Wat meet de testbank

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Welkom welkom,

Meteen de eerste vraag dan maar, Hoe komt het dat als ik een auto op de testbank zet hij niet het volledige vermogen geeft wat de fabriek aangeeft. Zijn er dingen die daarbij uitmaken zoals bandenspanning type brandstof? Los je dit met het chipen op of blijft het aangegeven vermogen wat die aangeeft lager. Of hoe kan je het terug berekenen?
Gebruikersavatar
pedro sr.
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
Contacteer:

Het opgegeven vermogen/koppel is en blijft een indicatie, er zijn geen 2 motoren die eenzelfde vermogen/koppel afgeven.
Bovendien is het afhankelijk van de vermogensbank en de omstandigheden, banken verschillen onderling erg veel, degene die hem rolt is belangrijk, is de bank goed onderhouden/geijkt?, is de auto wel goed?, hoe strak is hij opgespannen, hoe (zeer belangrijk) is de koelinstallatie enz.enz. Uiteraard is brandstof ook belangrijk.

Als een motor een daadwerkelijk lager vermogen afgeeft zie je dit in de reultaten van het tunen terug, die zullen dan ook iets lager zijn als verder alles in orde is.

Vermogensmetingen zijn twijfelachtige metingen, als je het goed wilt doen moet de motor eruit en wordt er zonder in een proefopstelling gemeten, alle andere metingen zijn afhankelijk van erg veel factoren, een verschil van 10pk tussen 2 banken is totaal geen uitzondering, voor en na meten op dezelfdebank kort na elkaar geeft een duidelijk verschil, verder blijft het toch "natte vingerwerk".
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Mijn dank is verpletterend!

Bedankt!
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

pedro heb jij zelf een testbank??
en wat kost bij jouw een test run?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

hebben jullie ervaring met een s60 T5? Ik zie op het net getallen van 30 tot 70 pk meer. Verder heb ik al gehoort van iemand die in het weekend op een getunede chip reed en door de week de normale instellingen?? Hebben jullie al eens een opgeblazen motor teruggekregen en wat is de ervaring van de garantie.... geeft het problemen bij dealers?

Ja ja veel vragen maar dan moet je natuurlijk verwachten....

Gr. Gert
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Marijn van D.
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.05.2007 - 14:45

De fabrieksopgave is toch altijd een meting aan de krukas?
Lochisch dat het vermogen aan de wielen zo'n 10% lager is dan aan de krukas gezien de weerstand van de bak en alles...

Verder klopt het dat verschillende banken verschillende resultaten geven.
Gebruikersavatar
pedro sr.
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
Contacteer:

Eeen rollenbank hebben we (nog) niet, het is een schitterend hulpmiddel (niet noodzakelijk) maar ook een wanzinnig grote investering.
Een goede bank (4wd) met een fatsoenlijke koelinstallatie kost gewoon 100.000 euro.........

Onze huidige werkplaats is prima, maar binnen 3 jaar gaan we er toch uit (wordt een woonwijk gebouwd), een rollenbank hier laten plaatsen is zonde van het geld, daar wachten we nog even mee.

We hebben een bedrijf in de buurt (Hurricane) waar we rollen als het "moet", verder meten we met een G-tech, een soort mobiele rollenbank (we doen ook veel voor dealers op locatie, dus dat is ook handiger meenemen ook).

T5 doen we wel eens, geen opgeblazen motoren.
Of de dealer moelijk doet is niet te voorspellen, ze komen er niet eenvoudig achter tijdens onderhoud, de meesten vinden het geen probleem, anderen beginnen direct tegen te spartelen, afhankelijk van de dealer.

Fabrieksopgave is inderdaad aan de motor gemeten, de meeste rollenbanken doen ook een verliesmeting, hiermee kun je globaal terug rekenen van wiel-pk's naar krukas pk's .
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

gertsan schreef:hebben jullie ervaring met een s60 T5? Ik zie op het net getallen van 30 tot 70 pk meer. Verder heb ik al gehoort van iemand die in het weekend op een getunede chip reed en door de week de normale instellingen?? Hebben jullie al eens een opgeblazen motor teruggekregen en wat is de ervaring van de garantie.... geeft het problemen bij dealers?

Ja ja veel vragen maar dan moet je natuurlijk verwachten....

Gr. Gert
30 tot 70 is wel erg veel voor een chipje meestal moet je richting de 30 a 40 kijken max. Je kan nog wel wat meer winnen met een downpipe en andere inlaat systeem maar dat heb je het echt gehad met chippen.

