Kraken bij schakelen variomatic 340

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
Antonio
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.01.2007 - 19:21

Mijn volvo 340 automaat (variomatic) maakt een vreselijk krakend geluid in de versnellingsbak wanneer ik naar Drive of Return schakel. Met koude motor doet hij het vaak niet, maar wanneer hij warm is durf ik nog amper van D naar R te schakelen. Het lijkt dat bij het indrukken van de knop op de keuzehendel er niet voldoende ontkoppeld word. Verder vraag ik mij af of het wellicht onvoldoende olie in de versnellingsbak zou kunnen zijn. Bij het rijden zelf geeft de bak geen problemen. Ga maandag deskundig oordeel vragen bij een garage of zo. Maar misschien is er iemand op het forum die mij alvast mogelijke oorzaken aan de hand kan doen. Waarvoor alvast mijn oprechte dank.
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Op de motor zelf zit gewoon een normale koppeling die als ik me niet vergis pneumatisch word bediend.
Ik heb er lang geleden ooit zelf een vervangen. Ik zou in die richting zoeken en er voor al niet te lang meer blijven rijden ivm verdere schade.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
nvdw
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50

Het hoeft niet per se de koppeling te zijn; in de keuzehendel zelf kan er ook wat stuk zijn, namelijk een draadje dat nogal kwetsbaar is en dus misschien is gebroken.

Tip: leg je probleem even op het forum van de Volvo 300 Club uit: http://forum.volvo300club.nl/
Afbeelding
Antonio
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.01.2007 - 19:21

Is een defect in de keuzehendel, het kwetsbare draadje, eenvoudig te onderzoeken, c.q. te repareren? Hoe zou ik te werk kunnen gaan? Bedoel je met een defect in de keuzehendel een defect direct in het gedeelte onder de knop, dus helemaal boven op de schakelhendel? Zou er in of onder die knop ook een sensor kunnen zitten die de ontkoppeling aanstuurt bij het indrukken van de knop? Momenteel gebruik ik de volvo niet veel omdat ik even een ander barrel op de kop heb getikt voor het woon/werkverkeer. Maar als ik hem gebruik rijdt de auto nog uitstekend, behalve het schakelen dan. Bij het schakelen kraakt hij zeer vaak, maar niet altijd!
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Vrijwel zeker het kabeltje (van de schakelaar) onder de versnellingspook afgebroken !!
En GEEN gas geven tijdens het schakelen D->R of R->D !!
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Antonio
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.01.2007 - 19:21

Volvospecialist schreef:Vrijwel zeker het kabeltje (van de schakelaar) onder de versnellingspook afgebroken !!
En GEEN gas geven tijdens het schakelen D->R of R->D !!
Ik hoopte wel op zo een breuk maar ik kan dit niet ontdekken. Heb de console rond de versnellingspook verwijderd en alles bekeken maar het ziet er daar allemaal goed uit. Inmiddels heb ik de auto te koop staan want ik kan zelf dit probleem niet oplossen. Of wellicht is er in de buurt een hulpvaardig iemand met enige kennis van zaken die mij zou willen helpen tegen een vriendelijke vergoeding. Dan moet je maar even melden.
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

er zit een vacuum bedeining op de koppeling die er voor zorgt dat de koppeling iets slipt als je hem in de versnelling zet,als dit ventiel niet bedient word door een elect singnaal vanaf de versnellings pook dan slipt de koppeling niet en kraakt de variomatic omdat de tussenas nog net even meedraait.
als het zelfde ventiel geen of teweinig vacuum krijgt dan krijg je het zelfde effect.
dus je moet het in die richting zoeken,
het ventiel ziet onder de rembekrachtiger.

gr klaas
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

ps waar woon je dan?
Antonio
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.01.2007 - 19:21

Ik heb de auto inmiddels verkocht. Volgens de nieuwe koper was de vacuumklep defect. Die zou hij vernieuwen. Al met al ben ik niet ontevreden want ik heb met de auto in zes maanden 7000 km afgelegd voor omgerekend 200 euro aanschafkosten. Daar kan het openbaar vervoer niet tegen op!
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

nee goedkoper kan niet,er zijn niet veel mensen meer die dit soort auto's hebben , en goed weten hoe het variomatic gedeelte en koppeling +bediening werken. we worden allemaal ouder maar de kennis verdwijnt ook op den duur (jammer)
ik heb de daf 600 tm volvo 340 meegemaakt.leuke tijd , en het blijft je altijd aantrekken,
ik zit nog niet zolang op dit forum,anders had ik wel eerder gerageerd

gr klaas
Antonio
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.01.2007 - 19:21

Ja, je hebt gelijk. De kennis over het transmissiesysteem bij Daf/Volvo is aan het verdwijnen. Ik had wel gehoopt dat ik bijtijds, middels dit forum, iemand zou treffen die mij verder had willen helpen. Maar dat liet op zich wachten dus heb ik hem een week of zes geleden verkocht. Overigens wel aan een liefhebber die al z'n hele leven in Daf en Volvo heeft gereden. By the way, de woonplaats was Beuningen Gld.
Heb nu eventjes een Citroen BX van 20 jaar oud. Dat is ook zeer goedkoop.
klaasilona
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.09.2007 - 22:46

hou m rijdende ,ook hier zijn er niet veel meer van,
gr klaas
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”