Stilstaande versnellingsbak+overdrive controleren M41

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Hallo,

Van het weekend ga ik bij iemand kijken voor een M41 bak (M40+overdrive). Weet iemand waar ik precies op moet letten als ik m koop? Hoe controleer ik een stilstaande versnellingsbak eigenlijk?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

overdrive's ...

je weet alleen zeker dat ie werkt als je ermee gereden hebt .. zover is al zeker

voor de rest , de toestand van de solenoide
hoe ziet de bak eruit ..

eventueel het filtertje eruit halen en bekijken hoeveel braamsel erin zit


staar je niet blind op de staat van de overdrive .. de versnellingsbak is ook wel belangrijk ..

de stop van een m41 (om de olie te vullen ) staat ongeveer 1.5 cm hoger als an een M40


er hoort een contact op het deksel van de versnellingsbak te zitten

(allemaal tip's om te weten of het geen zelf verbouwde is of dergelijke)



en toch blijft het een gok ...

ik heb de gok gewaacht gehad , volledig open geweest , 3 tanden van de onderste as van de versnellingsbak , alles uit elkaar gehad , met de nodige problemen ... van een scheef tandwiel erin te zetten ... dus trug uit elkaar en zoek dan de fout maar eens ... het scheve tandwiel dus ..

de overdrive zat overal vol dikke aluminium bramen ... Niets gevonden dat stuk was ofzo .. trug in elkaar (goed uitgekuist)

eronder ..

m'n cardan tegen de auto vanonderen ...
moest ik dus een andere steunrubber hebben want deze kon het gewicht niet aan ...

nu is alles ok ,
eerst sprong ie uit 3 de versnelling maar inmiddels alle problemen verholpen

in zweden ging ie even niet in overdrive , als het regende ... water in of tegen de solenoide denk ik ...

die is bijna kaduuk .. het draadje ligt er bijna af(100€ op zijn minst voor een solenoide)


dit was het dan zo een beetje ;)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Hoi Pieter, we meet again.... Volgens mij ben je ondertussen jarig geweest, of niet?

Idd, die Solenoide is het duurste onderdeel. Volgens mij iets van 150 euro ofzo. Zou zuur zijn als die kapot was. Kan ik dat ding controleren denk je? Tja, die bak maakt niet zoveel uit. K heb nu een goede M40 en die ga ik gebruiken..
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op een M40 kan je geen overdrive zetten, dat gaat niet passen. De uitgaande as van een M41 is langer om de overdrive erop te kunnen zetten.
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Oke.... Bedankt. Ik dacht altijd dat een M41 bak bestond uit een M40+overdrive.
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

op een m40 kan je wél een overdrive normaal je moet dan wel wat veranderen ! ,

alleen moet je dan de bovenste as veranderen naar de lange , boven in het deksel een contact zetten en op de as van de 4 de vrsnelling en lipje vboor het contact


je kan er gewoon 12 volt opzetten dan moet hij normaal werken (je hoort hem dan inslaan )



ik ben inderdaad jarig .. :D
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Ha! Ik zie het taartje staan! Gefeliciteerd!! En bedankt voor de info..
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op de M41 zit de olievulplug ook hoger als op de M40, maw je kan het oliepeil niet meer controleren als ie onder de auto zit. De as is langer en het lagerhuis is anders van een M41. Het kan gedaan worden, maar als amateur zou ik er erg mee oppassen. Kijk eens op deze site voor meer info:
http://www.vclassics.com/archive/tranhow.htm
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

raar dat het lagershuis anders is ...


ik heb alles in een M40 bak zitten gehad ..
dacht eerst dat het niet ging

dus M41 bak gekocht daar alles in , krak hetzelfde probleem .. draaide héééél stroef ..

probleem , er was een tandwiel krom .. en paste dus niet goed en daarom liep alles stroef

ander had de boel in de m40 bak gezeten ...
vullen is geen probleem als je weet hoevel er in moet , dit giet je gewoon langs boven via de pook naar binnen


ik weet nu niet of er nog onderling in m40 bakken verschil zit ?

wat wel anders was was de achteruit tandwiel
de ene as was dikker van de M41 bak dan die van de m40 bak
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

met andere woorden
Praise the lowerd

een overdrive kopen is altijd een risico .. hij werkt of niet ...


als hij niet werkt kan het iets stoms zijn , maar het kan ook dat er gewoon alles nieuw in moet ..
naturlijk kan je er dan een hélé tijd mee verder .. t'is maar hoe je het bekijkt


ik weet niet wat de prijs is .. (hoef ik ook niet te weten )
het is allemaal wat je er voor over hebt , vraag eventueel ook of je garantie hebt of dergelijke
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij Imparts kost een gereviseerde D type overdrive €800 en een J type kost €675 beide ex btw. Dan weet je zeker dat je een goede hebt met garantie.
http://www.imparts.nl/
In de loop der jaren zijn er vrij veel aanpassingen geweest aan de M40. Is dus oppassen met ombouwen, de ene M40 leent zich daar beter voor als de andere. De M40 is eigenlijk in productie geweest tot hij geevolueerd is tot M46, hij is constant verbetert.
Als je de omgebouwde M40 met olie vult via de schakelpook hoe weet je dan of er teveel/te weinig in zit? Normaal doe je dit met de vulplug verwijderd en vul je bij tot ie overloopt, maar als de vulplug te laag zit heb je een probleem.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

door het juiste aantal liters olie erin te doen ..
dat doe je toch ook bij je motor ? ( je controleert dan natuurlijk wel het peil .. ) en dat gaat niet bij de versnellingsbak ..
wat ook nog een optie is , het gat op de juiste plaats zetten ..

er zullen inderdaad wel wat verschillende versnellingsbakken gemaakt zijn .. bij mij had het in ieder geval gelukt .. maar door dat ik dacht dat het niet ging omdat de boel niet draaide dacht ik van niet ... dit bleek dan gewoon door een krom tandwiel te zijn .


maar inderdaad , het is Nooit zeker of je de ombouw kan doen , je ben altijd beter een complete m41 te kopen


het kost toch om te laten reviseren 800 en 675? niet ?

In de loop der jaren zijn er 5 verschillende typen Overdrives ontwikkeld door Laycock.
Prijsindicatie:

Revisie van een Overdrive-unit:

A-type, D-type € 800,--
J-type, LH-type, P-type € 675,--

Conversie: (afhankelijk van merk en type auto) vanaf: € 1525,--
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan eens op de site van Tinus techniek kijken. Daar staan ook een paar alternatieven voor een M41. Misschien ben je wel beter uit met bijv. een M46. Is een stuk goedkoper, maar je moet wel een paar dingen aanpassen. Kan weleens voordeliger zijn alles bijelkaar dan een gereviseerde M41. Klik op artikelen
http://www.tinustechniek.nl/0-home.html

De versnellingbak vul je door via de vulplug netzoveel olie erin te doen totdat het er weer uitkomt lopen. Dop erop, even wachten totdat het goed verspreid is over bak en Odrive, eventueel bijvullen. Normaal kan je de olie dus bijvullen als het peil te laag is. Zit de vulplug te laag dan zal je alleen maar zeker weten of er genoeg olie inzit door de olie altijd helemaal te vervangen.
Sorry voor het lange verhaal... :wink:
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

idd ..

maar als je echt niet anders kan gaat het dus wet met een m40 het is dan echter niet echt handig ..

bij tinus heb ik al eens bestelt , goede service !!

voor een m46 heb je wel een korte pook dan en moet je en gat bijboren dacht ik ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”