Monteren uitlaatpakking [inmiddels opgelost]

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Mijn voorpijp was hartstikke rot en ik deze heb ik onlangs vervangen. Echter had ik problemen bij het plaatsen van de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de voorpijp.

Ik kreeg de pakking nauwelijks op het uitlaatspruitstuk geduwd. Uiteindelijk dusdanig gelukt dat deze bleef hangen en de voorpijp erop vastgedraaid. Helaas blijft het toch een beetje lekken daar.

De uitlaatpakking tussen de voorpijp en de katalysator paste er wel gemakkelijk tussen en is dus goed gasdicht.

Ik heb nu een origineel Volvo pakking besteld (vorige was een immitatie) zal het hier makkelijker mee gaan? Of zijn er trucjes om de pakking er recht op te monteren?

Hieronder nog even een fotootje van de oude vs nieuwe voorpijp :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Is de oude pakking wel helemaal van het spruitstuk af? origineel vind ik altijd beter, moet zo passen op het spruitstuk !
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Ja de oude pakking is er helemaal van af. Ik hoop dat mijn originele Volvo pakking beter past, dan zou het dus allemaal wel moeten lukken :) Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Smeer ook een beetje vloeibare uitlaatpakking (Bosal, Gungum) op de pakkingvlakken en flens. Dan weet je zeker dat hij dicht zit. Niet teveel gebruiken anders pers je het teveel ertussen uit en de uitlaat in.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

en dan blijft ie ook op zijn plek zitten tijdens montage
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Goede tips, zal het binnenkort eens gaan proberen. Bedankt!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bij mij zit dat er niet tussen hoor. Lekt 0.0, wel heb ik gumgum tussen de andere uitlaat delen, maar dat is een schuifsysteem die weleens lekken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Poika schreef:Bij mij zit dat er niet tussen hoor. Lekt 0.0, wel heb ik gumgum tussen de andere uitlaat delen, maar dat is een schuifsysteem die weleens lekken.
Dan heb je een brave uitlaat. Maar helaas is de ene uitlaat de andere niet, de ene heeft soms wat extra hulp nodig en de andere niet.
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Ik wil graag dit topic heropenen omdat ik nu nog steeds met die uitlaat bezig ben. Heb inmiddels als 7! keer geprobeerd de uitlaat gasdicht te krijgen en het wil maar niet lukken. Uitlaat blijft lekken tussen uitlaatspruitstuk en voorpijp. Een opsomming wat ik allemaal geprobeerd heb:

1. De pakking die werd meegeleverd met de voorpijp geprobeerd droog te monteren.
2. Deze pakking proberen te monteren met een laagje uitlaatcement.

Originele Volvo pakking besteld:
3. Proberen te monteren met dun laagje uitlaatcement.
4. Nog een keer geprobeerd.
5. Proberen te monteren met vloeibare pakking.
6. Vloeibare pakking brandde er na 10 km tussenuit, dus opnieuw met laagje uitlaatcement gemonteerd.

Weer nieuwe pakking besteld (geen origineel volvo meer, zijn niet leverbaar meer).
7. Droog gemonteerd.

De eerste keer heb ik het gemonteerd met een handige vriend, alle andere keren heb ik samen met een vriend gedaan die automonteur is, dus heeft heus wel verstand van zaken (neem ik aan ;)).

Uitlaat blijft lekken, niet veel, maar hoorbaar gefluister bij lage toeren. Lambda lampje springt ook iedere keer aan, wanneer ik óf lang stil sta (stoplicht bijvoorbeeld of stationair draaien) óf wanneer ik voor langere tijd in de stad rijd (dus niet harder dan 50 - 60 km/u rijd). Wanneer ik stuk snelweg gepakt heb, duurt het duidelijk langer voordat lambda lampje gaat branden in de stad.

Lambda sensor ook doorgemeten, geeft vrijwel constant 0,37 Volt aan wat betekend dat er een arm mengsel gemeten wordt: zuigt dus valse lucht aan tussen voorpijp en spruitstuk, dus klopt mijn gedachte wel denk ik.

Auto rijdt ook echt niet lekker op deze manier, krijgt te veel benzine, hapert, schokt en stoot. Verbruik is ook om te huilen met 1:10-11 met 80% snelwegkilomters en rustige rijstijl.

Ik ben echt ten einde raad en ben het echt zat. Weet iemand nog een mogelijke oplossing? Anders gaat deze auto echt de deur uit en daar zal ik goed van balen aangezien ik veel geld in deze auto gestoken heb om 'm weer in goede staat te krijgen.

EDIT: geen constante 1,4 Volt maar 0,37 Volt van de lambda sensor, excuses.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Is die voorpijp ook van de Volvo Dealer?

Anders op de sloop een setje scoren? Spruitstuk/voorpijp. Iets klopt er iig niet. Past niet lekker op elkaar.

Wel balen man, en ik begrijp je frustratie heel goed. Als de voorpijp een imitaite is, denk ik zelf dat daar het probleem in zit.

