Dit is mijn probleem:
ik heb onderdruk in mijn B20 blok. De olie wordt aan de bovenkant uit mijn blok geperst. Ik vang het nu tijdelijk op in een cola-fles, maar moet het wel op gaan lossen. Zijn hier oplossingen voor? Of is de enige oplossing een gereviseerd blok?
Weet iemand hier wat voor?
groeten
jaap
Onderdruk B20 blok
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Door onderdruk word er olie uit je blok geperst, begrijp ik dat goed??
bedoel je niet dat je overdruk heb?
Wat gebeurt er als je de jiggle test doet? (je olievuldop los op de vulopening leggen terwijl de motor draait, motor naar ongeveer 1500-2000 toeren brengen(het blok moet stil liggen) als de dop in de opening gezogen word is het "goed" en heb je onderdruk. Als het fout zit en de dop begint te dansen heb je overdruk)
Weet niet of deze aanwezig is, maar ingeval van overdruk zou ik beginnen bij de carter ventilatie.
Mocht er langs de vuldop lekken ondanks onderdruk, dan is meestal de rubberring rond de vuldop niet meer goed.
bedoel je niet dat je overdruk heb?
Wat gebeurt er als je de jiggle test doet? (je olievuldop los op de vulopening leggen terwijl de motor draait, motor naar ongeveer 1500-2000 toeren brengen(het blok moet stil liggen) als de dop in de opening gezogen word is het "goed" en heb je onderdruk. Als het fout zit en de dop begint te dansen heb je overdruk)
Weet niet of deze aanwezig is, maar ingeval van overdruk zou ik beginnen bij de carter ventilatie.
Mocht er langs de vuldop lekken ondanks onderdruk, dan is meestal de rubberring rond de vuldop niet meer goed.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Hetzelfde gehad bij de 145 s ook een B20 van mijn schoonvader, Groeven in de cillinderwanden en gebroken zuigerveren. Bij afremmen op de motor grote blauwe walmen en allemaal olie in het luchtfilter. 1 remedie blok is op ga geen nieuwe zuigerveren erop zetten wordt alleen maar erger en is zonde van de tijd en geld, recentelijk ondervonden.wolfman schreef:Dit is mijn probleem:
ik heb onderdruk in mijn B20 blok. De olie wordt aan de bovenkant uit mijn blok geperst. Ik vang het nu tijdelijk op in een cola-fles, maar moet het wel op gaan lossen. Zijn hier oplossingen voor? Of is de enige oplossing een gereviseerd blok?
Weet iemand hier wat voor?
groeten
jaap
Of op zoek naar een goed blok die nog in de auto hangt en waar je mee kan rijden, wil niet zeggen dat die ook goed is maar je kan igg het 1 en ander testen (walmen bij afremmen op motor en een compressie test laten doen) of iemand op zijn blauwe ogen geloven dat dat blok wat al naast de auto ligt hartstikke goed is, niet doen dus ook weer een ervaring van onze kant.
Door mijn persoonlijke ervaringen zou ik gaan voor een revisie blok, kost wat meer maar heb je wel langer plezier van.
Suc6
- wolfman
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 14:53
- Locatie: Velp (gld)
Fat Rat,
ik weet nooit hoe dat zit met onder en bovendruk. sorry
mijn oliedop wordt niet op mijn blok gezogen. Dat houdt dus in dat ik overdruk heb. In de bijgevoegde foto van mijn motor zie je 2 flessen. de rechter kleine die heb ik gekoppeld onderaan het blok en de linker grote fles, die heb ik aan de oliedop gekoppeld. Alleen in de linkerfles komt olie in. Dus de olie wordt boven uit mijn blok geperst en niet onderuit.
Er zitten kleine gaatjes boven in de fles, zodat de oliedamp eruit kan. uit de beide flessen komt oliedamp, dus ze zijn allebei open.
Dus als ik alles goed beredeneert heb, is mijn blok aan het einde van zijn latijn.....
bedankt voor je reactie.
jaap
ik weet nooit hoe dat zit met onder en bovendruk. sorry
mijn oliedop wordt niet op mijn blok gezogen. Dat houdt dus in dat ik overdruk heb. In de bijgevoegde foto van mijn motor zie je 2 flessen. de rechter kleine die heb ik gekoppeld onderaan het blok en de linker grote fles, die heb ik aan de oliedop gekoppeld. Alleen in de linkerfles komt olie in. Dus de olie wordt boven uit mijn blok geperst en niet onderuit.
Er zitten kleine gaatjes boven in de fles, zodat de oliedamp eruit kan. uit de beide flessen komt oliedamp, dus ze zijn allebei open.
