Installatie-handleiding voor een nit-wit

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
abrucx
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.04.2011 - 09:40

Hallo allen,

Met veel interesse heb ik de diverse topics gelezen. Op dit moment bezit ik een Volvo V50, maar ik stap op zeer korte termijn over op een Volvo V70 2.4 D5 Kinetic.

Deze heeft echter geen navigatie "af-fabriek".

Vandaar ook dat ik erg blij ben met het vinden van dit forum. Met name de behulpzaamheid van iedereen voor de ander is erg prettig om te lezen.

Ik hoop ook dat jullie mij ook kunnen helpen. Punt is dus dat ik heel graag wel een navigatiesysteem wil installeren. Alleen nu komt het probleem, ik ben niet echt een technisch wonder.

Ik ben enigszins benauwd om allerlei dingen in de auto overhoop te halen om vervolgens te constateren dat ik niet meer weet hoe ik die dingen/draden ook al weer uit elkaar had gehaald om ze vervolgens in tegenovergestelde volgorde ook weer netjes aan te sluiten c.q. op te bergen. Met als gevolg een grote chaos c.q. herstelkosten die hoog oplopen.

De foto's in de topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37239 zagen er prachtig uit (met name na verbouwing..petje af), alleen is Theo wel een "technisch capabel" iemand. Ik dus duidelijk niet. Ik krijg al de kriebels bij foto 2 en 3.

Mijn vragen zijn:
1. Is het verstandig om dit te doen, terwijl je beperkte technische kennis heeft;
2. zo ja (omdat het "eenvoudig is" maar wel tijdrovend), is er ergens een soort "handleiding" te vinden die je stap voor stap door het proces heen leidt?
3. zo nee, zijn er partijen die het kunnen inbouwen (begreep ik het goed dat Bob (Volvotech) wel spullen levert maar in principe niet meehelpt monteren? (ik woon overigens in de buurt (net onder R'dam), ik zal een keertje langsrijden))
4. welk systeem (navigatie) is het betrouwbaarst (ik zie diverse systemen, maar echt een "vergelijking" kan ik niet goed maken). Ik begrijp dat ieder systeem zo zijn voor- en nadelen heeft, maar wellicht is er wel een "top 3" of iets dergelijks vast te stellen.

Alvast super bedankt voor de reacties en hulp.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar Theo is een handige harrie, zonder enige technische aanleg zou ik er niet aan beginnen,
Rij idd. maar eens langs Volvotech, ik denk dat ze je daar wel verder kunnen helpen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11622
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

En desnoods gewoon een TomTom kopen en deze met een nette beugel laten bevestigen, dat levert ook vast een hoop plezier op.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4774
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Hartelijk dank voor jullie kwalificatie "technisch capabel"... Ik heb geen technische opleiding en zeker geen technisch beroep.
Ik heb me wel goed voorbereid door veel (op dit forum) te lezen. Zelf zag ik met name op tegen het electronische gedeelte maar dat is vooral een kwestie van goed nadenken, plus op plus, min op min, constante stroom of geschakelde stroom en het wijst vanzelf. Verder is het een kwestie van secuur werken. Beter twee keer nagedacht dan één keer verkeerd gedaan.

En als je het echt niet zelf aandurft, kun je het ook gewoon in laten bouwen bij/door Bob van Volvotech.

Een kleine tip als je toch bezig bent..... Die rv-camera zou ik echt niet meer willen missen!

Voor de keuze van het systeem zou ik zeggen. Lees niet TE veel. Elk systeem heeft voor- en nadelen en evenzovele voor- als tegenstanders. Het ene systeem is grafisch beter, het ander sneller. Het een is goedkoper, het ander betrouwbaarder. Kortom maak een keuze en probeer die zo voordelig mogelijk op de kop te tikken.

Veel succes met je keuze en als je mijn systeem in het echt wilt zien, stuur maar een PB ik woon ook in de nabijheid van 010 dus dat moet te regelen zijn.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Misschien heb je hier wat aan. En dat kan echt iedereen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”