Schijfremmen op 122 S / 1962

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Ik heb net een Amazon van 1962 gekocht. Hij heeft schijfremmen voor maar die zijn door jarenlange stilstand in een kuststreek volkomen verroest. Ik heb een vrijwel complete 144 staan; kan ik daar een en ander van gebruiken (remmen, klauwen, hele assen?)

Dank
Robert
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Dat is over te zetten en is reeds vaker gedaan, vergeet niet dat de 144 een andere steek heeft wat betreft de velgen dus die moet je ook overzetten. Voorkant gaf als ik het goed had minder problemen maar achter moet je wat meer klooien en als je het goed doet heb je gelijk schijven rondom. :wink:
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Volgens mij moet je voor dan ook de naven omzetten, alleen de schijven past volgens mij niet. Maar goed, met andere naven krijg je ook andere remklauwen. Met andere remklauwen ga je opeens van enkel systeem daar dubbel systeem.
Achter heeft de Amazon trommels en de 144 schijven.
Dus dat wordt dan de hele as omzetten.
De bevestigingspunten van een 144-as zijn echter fundamenteel anders dan die van een 1962-er Amazon.
Het was makkelijker geweest met een Amazon met nieuw type achterasophanging. Dan had een as van een 1800E of 1800ES er zo onder gepast (en die heeft ook schijven en weer dezelfde steek als een 140).
Mijn conclusie: Het is een stevige klus om het 14 spul onder die Amazon te krijgen.

Zijn de schijven van de Amazon nog dik genoeg?
Dan kun je ook overwegen om ze af te laten draaien.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En veel verschil geeft het niet tussen achter trommels of achter schijven qua remmen. 70% van het remvermogen wordt geleverd door de voorremmen en maar 30% door de achterremmen. Kost veel moeite om achter schijven te plaatsen terwijl het verschil in remvermogen eigenlijk zal tegenvallen. In mijn ogen niet de moeite waard voor gewoon dagelijks gebruik.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:En veel verschil geeft het niet tussen achter trommels of achter schijven qua remmen. 70% van het remvermogen wordt geleverd door de voorremmen en maar 30% door de achterremmen. Kost veel moeite om achter schijven te plaatsen terwijl het verschil in remvermogen eigenlijk zal tegenvallen. In mijn ogen niet de moeite waard voor gewoon dagelijks gebruik.
Veel mensen doen die upgrade, toch durf ik te beweren dat de Amazon Combi met nieuwe trommels achter harder remt/vertraagt dan de 1800E met rondom schijven!
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Oudevolvo schreef:Volgens mij moet je voor dan ook de naven omzetten, alleen de schijven past volgens mij niet. Maar goed, met andere naven krijg je ook andere remklauwen. Met andere remklauwen ga je opeens van enkel systeem daar dubbel systeem.
Het verband tussn de naven en de remklauwen zie ik (nog) niet, maar neem ik voor kennisgeving aan. Kan ik dan de 2 ingangen van de 144 klauw niet gewoon parallel aansluiten? Ik heb trouwens ook een heel 144 remsysteem op diezelfde sloper.... maar die achteras laat ik maar zitten.
Zijn de schijven van de Amazon nog dik genoeg?
Dan kun je ook overwegen om ze af te laten draaien.
Geen idee, want ik heb wel gekocht en betaald maar hij komt pas over een week of twee, met een retourrit uit die streken (240 Km) Alleen door de wielen heen gegluurd en het maakte niet blij. Enfin, 2.000,- voor een complete auto met documenten, al zit er hier en daar een gat in de carosserie ;-) Voor een goede betaal je hier gemakkelijk 8.000,-
Ik denk dat de bumpers nog het duurst komen, naast de spuiter. Bestaan er RVS substituties?
Robert
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Herstel, ik dacht dat het formaat (en dus bevestigingspunten) van de 140 klauwen anders was, maar na even checken blijkt dit niet zo te zijn.
Dan is het inderdaad redelijk uitwisselbaar en zit je alleen met de overgang van enkel naar dubbel systeem.

Er zijn inderdaad RVS bumpers te koop.
Pasvorm is niet heel optimaal, maar is een stuk goedkoper en duurzamer dan chrome.
Worden gemaakt in Vietnam en komen bij Harrington vandaan.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Rvs bumpes zijn oa hier verkijgbaar.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Boele schreef:....
Veel mensen doen die upgrade, toch durf ik te beweren dat de Amazon Combi met nieuwe trommels achter harder remt/vertraagt dan de 1800E met rondom schijven!
Ik heb altijd begrepen dat het verschil tussen trommel en schijf niet zozeer de te bereiken remkracht was maar de vraag hoelang ze het volhouden bij 'wilde ritten'; een schijf koelt beter.

Robert
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Achter maakt dat niet zoveel uit zoals ik al zei. De achterrem wordt lang zo heet niet als de voorrem omdat die minder krachten krijgt te verduren. Met de massieve schijven voor kijg je eerder poblemen met de koeling (fading) als achter als je echt gaat gummen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Iroll schreef:Rvs bumpes zijn oa hier verkijgbaar.
Oeps! Bedankt voor de tip maar voor dat geld kan ik denk ik wel laten polijsten en verchromen.
Robert
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Oeps! Bedankt voor de tip maar voor dat geld kan ik denk ik wel laten polijsten en verchromen.
Robert
Misschien in Portugal wel. Maar in NL niet, hier zijn de milieu eisen streng en daardoor is verchromen schreeuwend duur geworden. Oa het afvoeren en verwerken van het zwaar giftige afval is erg kostbaar.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”