Dus als ik alles goed beredeneert heb, is mijn blok aan het einde van zijn latijn.....
bedankt voor je reactie.
jaap
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AMAZON ROCKS, 121, B20, LPG
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Laten we wel wezen dat ik en mijn schoonvader hobbyisten zijn en liefhebbers zijn van klassiekers, maar dit was onze ervaring met fikse olieverbruik en het gebruiken van een tweedehands blok en dat weer proberen op te waarderen met nieuwe zuigerveren e.d. Ga is bij een specialist langs en luister wat die te zeggen heeft het gaat tenslotte om behoorlijk wat pegels. Het was niet mijn bedoeling om gelijk je blok neer te halen als versleten ofzo.
suc6 verder
suc6 verder
- wolfman
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 14:53
- Locatie: Velp (gld)
Het was mijn voorzichtige conclusie zelf ook al dat mijn blok versleten was. Ik was benieuwd of er nog andere opties waren.
Als het blok op is is het op en daar verander je niks aan. bedankt voor je eerlijke reactie. daar kan ik tenminste wat mee.
Ik zal wel eens langs een specialist gaan. dat is een goed plan!
Ik heb nog een ander B20 blok liggen. ik zal die eens open gaan trekken en kijken wat daar mis mee is. Misschien ga ik wel proberen om die zelf te reviseren. Is wel een leuke uitdaging!
bedankt voor de hulp!
Als het blok op is is het op en daar verander je niks aan. bedankt voor je eerlijke reactie. daar kan ik tenminste wat mee.
Ik zal wel eens langs een specialist gaan. dat is een goed plan!
Ik heb nog een ander B20 blok liggen. ik zal die eens open gaan trekken en kijken wat daar mis mee is. Misschien ga ik wel proberen om die zelf te reviseren. Is wel een leuke uitdaging!
bedankt voor de hulp!
AMAZON ROCKS, 121, B20, LPG
- twaintje
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
- Locatie: meerssen
hallo,
het is misshien ook eens een goed idee om je kompressie eens op te meten.
nòg eenvoudiger is het om de bougiekabels eens een voor een lòs te trekken (bij lopende motor natuurlijk) en eens naar de toerenval te luisteren of kijken (toerenteller), dit geeft in ieder geval al informatie over de toestand van de zuigers/cilinders ònderling.
Met een kompressiemeter moet je tòch nog zo'n 9kg/cm2 kunnen halen, erònder is je blok ècht gaar!
Suc6
het is misshien ook eens een goed idee om je kompressie eens op te meten.
nòg eenvoudiger is het om de bougiekabels eens een voor een lòs te trekken (bij lopende motor natuurlijk) en eens naar de toerenval te luisteren of kijken (toerenteller), dit geeft in ieder geval al informatie over de toestand van de zuigers/cilinders ònderling.
Met een kompressiemeter moet je tòch nog zo'n 9kg/cm2 kunnen halen, erònder is je blok ècht gaar!
Suc6
keep them old tanks rolin'
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
even het verschil uitleggen van overdruk en onderdruk.
onderdruk is de druk die zich onder de zuigers bevindt
overdruk krijg je bijv als de carterontluchting verstopt zit
iets blazen doet de vulopening namelijk altijd,zou dit niet het geval zijn dan blaas je dus de keerringen enz eruit.
Een vulopening kan namelijk ook nooit zuigen zoals Flat Rat dit aangeeft,sorry hoor,
de carterontluchting dient ervoor om de lucht die door de neerwaartse beweging van de zuiger er uit te kunnen laten ontsnappen,dit wordt mede geholpen door een vacuumaansluiting op je inlaat traject.
onderdruk is de druk die zich onder de zuigers bevindt
overdruk krijg je bijv als de carterontluchting verstopt zit
iets blazen doet de vulopening namelijk altijd,zou dit niet het geval zijn dan blaas je dus de keerringen enz eruit.
Een vulopening kan namelijk ook nooit zuigen zoals Flat Rat dit aangeeft,sorry hoor,
de carterontluchting dient ervoor om de lucht die door de neerwaartse beweging van de zuiger er uit te kunnen laten ontsnappen,dit wordt mede geholpen door een vacuumaansluiting op je inlaat traject.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de onderdruk wordt versterkt bij bijv versleten zuigerveren.dan lekt compressiedruk weg langs de zuigers omdat ze niet goed afdichten.
succes.
succes.
- wolfman
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 14:53
- Locatie: Velp (gld)
Ik heb het blok open gegooid. Helemaal.
cilinders lichte beschadigingen (groeven) evenals verschillende lagers van de kruk-as.
bovenste zuigerveren gebroken.
Volgens mij kan ik dit zelf nog repareren. Is ook het leukst. Ga nog even checken wat ik precies moet gaan vervangen.
ik mag dus op zoek naar nieuwe onderdelen.
Weet iemand hier een goed adres voor?
bedankt voor jullie hulp!
jaap
cilinders lichte beschadigingen (groeven) evenals verschillende lagers van de kruk-as.
bovenste zuigerveren gebroken.
Volgens mij kan ik dit zelf nog repareren. Is ook het leukst. Ga nog even checken wat ik precies moet gaan vervangen.
ik mag dus op zoek naar nieuwe onderdelen.
