Hoe loopt een S60 op bi-fuel - LPG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:Lean Mesman kan prima gas inbouwen maar kan weer geen Volvo's onderhouden, zelf kun je qua technische vaardigheden ook niet echt wat (corrigeer me aub als ik het fout heb) dus naast af en toe eens wat stoers roepen kun je voor mensen die gas overwegen niets practisch betekenen, hebben die mensen dan ook wat aan dat pro-gasgewauwel?
aan zelf kleppen stellen begin ik idd niet.
dat laat ik idd over aan Volvomonteurs.
verder hoef ik zelf ook niets te betekenen, daar zijn vakmensen voor.
ik ben niet iemand die het wiel opnieuw wil uitvinden.
maar daar gaat dit ook allemaal niet om.
je probeert gewoon duidelijk te maken dat lpg niet kan met de moderne Volvo motoren, dat is dus totaal niet waar.
uit jouw berichten maak ik op dat jij een verkoper bent ofzo..., waarschijnlijk zijn er niet genoeg €€ mee te pakken.
dus puur uit financieel vlak keur je het af.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef:Lean Mesman kan prima gas inbouwen maar kan weer geen Volvo's onderhouden, zelf kun je qua technische vaardigheden ook niet echt wat (corrigeer me aub als ik het fout heb) dus naast af en toe eens wat stoers roepen kun je voor mensen die gas overwegen niets practisch betekenen, hebben die mensen dan ook wat aan dat pro-gasgewauwel?
aan zelf kleppen stellen begin ik idd niet.
dat laat ik idd over aan Volvomonteurs.
verder hoef ik zelf ook niets te betekenen, daar zijn vakmensen voor.
ik ben niet iemand die het wiel opnieuw wil uitvinden.
maar daar gaat dit ook allemaal niet om.
je probeert gewoon duidelijk te maken dat lpg niet kan met de moderne Volvo motoren, dat is dus totaal niet waar.
uit jouw berichten maak ik op dat jij een verkoper bent ofzo..., waarschijnlijk zijn er niet genoeg €€ mee te pakken.
dus puur uit financieel vlak keur je het af.
Je doet tameliijk domme aannames zoals ook je hele pro-gas onderbouwing van een gelijk caliber is.
Volvomonteurs kunnen prima kleppen stellen, hebben daar wat alleen tijd voor nodig en vragen daar naar rato geld voor, edoch in het gehele onderhoudsschema van een S60/V70 wordt het stellen nergens voorgeschreven, en preventief (bij b.v. elke grote beurt) wil niemand gaan betalen.
Het maakt mij volstrekt niet uit of een klant lpg wil, ik lever het hem met liefde NADAT ik hem duidelijk gemaakt heb welke problemen zich voor zouden kunnen doen, en dat Volvo alle garanties op o.a. de kop of andere lpginstallatie gerelateerde zaken opschort, een gewaarschuwt mens telt immers voor 2.
En jij roept maar wat iedere keer, jammer en dom, want daar koopt iemand die gas overweegt nu net niets voor.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef: Je doet tameliijk domme aannames zoals ook je hele pro-gas onderbouwing van een gelijk caliber is.
dat roep je nu iedere keer als je je gelijk niet kan krijgen, raar...
bart simpson schreef: Volvomonteurs kunnen prima kleppen stellen, hebben daar wat alleen tijd voor nodig en vragen daar naar rato geld voor,
zeg ik anders dan. :?:
bart simpson schreef: En jij roept maar wat iedere keer, jammer, want daar koopt iemand die gas overweegt nu net niets voor.
ik roep helemaal niks, kom wel met regelmaat bij specialisten over de vloer en weet wat ik daar zie.

wil jij ook eens zo eerlijk zijn om eens te zeggen wat je beroep dan is?.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik hoef helemaal geen gelijk te krijgen, het is soms zelfs vervelend en (erg) duur als ik gelijk krijg.

Een vast gegeven is dat er geen leasemaatschappij aan gas in een Volvo begint, dat Volvo NL het niet ondersteund, dat dealers maar ook sommige gasinbouwers het ontraden, en dat allemaal omdat ze niet genoeg zouden gaan verdienen? tuurlijk joh!

Klanten (wagenparkbeheerders maar ook particulieren) zien een zo "kostbare" afwijking (hoe goed bedoeld ook) van het voorgeschreven onderhoudsschema al snel als "oplichting" c.q. "geldklopperij" dat betaald men zo maar niet en daar wringt dus vaak de schoen..