De dealer hoeft echt niet duur te zijn btw. In 2012 kocht ik een complete originele uitlaat vanaf de cat voor 161€ incl
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Uitlaat ring is gewoon bij de dealer te verkrijgen.
Is de voorpijp bij het cinies gedeelte niet gescheurd?
Monteer je de pijp met de boutjes en veertjes.
Pasta ertussen helpt niet omdat de voorpijp scharniert op het bolle deel van het spruitstuk,hij gaat alleen maar meer lekken daardoor.
Het moet dus helemaal schoon zijn en niets ertussen!
Beetje kopervet,meer niet!
Succes..
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Bedankt voor de reacties. De voorpijp is geen originele maar een imitatie en heb ik nieuw gekocht, is dus nog in heel goede staat.
Pijp wordt gemonteerd met boutjes en veertjes ja.

Originele pakking tussen spruitstuk en voorpijp is niet meer te krijgen, heb bij 2 verschillende Volvo dealers navraag gedaan en zeiden beiden dat het niet meer verkrijgbaar is.

Zou natuurlijk een spruitstuk en voorpijp van een slopert kunnen halen, maar het spruitstuk vervangen is geen heel makkelijk karwei geloof ik. Bovendien zijn dat weer extra kosten waar ik echt geen zin meer in heb, vooral omdat dit geen garantie geeft dat het dan wel goed gaat.

Het enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is dat het kleine lekje het probleem niet is, maar een niet goed functionerende lambda sensor. Ik heb geen idee of deze ooit vervangen is geweest en aangezien er inmiddels 156.000 km op de teller staat, zou het best kunnen dat deze niet lekker meer werkt.
Ook omdat bij het meten een constante waarde van 0,37 Volt aanwezig is kan duiden op een defecte lambda sensor óf een te arm mengsel (valse lucht).
vinkeyvolvo
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.06.2012 - 22:20

Ik denk dat de uitlaat er onder spanning onder hangt.
Ik zou alle delen is los(klemmen los)eronder hangen.
Heb ik gisteren ook gedaan:p en dan starten .
Want als ik de uitlaat iets naar links trek dan gaat die bij mij zelfs lekken.
Die middelste rubbers zou ik als laatste doen.
Zo heb ik het gisteren gedaan.
Nou misschien kan je er wat mee;-)

Gr. Hans
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

3458510 is het nummer van de pakkingring en hier op de plank liggen,konden die twee dealers ook zien denk ik?
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

zijn beide delen wel vlak?
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rutger schreef:zijn beide delen wel vlak?


Nee,die zijn conisch,s...Moet ook kunnen bewegen,vandaar de montage met veertjes!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Valse lucht komt er meesal IN bij de inlaat NA de gasklep. De motor krijgt daardoor meer lucht dan dat hij denkt (gemeten heeft) en daardoor krijgt hij te weining benzine en loopt dus arm, en lambdawaarde is dan te laag.
Een lek in de uitlaat zou hooguit plofjes kunnen veroorzaken als je van hoger toeren gas loslaat, maar niet bij stationair en bij mijn weten veroorzaakt dit dus geen lage lambdawaarde.

Kijk eens of de ronding van de voorpijp wel net zo rond is als de originele, als deze ovaal is hou je natuurlijk lekken over, wat je ook doet. Kijk ook eens naar de aansluiting van het spruitstuk, zitten daar geen barsten of dergelijke in dei lucht lekken kunnen veroorzaken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Uitlaatspruitstuk pakking zelf gaan ook regelmatig lek btw! En geeft net zon soort geluid
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Ramon&Ramon schreef:3458510 is het nummer van de pakkingring en hier op de plank liggen,konden die twee dealers ook zien denk ik?
Toch vreemd dan dat beide dealers (uit Breda en Veldhoven) allebei zeggen dat deze niet meer leverbaar zijn. Maar goed, ik geloof je wel natuurlijk, maar blijft vreemd van de dealers natuurlijk ;).
wpee schreef:Valse lucht komt er meesal IN bij de inlaat NA de gasklep. De motor krijgt daardoor meer lucht dan dat hij denkt (gemeten heeft) en daardoor krijgt hij te weining benzine en loopt dus arm, en lambdawaarde is dan te laag.
Een lek in de uitlaat zou hooguit plofjes kunnen veroorzaken als je van hoger toeren gas loslaat, maar niet bij stationair en bij mijn weten veroorzaakt dit dus geen lage lambdawaarde.

Kijk eens of de ronding van de voorpijp wel net zo rond is als de originele, als deze ovaal is hou je natuurlijk lekken over, wat je ook doet. Kijk ook eens naar de aansluiting van het spruitstuk, zitten daar geen barsten of dergelijke in dei lucht lekken kunnen veroorzaken.
Bij mij is het andersom, hij loopt juist veel te rijk (en dat is ook zeker aan het brandstof verbruik te merken). Een laag voltage van de lambdasonde geeft (volgens mij) aan dat er te veel zuurstof gemeten wordt, dus wordt er meer benzine ingespoten.
Dus als er lucht bij komt na de verbranding, maar vóór de lambdasensor, dan zou mijn gedachte dus kloppen.
Poika schreef:Uitlaatspruitstuk pakking zelf gaan ook regelmatig lek btw! En geeft net zon soort geluid
Spruitstukpakking is ook al vervangen (afgelopen zomer), dacht in eerste instantie dat dit het ook was. Zou natuurlijk nog eens kunnen controleren of alles daar goed vastgedraaid is.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die moertjes willen nog weleens eraf lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”