Mijn airco piept zoals een slippende v-snaar. De airco doet echter nog wel zijn werk dmv koude lucht blazen. Weet iemand of het de koppeling van de aircopomp is of dat gewoon de rubberen riem gesteld moet worden.
Mijn vraag natuurlijk hier omdat als de garagist even gaat kijken het alweer 50 euro kost .
Airco piept als slippende V snaar
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Om te kijken of de riem gesteld moet worden hoef je simpelweg maar met een vinger de riem in te drukken. Druk in het midden van een wat langer stuk van de riem (zorg natuurlijk wel dat je de goede hebt, als je twee riemen naast elkaar hebt is het de kleinere). Goed gespannen betekent dat je hem 1 à 2 cm kan indrukken. Kijk ook gelijk naar de staat van de riem: al te veel "brokkelen" (in de lengterichting van de ribben kleine breukjes) of anderszins beschadigingen aan de riem zijn niet goed. Een nieuwe riem hoeft niet veel te kosten, ik heb voor de aircoriem meen ik elf euro betaald bij de dealer. Vervangen is makkelijk zelf te doen, spannen ook.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Kwekkel
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
- Locatie: Uppsala Zweden
Is het piepen weg na een paar minuten?
Wellicht span of looprol distributie. Klinkt precies hetzelfde als een slippende riem. Staat heea. over op dit forum.
Wellicht span of looprol distributie. Klinkt precies hetzelfde als een slippende riem. Staat heea. over op dit forum.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Als het alleen is bij ingeschakelde airco, is het niet de span- of looprol van de distributie, die krijgen niks meer te verwerken wanneer de airco ingeschakeld wordt. Piept ie onafhankelijk van de airco, dan zou het kunnen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59
Heren,
Ja ik heb dus sindsdat het weer wat koeler is geen geluiden meer van die pomp gehoord. Vind ik zelf wel een van de vervelendste mankementen want wanneer begint het weer!?
In ieder geval heeft het niets te maken met de distributie, is gedaan met alle poespas netjes bij 90.000. Nu 108000.
Ik blijf echter vermoeden dat het toch de spanning van de snaar is, kan mijzelf toch geen buil vallen om dat iets strakkker te zetten.
Ja ik heb dus sindsdat het weer wat koeler is geen geluiden meer van die pomp gehoord. Vind ik zelf wel een van de vervelendste mankementen want wanneer begint het weer!?
In ieder geval heeft het niets te maken met de distributie, is gedaan met alle poespas netjes bij 90.000. Nu 108000.
Ik blijf echter vermoeden dat het toch de spanning van de snaar is, kan mijzelf toch geen buil vallen om dat iets strakkker te zetten.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Heb net de aircompressor vervangen, dus heb een indruk hoe het zit.
piepende snaar is iets minder erg dan een te strakke snaar die je namelijk niet hoort. Want dan gaan de lagers eraan. Hij moet in principe net niet meer piepen.
als je toch bezig bent: check de spanning van de multiriem ook (die stel je via de hoogteschroef van de stuurbekrachtigingspomp).
De spanning van de v-snaar of dynamoriem (van airco naar dynamo) stel je door de hoogte van de dynamo in te stellen.
piepende snaar is iets minder erg dan een te strakke snaar die je namelijk niet hoort. Want dan gaan de lagers eraan. Hij moet in principe net niet meer piepen.
als je toch bezig bent: check de spanning van de multiriem ook (die stel je via de hoogteschroef van de stuurbekrachtigingspomp).
De spanning van de v-snaar of dynamoriem (van airco naar dynamo) stel je door de hoogte van de dynamo in te stellen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic