amazon met b23e

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
marckx
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 11.10.2010 - 20:22

Hallo kenners/liefhebbers,

Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.

Marczelf
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

De eerste vraag zal zijn of het blok of schuin staat (waarschijnlijk anders past de carb er niet op......met standaard spruitstuk)?

Als antwoord op je vraag, alles kan......... :P

Wat voor bak ligt er nu achter, M41 of M46? Je versnellingsbak tunnel zal waarschijnlijk moeten worden aangepast.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik weet niet wat er al aan gemodificeerd is, dus het is moeilijk te zeggen wat je nog moet aanpassen. Maar een M47 5 bak, uit de 200 serie,zou een optie zijn. Zijn niet echt veel voorkomend, wel redelijk goedkoop. Dat is een aluminium bak, dus lekker licht.
marckx
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 11.10.2010 - 20:22

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Zal uitleggen hoe het nu zit.
Blok ligt recht, idd met een (matig) zelfgemaakt spruitstuk. :scratch:
Hiervoor is er de oliepomp en de carterpan van een b20 gemonteerd.
De auto rijdt alleen op gas.
De tunnel is al aangepast bij de inbouw van de b23, door een eerdere eigenaar.
Het huidige type bak zal ik nog moeten checken.
Ben aan het werk dus dat wordt later.
Tot zover.
Gr. Marc
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Wanneer de tunnel al is aangepast dan zit er waarschijnlijk al een M46 in en die zou ik mooooi laten liggen!(/vervangen door een andere M46)

Nadeel van de M47 is dat deze niet zo sterk is als een M46 en dat een M47 met kilometertelleraansluiting niet heel makkelijk te vinden is.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

marckx schreef:Hallo kenners/liefhebbers,

Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.

Marczelf
Welke amazon is het, stond er laatst één op MP en die is weg.
marckx
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 11.10.2010 - 20:22

Na al deze adviezen en tips ga ik toch proberen de electr. OD weer aan de praat te krijgen.
Hou jullie op de hoogte.
bedankt
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Ik ben nu toch benieuwd wat er in ligt.......
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Dat zal dan vermoedelijk een M46 met J-type overdrive zijn.

Uitdagingen met KM-teller zijn wel op te lossen, zie
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html

Als je tunnel al ruim genoeg is, ben je al een heel eind.
Bovendien heb je waarschijnlijk ook al het juiste koppelingshuis.

Wat is het euvel van de OD?
Zeer waarschijnlijk een elektrisch probleem (als hij helemaal niets meer doet).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

ik had juist begrepen dat 4 & od sterker zouden zijn dan 5-bak?

is dat zo en waarom?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Was dat niet de m410?
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Een M46 met OD is volgens mij inderdaad sterker dan de M47.
Dit komt doordat een M47 van aluminium is.

De M410 is het grotere broertje van de M41, maar hoe die zich verhoudt tot de M46 qua sterkte weet ik niet.
Ik vermoed dat de M46 sterker is, aangezien die gebruikt is in combinatie met turbo motoren.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Daar ga ik ook vanuit, echt alternatief is de M90.

Meet of laat de druk eens meten van de overdrive. Die moet toch wel 15 bar zijn om in te schakelen. Oliepomp kan defect zijn, maar ook wat rubbertjes in de overdrive.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Als het blok rechtopstaat, ga ik er vanuit dat dat is gedaan om de oorspronkelijke versnellingsbakken te handhaven. Dus een M40 of M41 in dit geval (4+overdrive). Alleen verklaart dat de aangepaste tunnen niet :s.

Nouja, de topicstarter ging toch al kijken wat hij onder de auto aantrof dan horen we het wel...
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

dopdedouwer schreef: dan horen we het wel...
Kan nog wel even duren, laatste bezoek was oktober 2010...
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Boele schreef:
dopdedouwer schreef: dan horen we het wel...
Kan nog wel even duren, laatste bezoek was oktober 2010...
:D
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!
Volvo Amazon B230LPG, 1969
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Niels S80 schreef:
dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!
Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Offtopic, sorry;
Boele schreef:
Niels S80 schreef:
dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie.... :D
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!
Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?
Tja.....twee kleine kinderen en veel in het buitenland, dus geen tijd........zucht :( Rechterkant is klaar, staat nu aan de linkerkant op bokken. Deze kant is echter nog meer werk :?
Volvo Amazon B230LPG, 1969
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”