Hoop dat Brandje uit deze discussie heeft kunnen halen dat er 2 kanten aan het gasverhaal zitten en dat het daardoor soms niet die besparingen geven gaat waarvoor je het allemaal wel gedaan hebt, erger nog, het kan ongewenste uitval met zich meebrengen en stevige extra kosten als er onverhoopt ineens een nieuwe kop op moet.

Jij trekt de deskundigheid van mensen die beroepsmatig met Volvo's op gas problemen hebben ervaren in twijfel, ze zouden er volgens jou allemaal geen verstand van hebben, zo'n stelling is of ongelofelijk dom of getuigt van een enorme technische kennis van Volvo motoren en de effecten van lpg daarop, ikzelf geloof het eerste gezien je onvermogen om zelf kleppen te stellen.
Wat ik voor den brode doe is volstrekt irrelevant, ik deel alleen mijn praktijkervaringen met mensen die gas overwegen en die ik door het delen van die ervaringen toewens dat ze een probleemloos leven met hun Volvo tegemoet gaan, de rest is hun eigen keuze, ik heb daar volstrekt geen belangen in of bij, het doen van enige suggestie die kant uit maakt meer over jou duidelijk dan over mij.
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Beste mensen,
Het verwonderd me hoe de meningen over gas uiteen lopen, maar ik geloof dat voor al die diverse standpunten iets is te zeggen.
Ik vroeg om jullie meningen en die heb ik gekregen.
Ik ben wel verbaast over de felheid in de discussies en de grote tegenstellingen. Laten we de discussie sluiten, en ik zelf zal nog eens goed nadenken over wat ik ge doen.
Bedankt voor al jullie meningen Brandje.
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Beste mensen,
Het verwonderd me hoe de meningen over gas uiteen lopen, maar ik geloof dat voor al die diverse standpunten iets is te zeggen.
Ik vroeg om jullie meningen en die heb ik gekregen.
Ik ben wel verbaast over de felheid in de discussies en de grote tegenstellingen. Laten we de discussie sluiten, en ik zelf zal nog eens goed nadenken over wat ik ga doen.
Bedankt voor al jullie meningen Brandje
Gast

@Brandje
Toch leuk zo'n Forum?
Ik hoop dat je de hoofdlijnen nog kunt onderscheiden.
LPG kan gewoon op een Volvo, je zal alleen rekening moeten houden met dingen die hierboven zijn genoemd
en/of genoemd in de linken naar andere Topics.
Bang maken is niet moeilijk en praten van uit je "brode" kan natuurlijk heel relevant zijn. :P Kon het weer niet laten. :P

@Brandje, succes met het maken van je keuze.
Wij zijn uiteraard benieuwd naar de uitkomst.
Gebruikersavatar
renne022
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22.10.2005 - 23:02
Locatie: Etten Leur

@Brandje,

Ik heb een S60 140PK van 2001 en sinds 22 September 2006, KM stand 115000, een LPi installatie, dus eerlijk gezegd nog niet al teveel ervaring. Maar ik kan je nu zeggen dat ik me nu na 4000 KM hiermee gereden te hebben mezelf verwijt het niet eerder gedaan te hebben.
Echter voordat ik de stap maakte heb ik de diverse forums gelezen en eerst info bij mijn dealer gevraagd, onderstaand zijn reactie:

Quote

Het monteren van een LPG systeem is technisch mogelijk en er zijn geen ernstige beletsels hiervoor.

Wij zijn echter terughoudend met een positief advies. Er zijn een aantal factoren die het tijdig bereiken van het break-even point beїnvloeden.

Hogere onderhoudskosten als gevolg van de toenemende thermische belasting van de motor. Denk hierbij aan het eventueel afstellen van klepspeling, een handeling die 6 a 8 uur kan duren. In enkele gevallen hebben wij een geringe toename in het olieverbruik kunnen constateren.
Als gevolg van de complexiteit kunnen storingen leiden tot hogere reparatiekosten.
Geen beїnvloeding van de inruilwaarde van de auto.
Relatief korte afschrijvingsduur van het LPG systeem.

Helaas kunnen wij u geen ondersteuning bieden met betrekking tot de levering van het systeem. Onze werkplaats beschikt wel over de expertise om het onderhoud te blijven uitvoeren aan uw auto.

In de verwachting u hiermee naar behoren te hebben geїnformeerd verblijf ik, met vriendelijke groet,


Unquote

Ik heb de installatie laten inbouwen bij een specialist , http://www.allroundlpg.nl/ , gelijk met een kleppensmeersysteem van http://www.flashlube-europe.com/

Wie weet krijg ik nog spijt, maar vooralsnog ben ik positief gestemt.
Succes met het nemen van een beslissing

Mvrgr,
Huub
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Bedankt Huub
Ik zal het meenemen in m'n beslissing. Echter zou ik graag een S60 willen aanschaffen waarin vanuit de fabriek al de installatie is ingebouwd dus de
bi- Fuel.
groetjes Brandje.
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Brandje schreef:Bedankt Huub
Ik zal het meenemen in m'n beslissing. Echter zou ik graag een S60 willen aanschaffen waarin vanuit de fabriek al de installatie is ingebouwd dus de
bi- Fuel.
groetjes Brandje.
Dat betekent dus de 140pk versie. Andere versies zijn niet af-fabriek als bi-fuel geleverd.

Succes. Een originele Bi-fuel is de enige LPG-auto van na 2000 die dus echt door VOLVO wordt ondersteund.

Heb je nu toevallig ook een originele Bi-Fuel in je V40.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Neen, mijn huidige installatie is geen bi-fuel maar een lpi van Vialle toch evenzogoed 185.000 km. probleemloos op de teller.
grt. Brandje
Gast

Brandje schreef:Neen, mijn huidige installatie is geen bi-fuel maar een lpi van Vialle toch evenzogoed 185.000 km. probleemloos op de teller.
grt. Brandje
Tuurlijk! :P
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Het moet me nu toch echt van het hart.
De toon van Bartje bevalt me geensinds.
Je kan toch ook op een normale manier adviesen geven?
Of is dat onmogelijk.

Daarnaast kan ik iedereen aanbevelen om op gas te gaan rijden.
Heb zelf een s60 170pk aangeschaft en daar gas in laten bouwen.
Dit is zelfs op advies van mijn volvo dealer gebeurd (niet het gas inbouwen zelf). Ik ben er zeeeeer te spreken over.
Had het al veel eerder moeten doen.

Dus brandje als je een mooie s60 tegen komt dan zou ik het zeker niet nalaten.

Mijn dealer gaf wel aan om niet een bifuel aan te schaffen.
Het grote nadeel hiervan is dat je een relatief kleine gastank heb en een hele kleine benzine tank. Dit is voornamelijk lastig in het buitenland.
Mede hierdoor heb ik gekozen voor een benzine versie.
En ik wou hem hebben zonder gas installatie omdat ze met installatie logischerwijs veel kilometres hebben gelopen.

Succes met je beslissing.

Gr Sytse

ps als je dit excel bestandje helemaal invult dan kan je zien
hoeveel geld het scheelt op jaarbasis met benzine, diesel en gas.
http://download.microsoft.com/download/ ... dstof2.xls
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Ik begrijp dat Bart iemand is met veel expertisie, maar ik sluit me bij Sytse aan. De toon mbt LPG van Bart begint me ook de keel uit te hangen. Erg autoritair, stug en mijn inziens met oogkleppen.

Ik heb me al jaren laten informeren over LPG op diverse forums en ik kom maar heel weinig negatieve ervaringen tegen Brandje. Een Volvo kan je heel goed op LPI laten rijden. Zelfs uitvoeringen na 2002 en zelfs turbo uitvoeringen. Het grootste nadeel is dat een gas motor iets warmer wordt dan een benzine motor en dit moet je ook goed in het achterhoofd houden. Als extra kan je het LPI systeem uitrusten met FlashLube, voor wat meer zekerheid.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bart licht de ander zijde van gas toe, die kant van grote frustraties en onverwachte soms hoge kosten, jammer dat je die niet wilt horen.
Vrijwel iedere Volvodealer heeft er ergens mee te maken gehad, dat is de primaire reden dat Volvodealers wat voorzichtig geworden zijn.
Het is te simpel om iemand maar te laten roepen dat het allemaal probleemloos kan als die praktijkervaringen er tegenover staan.
Het blijft ook allemaal je eigen keuze maar wel op basis van meerdere soorten argumenten.
Volvo for life
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Sytse schreef: Heb zelf een s60 170pk aangeschaft en daar gas in laten bouwen.
Dit is zelfs op advies van mijn volvo dealer gebeurd (niet het gas inbouwen zelf).
Mijn dealer gaf wel aan om niet een bifuel aan te schaffen.
Het grote nadeel hiervan is dat je een relatief kleine gastank heb en een hele kleine benzine tank. Dit is voornamelijk lastig in het buitenland.

Succes met je beslissing.

Gr Sytse

ps als je dit excel bestandje helemaal invult dan kan je zien
hoeveel geld het scheelt op jaarbasis met benzine, diesel en gas.
http://download.microsoft.com/download/ ... dstof2.xls
Allereerst dit verhaal heb ik dus nog nooit bij een dealer gehoord. Zelfs niet bij de dealers in Flevoland. Juist omdat VOLVO er geen garantie op geeft.
Het klopt overigens wel dat de tanks van een Bi-Fuel kleiner zijn.

En dan dat bestandje. Dat is dus een leuk vergelijkend bestandje maar al behoorlijk verouderd.
En het allerbelangrijkste: het houdt geen rekening met de hogere onderhoudskosten van een LPG-auto. Dat wordt door iedereen hier vergeten. En daar hamert Bart vooral op.

Verder Brandje. Kies echt voor een Bi-fuel dan weet je dat je de merkgarantie behoudt. Ook bij een tweedehands.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Sytse schreef:Mijn dealer gaf wel aan om niet een bifuel aan te schaffen.
Het grote nadeel hiervan is dat je een relatief kleine gastank heb en een hele kleine benzine tank. Dit is voornamelijk lastig in het buitenland.
Mede hierdoor heb ik gekozen voor een benzine versie.
De gastank van een bi-fuel is een heel behoorlijke 70ltr, maar de benzinetank is idd maar 29ltr, de kofferbak is daarentegen wel normaal van formaat, toch neem je daarin waarschijnlijk wat makkelijker een jerrycannetje benzine mee dan een jerrycannetje gas :wink:
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Je moet dat bestandje natuurlijk wel zelf even invulloen.
Staat er immers ook bij. En dan is het zeker wel up to date.

Maar je hebt helemaal gelijk als je spreekt over dat het bestandje geen
rekening houdt met hogere onderhoudskosten.
Al is dat ook erg betrekkelijk natuurlijk. De ene auto is de andere niet.
Sommige hebben met minimale onderhoud op Gas nooit problemen en andere
lopen continu tegen problemen aan.

De dealer hier in Lelystad heeft mij toen aangeven dat je met gas veel goedkoper uit bent dan een diesel. Dit heeft niets met garantie te maken.
Op mijn vraag waarom lease auto's weinig op gas verkocht worden was de dealer duidelijk. Diesels zijn minder gevoelig voor storingen en hoeven uiteraard minder vaak te tanken. Voor een particulier is Gas erg aantrekkelijk bij goed onderhoud.

Wat men ook zeker moet overwegen is wat men kwijt is aan de auto qua aanschaf. Ik vondt het verschil tussen een D5 en een benzine versie erg groot. Ook na inbouwen van gas. Daarnaast hadden de D5 (uiteraard) al erg veel kilometers gelopen zodat ik minder lang met de auto kon doorrijden.
Als aanvullende informatie het volgende;
Gekocht (februari 2006) Volvo S60 170pk 125.000 km met bijna alle opties (voll leer, cruiscontrol, duurtse audio van Volvo) voor 12,950.
Voor 2100 Gas in laten bouwen.
Dus voor een kleine 15.000 was ik klaar.
Daar had ik op dat moment geen D5 voor met bovenstaand opties en kilometerstand.

Gr Sytse

Ps ik ben geen volvo man maar heb juist voor volvo gekozen omdat deze (net als de japaners) zeer goed op gas rijden
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Nieuw was een prijs van een bi-fuel vanaf 1/2005 gelijk aan die van de D5, dat was ook een van de redenen dat bi-fuel minder in trek raakte, de conclusie lijkt gerechtvaardigt dat een D5 op termijn (met veel kilometers erop) meer op zal brengen.
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

[/quote]
De gastank van een bi-fuel is een heel behoorlijke 70ltr, maar de benzinetank is idd maar 29ltr, de kofferbak is daarentegen wel normaal van formaat, toch neem je daarin waarschijnlijk wat makkelijker een jerrycannetje benzine mee dan een jerrycannetje gas :wink:[/quote]

Dat is een ander getal dan wat mijn dealer opgaf.
Maar ik geloof je direct bart.
Dan gaat dat punt dus niet meer op :P
Gesloten

Terug naar “Bifuel”