36010548, €6900 incl btw.
Dan moet 'ie er nog wel even ingezet worden.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dat wordt dan mogelijk een duur grapje voor een occasion.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1396
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Eerst maar eens afwachten, misschien loopt het allemaal wel los.
Ik heb een XC40 P8 laten testen met 194.000km, eentje van het eerste uur. Van de 78 kWh was er nog 72.5 over, ofwel 93%.
Dat viel me alles mee, en geeft goede hoop.
Ik heb een XC40 P8 laten testen met 194.000km, eentje van het eerste uur. Van de 78 kWh was er nog 72.5 over, ofwel 93%.
Dat viel me alles mee, en geeft goede hoop.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 4th Gear member
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Een accu kan slijten van heel veel dingen.
-laden is geen groot probleem de stroom is dan laag, slijtage accu amper van.
-ontlaadstromen kunnen we heel hoog zijn, dat is een veel grotere slijtage ik vermoed snel 10 tot 20 keer tov laden.
-capaciteit 20-80 is ideaal 10-90 is ook niet zo,n ramp. Maar meer wel. 100% en meteen gaan rijden valt ook wel mee. Vol wegzetten is funest zeker als het warm is.
Neem bv je telefoon leg die een paar keer op 100% in de warmte in de zomer en je merkt meteen dat ie minder is. In geval van Android altijd je baterij bescherming aanzetten.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als je hem veel alleen electrisch gebruikt dat een enorme slijtage is. Doordat de accu klein is, zal de C waarde (onlaadstroom) relatief laag zijn en dan trek je die hele accu aan gort. Als je de auto alleen electrisch rijd, dan gebruik je ook een groot percentage van het relatief lage vermogen.
Als een accu 7k kost haal je dat er nooit meer uit.
-laden is geen groot probleem de stroom is dan laag, slijtage accu amper van.
-ontlaadstromen kunnen we heel hoog zijn, dat is een veel grotere slijtage ik vermoed snel 10 tot 20 keer tov laden.
-capaciteit 20-80 is ideaal 10-90 is ook niet zo,n ramp. Maar meer wel. 100% en meteen gaan rijden valt ook wel mee. Vol wegzetten is funest zeker als het warm is.
Neem bv je telefoon leg die een paar keer op 100% in de warmte in de zomer en je merkt meteen dat ie minder is. In geval van Android altijd je baterij bescherming aanzetten.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als je hem veel alleen electrisch gebruikt dat een enorme slijtage is. Doordat de accu klein is, zal de C waarde (onlaadstroom) relatief laag zijn en dan trek je die hele accu aan gort. Als je de auto alleen electrisch rijd, dan gebruik je ook een groot percentage van het relatief lage vermogen.
Als een accu 7k kost haal je dat er nooit meer uit.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 4th Gear member
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Zo nu heb ik ook het filmpje bekeken.......
Veel onduidelijk.
- wat was de capaciteit nieuw, dat weet je niet,kan zomaar +/- 5% zijn en misschien wel 10.
- wanneer schakeld de auto de stroom af? Bij 5%, bij 10%
- wat was de ontlaadstroom. Die heeft veel invloed wanneer de accu af "schakeld" /onder de nominale spanning komt.
Maw wat kan je netto gebruiken.
Ik schrik niet van het resultaat en zou me er niet veel zorgen om maken.
Als je er wel van schrikt en je hebt een hele nieuwe privé auto laat dan nu die testen doen. Dan heb je een meetpunt
Veel onduidelijk.
- wat was de capaciteit nieuw, dat weet je niet,kan zomaar +/- 5% zijn en misschien wel 10.
- wanneer schakeld de auto de stroom af? Bij 5%, bij 10%
- wat was de ontlaadstroom. Die heeft veel invloed wanneer de accu af "schakeld" /onder de nominale spanning komt.
Maw wat kan je netto gebruiken.
Ik schrik niet van het resultaat en zou me er niet veel zorgen om maken.
Als je er wel van schrikt en je hebt een hele nieuwe privé auto laat dan nu die testen doen. Dan heb je een meetpunt
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10
Ik zag hem ook, op mijn T8 staat nu krap 30dkm dus daar wil ik nog zeer lang mee doen. Ik rijd ook privé. Aangezien ik hierboven lees dat 100% laden elke dag slechter is dan leeg rijden, hoe is dat via de app te realiseren, volgens mij niet? Ik laad ‘s nachts, op 220, dus dat komt dan neer op uitrekenen hoeveel % hij per uur laad en dat zo afstemmen met de timer? Wat een gedoe. Maar oké.