Dan wordt het tijd voor een groter turbo.
Garantie heb je nooit bij tunen alleen als je goed rond kijkt zal je zien dat er zo goed als nooit motoren in puin draaien door een chip of het moet een bagger chip zijn waarbij je voor ontstekking niet goed staat.
Als je een MTE of Rica chip neem zit je goed hoor. kan echt niets mee gebeuren. Er rijden trouwens al genoeg gechipte T5 modelen rond.

In het verleden heeft rica een kastje gehad in je auto waarmee je zelf je chip kon activeren op 3 standen normaal sport en zuinig.
maar dat leveren ze niet meer gaat nu meestal gewoon op de gas stand van de motor. rustig gas geven normaal verbruik. planken dan wordt hij fel.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

bedankt voor de info
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
S80D5
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2007 - 14:10
Locatie: 's-Gravendeel

Pedro,

wat is je ervaring/heb je ervaring met het tunen van D5 motoren? Heb nu 163 pk, wat op zich genoeg is, maar tis natuurlijk leuker om daar een aantal pk'tjes aan toe te voegen (en natuurlijk de Nm's).
Ben echter altijd een beetje huiverig voor tunen, lees overal natuurlijk alleen de goede ervaringen op de tunersites maar dat is logisch...heb liever de ongezouten mening van een Volvo liefhebber natuurlijk...
-----

Honda Civic Hondamatic 1983
Volvo 480 ES 1986
Mazda 626 1.8i GLX Aut 1993
Volkswagen Passat 1.9 tdi 81kw Aut 1997


Volvo S80 D5 Elan/Mobility Aut 2003 (7,04l/100km)
Volkswagen Golf I Cabriolet USA 1990
Gebruikersavatar
pedro sr.
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
Contacteer:

We hebben al aardig wat D5 motoren gedaan, die worden veel getuned, dat heb je met sommige typen motoren, die lenen zich er goed voor.

Een goede tuning kan weinig tot geen kwaad, een groot deel komt voor rekening van de tuner, het andere deel voor de chauffeur.

Als beiden goed bezig zijn is er geen wolkje aan de lucht, dat er niet vaak iets fout gaat kun je eenvoudig nagaan, op de talloze fora staan veel recensies van liefhebbers, bijna allemaal in meer of mindere mate positief, die mensen melden het ook gerust als er iets niet goed/kapot gaat.

Op internet kun je gemaakt en gebroken worden als bedrijf, er is veel kennis, deze ligt voor het oprapen, ook veel gebruikerservaringen, censuur bestaat niet.

Nee.........als (goed) tunen zeer schadelijk zou zijn dan had ik allang geen werk meer.
Als het wel schadelijk is, sommige motoren/bakken kunnen gewoon niet zoveel hebben, dan melden we dat uiteraard, de D5 kan aardig wat hebben.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Gebruikersavatar
S80D5
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2007 - 14:10
Locatie: 's-Gravendeel

Pedro,
bedankt voor je reactie. Ik ga er eens over nadenken. Misschien is het toch wel leuk om de D5 te voorzien van meer trekkracht....Wellicht komt er nog een tune-dag van het Volvo-forum ofzoiets.... ik ga me er eens in verdiepen op het internet...
-----

Honda Civic Hondamatic 1983
Volvo 480 ES 1986
Mazda 626 1.8i GLX Aut 1993
Volkswagen Passat 1.9 tdi 81kw Aut 1997


Volvo S80 D5 Elan/Mobility Aut 2003 (7,04l/100km)
Volkswagen Golf I Cabriolet USA 1990
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Kent iemand een getunede s60 t5 met geartronic. Ik zou wel eens willen weten wat de DSTC en de geartronic met het grote koppel doet. Waar zit de winst? Merk je het wel echt?? is hij zuiniger of gebruikt hij toch meer. Gebruikt hij altijd meer?
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de winst is voor de bandenleverancier
Volvo for life
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

daar zit waarheid in!
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:de winst is voor de bandenleverancier
ja en nee.
hij ziet zijn omzet stijgen, maar de fun beleeft hij niet.
die is onbetaalbaar. :lol:
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

ja maar nu weet ik nog niets. ... uiteraard wen je ook snel aan 250 pk tov 110 in mijn oude 460. Ik kan het ook niet echt gebruiken maar toch leuk om te weten
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

gertsan schreef:ja maar nu weet ik nog niets. ...
zoek eens op het 850 forum, in de berichten van Johann.
die had een S60 T5 GT.
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

bedankt ga ik eens proberen
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Martin HSI
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 24.06.2006 - 10:18
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Hier een gemeten koppel en vermogenskromme.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”