Weet iemand hier een goed adres voor?
bedankt voor jullie hulp!
jaap
AMAZON ROCKS, 121, B20, LPG
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
laat maar weten wat je allemaal nodig hebt
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
pas wel op met demonteren,dat je niet alles door elkaar gooit, de zuigers en lagerkappen merken en bij elkaar houden,dat is zeer belangrijk..
je mag het torretje ook bij mij brengendan weet je zeker dat het goed gebeurd!
je mag het torretje ook bij mij brengendan weet je zeker dat het goed gebeurd!
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Jaap, voordat je honderden euro's aan onderdelen gaat uitgeven wil ik je een tip geven NIET DOEN en zeker geen zuigerveren vervangen en dit weer in je oude blok prakken, heb het aan den lijve mee mogen maken. Gaat niet goed want de oude cillinderwanden zijn niet meer 100% rond maar enigzins ovaal, is niet te zien alleen te meten met prof apperatuur. Ze honen niet voor niets het onderblok en doen er dan overmaatse zuigers in.wolfman schreef:Ik heb het blok open gegooid. Helemaal.
cilinders lichte beschadigingen (groeven) evenals verschillende lagers van de kruk-as.
bovenste zuigerveren gebroken.
Volgens mij kan ik dit zelf nog repareren. Is ook het leukst. Ga nog even checken wat ik precies moet gaan vervangen.
ik mag dus op zoek naar nieuwe onderdelen.
Weet iemand hier een goed adres voor?
bedankt voor jullie hulp!
jaap
Kijk uit is zonde van de centen.
- twaintje
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
- Locatie: meerssen
Hoi, dat kan ik alleen maar onderschrijven!!!!!!!!!
Heb zèlf m'n B20 gereviseerd met behulp van revisiebedrijf (mechanisch bewerken van het blok).
Kijk goed op www. voor goedkope (maar wèl passende) onderdelen en laat je blok boren en honen, je kop vlakken, geleiders vervangen,stelliet klepzittingen plaatsen en kapspanning drijfstanglagers controleren/aanpassen.
Krukas slijpen of polijsten naar behoefte, nieuwe nokkenaslagers inpersen en oliepomp reviseren (eventueel nokkenas vervangen of náslijpen).
De rest kun je eventueel (afhankelijk van kennis en ervaring) zèlf doen.
In ieder geval heb je nieuwe zuigers, klepgeleiders, kleppen (want je zult wel op gas rijden), lagers, nieuwe distributietandwielen (kunststof, aluminium of staal naar wens), blok- en koppakkingset en een nieuwe waterpomp nodig.
Als je een beetje oplet met inkopen en goede kontacten hebt, moet een en ander zo rond de 1200 eur te doen zijn, maar dan hèb je ook wat!
Alles wat minder kost is uiteindelijk véél te duur!!
Heb zèlf m'n B20 gereviseerd met behulp van revisiebedrijf (mechanisch bewerken van het blok).
Kijk goed op www. voor goedkope (maar wèl passende) onderdelen en laat je blok boren en honen, je kop vlakken, geleiders vervangen,stelliet klepzittingen plaatsen en kapspanning drijfstanglagers controleren/aanpassen.
Krukas slijpen of polijsten naar behoefte, nieuwe nokkenaslagers inpersen en oliepomp reviseren (eventueel nokkenas vervangen of náslijpen).
De rest kun je eventueel (afhankelijk van kennis en ervaring) zèlf doen.
In ieder geval heb je nieuwe zuigers, klepgeleiders, kleppen (want je zult wel op gas rijden), lagers, nieuwe distributietandwielen (kunststof, aluminium of staal naar wens), blok- en koppakkingset en een nieuwe waterpomp nodig.
Als je een beetje oplet met inkopen en goede kontacten hebt, moet een en ander zo rond de 1200 eur te doen zijn, maar dan hèb je ook wat!
Alles wat minder kost is uiteindelijk véél te duur!!
keep them old tanks rolin'
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb 42 jaar ervaring in het reviseren van Volvo motoren,dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
naar mijns inziens voel jij je aangesproken,anders zou je deze reactie niet plaatsen.
Als je zo,n slordige 30 jaar bij Volvo werkt mag ik aan nemen dat ik er wel iets van af weet,dat wilde ik alleen maar even melden.
Als je zo,n slordige 30 jaar bij Volvo werkt mag ik aan nemen dat ik er wel iets van af weet,dat wilde ik alleen maar even melden.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik gaf alleen een reactie op zijn antwoord, en hij gaf aan dat kan ik zelf denk ik ook wel. Dat jij 42 jaar ervaring hebt geloof ik graag, maar heb je ook de apperatuur als dat zo is en je kan ook garantie geven kom ik graag bij je langs om mijn blok bij jou te laten reviseren.Ramon&Ramon schreef:Ik heb 42 jaar ervaring in het reviseren van Volvo motoren,dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben!
Veel mensen denken dat doe ok wel ff, niet dus helaas.