V60 PE Black Stone ‘23
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volvo heeft het zo gemaakt dat jij helemaal niet 100% kunt laden. Maak je niet druk en gewoon lekker heel lang genieten van die fantastische T8.Sebastiaan11 schreef: ↑29.03.2024 - 19:36 Ik zag hem ook, op mijn T8 staat nu krap 30dkm dus daar wil ik nog zeer lang mee doen. Ik rijd ook privé. Aangezien ik hierboven lees dat 100% laden elke dag slechter is dan leeg rijden, hoe is dat via de app te realiseren, volgens mij niet? Ik laad ‘s nachts, op 220, dus dat komt dan neer op uitrekenen hoeveel % hij per uur laad en dat zo afstemmen met de timer? Wat een gedoe. Maar oké.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10
OK dank je. Ik lees nu ook verder dat er wel wat veiligheden zijn ingebouwd. Het was een lange reis om naar deze auto toe te werkenGouwe schreef: ↑29.03.2024 - 19:40Volvo heeft het zo gemaakt dat jij helemaal niet 100% kunt laden. Maak je niet druk en gewoon lekker heel lang genieten van die fantastische T8.Sebastiaan11 schreef: ↑29.03.2024 - 19:36 Ik zag hem ook, op mijn T8 staat nu krap 30dkm dus daar wil ik nog zeer lang mee doen. Ik rijd ook privé. Aangezien ik hierboven lees dat 100% laden elke dag slechter is dan leeg rijden, hoe is dat via de app te realiseren, volgens mij niet? Ik laad ‘s nachts, op 220, dus dat komt dan neer op uitrekenen hoeveel % hij per uur laad en dat zo afstemmen met de timer? Wat een gedoe. Maar oké.
V60 PE Black Stone ‘23
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
volgens wat ik ooit verstaan heb op een seminarie over electrisch rijden, is het het beste om de accu op te laden aan een laag KWH, zeker als je voorbij de 80% wil gaan, snelladen is ok tot +/-80 à 90% indien je direct daarna een deel terug gebruikt dit om de hogere temperatuur eigen aan het snelladen er terug uit te krijgen, thuiskomen en de auto aan de snellader hangen tot 100% en dan nog 4 à 5 uur ongebruikt laten staan is nefast voor de batterij.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik denk dat de laders thuis niet onder de categorie snellader vallen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat én ook een snellader zal het vermogen afbouwen nadat de 80% is bereikt (net zoals bij mijn thuislader en laadpaal thuis) én het laden stopt gewoon na verloop van tijd én de accu wordt tijdens het laden geconditioneerd om de temperatuur binnen de optimale range te houden.
Ik vind het best opmerkelijk hoeveel twijfels er n.a.v. deze test zijn als het gaat om de duurzaamheid van de accu's van een PHEV. Kijk dan naar de hoeveelheid D6'en die er te koop staan en nog rondrijden. De meeste echt ruim boven de 200K en 99,9% met een nog werkende accu.
Kortom storm in een glas water. ik houd het er op dat of de test niet goed is gegaan, de resultaten verkeerd zijn geïnterpreteerd of dat deze auto gewoon een uitzondering is,
Ik vind het best opmerkelijk hoeveel twijfels er n.a.v. deze test zijn als het gaat om de duurzaamheid van de accu's van een PHEV. Kijk dan naar de hoeveelheid D6'en die er te koop staan en nog rondrijden. De meeste echt ruim boven de 200K en 99,9% met een nog werkende accu.
Kortom storm in een glas water. ik houd het er op dat of de test niet goed is gegaan, de resultaten verkeerd zijn geïnterpreteerd of dat deze auto gewoon een uitzondering is,
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
"ik houd het er op dat of de test niet goed is gegaan, de resultaten verkeerd zijn geïnterpreteerd"
Inderdaad, de uitleg van deze zogenaamde specialist straalt m.i. nou niet bepaald vertrouwen uit. De vergelijking met de band slaat kant noch wal.
Inderdaad, de uitleg van deze zogenaamde specialist straalt m.i. nou niet bepaald vertrouwen uit. De vergelijking met de band slaat kant noch wal.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik hoop het.
Een eigenaar van een PHEV zal een kleinere elektrische (getoonde of gereden) actieradius van zijn auto wellicht gemakkelijker toeschrijven aan zekere weersomstandigheden op dat moment.
En daardoor minder oog hebben/blind zijn voor afname van de elektrische capaciteit. Want de impact van deze afname is voor de meerderheid natuurlijk nihil; de gebruikelijke ritten kunnen nog steeds geheel elektrisch worden gereden of de ICE slaat simpelweg iets eerder aan gedurende langere ritten. Een gedeelte van de bezitters zal er wel echt 'last' van hebben doordat de afname ervoor zorgt dat de gebruikelijke rit net niet meer in zijn geheel elektrisch af te leggen is.
40 of 30 km range; in absolute zin maar een 10km afname, procentueel gezien wel even 25%.
Wat gebeurt er wanneer de accu bij de in de video genoemde 70% resterende capaciteit komt?
