen.

Maarja, "verdien" er dan ook ruim 2000 euro mee.
Gast

1 X een nieuwe klep + zitting en alle uitlaat-klepgeleiders.
Loopt inmiddels weer zoemend.
Aan de bougies heeft het niet gelegen.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”