km teller telt niet meer

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Vandaag is bij de 480S de km teller er mee opgehouden. De snelheidsmeter werkt nog wel prima. Ik merkt het op toen de dagteller op 600,0km bleef staan en niet verder draaide. Ook na het resetten van de tellerstand geen verschil. Soms begint de teller spontaan weer te lopen. Vandaag 50km heen en nog eens 50km terug gereden. De heenweg heeft de km wel 8km geteld. De terugweg 44km.

Met het snelheidssignaal is er dus niets mis, aangezien de snelheidsmeter functioneert. Ik vermoed iets mechanisch in de overbrenging van het tellersysteem, omdat ie bij een ronde waarde er mee opgehouden is (600,0km). Alsof het draaien van alle 4 de cijfers hem teveel is geworden :wink:

Waar te zoeken naar het probleem? Is er een bepaald tandwiel of iets dergelijks dat dit veroorzaakt? Of moet ik ergens iets smeren zodat het soepeler loopt? Het lijkt nu totaal willekeurig wanneer de km teller werkt.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Problemen kunnen bij de 4xx overal bij liggen.

Je kunt het zoeken bij de tandwiel-overbrenging, de soldeerpunten, de stekkerverbindingen achterop je tellerbak..

Wanneer je een nieuwe (0,0km) zoekt stuur me even een PM. Maar controleer deze verbindingen eerst even.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

De soldeerpunten heb ik al een keer opnieuw gesoldeerd en de stekkerverbinding schoongemaakt zodat de snelheidsmeter nu weer naar behoren werkt. Volgens mij gaat het snelheidsignaal nog steeds naar het teller/km gedeelte, omdat het signaal wel bij de snelheidsmeter aankomt. Of bedoel je verbindingen binnenin dit gedeelte?
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Zojuist de km teller uit het dashboard gehaald. Alle contacten nagekeken en schoongemaakt. Geen verschil. Snelheidsmeter blijft het goed doen, maar de km teller niks meer. Ik heb wel gelezen over een blauw tandwieltje dat weleens kapot gaat. Hier kon ik echter niet bij komen. Om het km teller gedeelte helemaal uit elkaar te halen om bij de tandwieltjes te komen moet eerst de naald er af. Iemand enig idee hoe dat los gaat? Maar ik denk dat een nieuw (2e hands) tellergedeelte de makkelijkste oplossing is.
dikky
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 11.01.2009 - 14:08
Locatie: Doetinchem

Nou ik heb de teler opgestuurd naar adress verder in dit forum je vind het best wel ik wacht als 2 weken op het terugbrengen het is nou 5.05 AM dus ik kan niet bellen maar dat doe ik zeker wil ook weten waar mijn teller blijf en Ze moet ook nog naar garage voor nieuwe rubbers (42euro) links en rechts van mijn liefje...Ze moet oo fijn zijn als ik haar bestuur war ze van houd sorry Teller is zeker een prbloom Ga zo bellen kan niet wachen wat hij me gaaat verteeeln ik denk maaar zo doe maar rustig maar het maar fijn inorden kost het wat meer ALS ghet maar goed is toch maakt me een week niet uit NU niet maar normaal heb ik wel anders op dat punt.
Rijden dat zal ze geen vacantie voor mijn liefje.
Wat een verhaal la maar gaan.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Ik kan niet echt opmaken wat de boodschap van bovenstaand bericht is.

In ieder geval: Ik heb het dashboard vervangen door eentje met infocenter. Alles werkte weer naar behoren maar de km teller/snelheidsmeter unit had een km-stand die 60.000 hoger was dan de werkelijke km-stand van de auto.

Toen besloten om de kmteller nog verder te demonteren. Ik heb deze afbeelding als voorbeeld. (Auk, deze foto is van jou, als je bezwaar hebt dat ik deze gebruik dan haal ik hem weg)
Afbeelding
Ik heb de teller unit gestript tot ie er net zo uit zag als op de foto. Vervolgens de printplaat losgehaald en de 2 draden van de snelheidsmeter die vastzitten aan de printplaat ook losgehaald. Dit ook gedaan bij de werkende unit en de hele boel weer in elkaar gezet. Een hoop werk, maar het werkt allemaal weer naar behoren, met de originele km stand van 87.500 :D
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Geen bezwaren hoor :wink:

Goed te horen dat het gelukt is!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32892
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

dikky schreef:Nou ik heb de teler opgestuurd naar adress verder in dit forum je vind het best wel ik wacht als 2 weken op het terugbrengen het is nou 5.05 AM dus ik kan niet bellen maar dat doe ik zeker wil ook weten waar mijn teller blijf en Ze moet ook nog naar garage voor nieuwe rubbers (42euro) links en rechts van mijn liefje...Ze moet oo fijn zijn als ik haar bestuur war ze van houd sorry Teller is zeker een prbloom Ga zo bellen kan niet wachen wat hij me gaaat verteeeln ik denk maaar zo doe maar rustig maar het maar fijn inorden kost het wat meer ALS ghet maar goed is toch maakt me een week niet uit NU niet maar normaal heb ik wel anders op dat punt.
Rijden dat zal ze geen vacantie voor mijn liefje.
Wat een verhaal la maar gaan.

Ik ben je even kwijt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
dikky
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 11.01.2009 - 14:08
Locatie: Doetinchem

ik moet zeggen behoorlijk gestipt..
Plaats reactie

Terug naar “De 480”