Iemand daar ervaring mee? Is het dan simpelweg over en uit om elektrisch te kunnen rijden?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik blijf dit topic even volgen. Had plannen voor een hybride, maar de twijfel slaat nu wel toe als de accu toch maar een beperkte levensduur blijkt te hebben.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- 4th Gear member
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Je moet meer info hebben om er wat van de kunnen zeggen en het liefst ook van een nieuwe.
Gewoon een grafiek met spannin/stroom/tijd/capaciteit en de ontlaadstroom.
Dan ook nog van een auto waar bv de accu dezelfde periode niet is gebruikt in dezelfde omstandigheden, vooral tempratuur.
Als jij vandaag drie keer je accu oplaad en ontlaad is het resultaat slechter.
Je thuislader is geen snellader. Ik heb zelf de laadstroom ingesteld op 6A ipv 16A. Duurt het wel langer natuurlijk.
Maar die mini heeft maar een accu van 29kw, dus in een nachtje/dagje is die ook vol.
Kunnen we ook alvast wennen als de saldering die toch terrecht vervalt -:)
Gewoon een grafiek met spannin/stroom/tijd/capaciteit en de ontlaadstroom.
Dan ook nog van een auto waar bv de accu dezelfde periode niet is gebruikt in dezelfde omstandigheden, vooral tempratuur.
Als jij vandaag drie keer je accu oplaad en ontlaad is het resultaat slechter.
Je thuislader is geen snellader. Ik heb zelf de laadstroom ingesteld op 6A ipv 16A. Duurt het wel langer natuurlijk.
Maar die mini heeft maar een accu van 29kw, dus in een nachtje/dagje is die ook vol.
Kunnen we ook alvast wennen als de saldering die toch terrecht vervalt -:)
-V60 B4 7dct R design wit
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik weet het vanuit mijn eigen praktijk wel zeker dat er hier verkeerde conclusies getrokken kunnen worden.raspaardje schreef: ↑30.03.2024 - 13:09 Ik hoop het....Een eigenaar van een PHEV zal een kleinere elektrische (getoonde of gereden) actieradius van zijn auto wellicht gemakkelijker toeschrijven aan zekere weersomstandigheden op dat moment.
En nee ik ben niet blind maar kijk net als Volvo naar de startwaarde, daar kun je de degradatie echt bepalen en niet op basis van de werkelijke verbruiksgegevens want die variëren inderdaad veel te veel en zijn dus niet representatief: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51310787c4
Mijn T8 heeft af fabriek een eDTE waarde van 40 km in Pure. Na 8 jaren en 285K is daar nog 31 van over. Kortom ongeveer 25% degradatie over die periode en afstand waarbij ik dus gemiddeld zeker 4 keer de auto per dag aan de laadpaal heb hangen en deze altijd tot 100% netto capaciteit oplaadt met 16A, gewoon waar het ding voor bedoeld is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mag uiteraard Frits maar kijk even op marktplaats en gaspedaal hoeveel PHEV's van Volvo daar te koop staan met kilometerstanden van 250K plus en die hebben echt niet allemaal een kapotte accu. Ik zou niet om deze reden twijfelen aan een PHEV, echt nergens voor nodig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
dat vind ik een mooie waarde, zeker ook omdat in 2016(ik las 8 jaar oud) dit een nieuw model was waar er wel kinderziektes aan verbonden waren, als deze het al zo lang volhoudt dan moeten de latere versies minstens evengoed kunnen doenGouwe schreef: ↑30.03.2024 - 16:11Ik weet het vanuit mijn eigen praktijk wel zeker dat er hier verkeerde conclusies getrokken kunnen worden.raspaardje schreef: ↑30.03.2024 - 13:09 Ik hoop het....Een eigenaar van een PHEV zal een kleinere elektrische (getoonde of gereden) actieradius van zijn auto wellicht gemakkelijker toeschrijven aan zekere weersomstandigheden op dat moment.
En nee ik ben niet blind maar kijk net als Volvo naar de startwaarde, daar kun je de degradatie echt bepalen en niet op basis van de werkelijke verbruiksgegevens want die variëren inderdaad veel te veel en zijn dus niet representatief: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51310787c4
Mijn T8 heeft af fabriek een eDTE waarde van 40 km in Pure. Na 8 jaren en 285K is daar nog 31 van over. Kortom ongeveer 25% degradatie over die periode en afstand waarbij ik dus gemiddeld zeker 4 keer de auto per dag aan de laadpaal heb hangen en deze altijd tot 100% netto capaciteit oplaadt met 16A, gewoon waar het ding voor bedoeld is.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dan gaan jullie ervan uit dat die kwaliteit de laatste jaren niet achteruit is gegaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Philken: Vergeet niet dat de T8 wel voortborduurt op de kennis die Volvo al had opgedaan met de D6. De kinderziektes in de MY2016 zaten in de software, niet in het hybride systeem.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor