V50 hikt even rond de 2500 en 3500 toeren bij gas indrukken

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
mrpara
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Dag mede bewoners van de Volvo planeet. Ik lees met plezier rond op het forum en sinds begin vorig jaar in het bezit van een v50, 1.8 benzine eerste model (dus ford motor).
Fijne wagen hier en daar wat gekraak in het interieur maar grotendeels opgelost. En voor mij al een wonder op zich dat bij een auto uit 2006 alle electronica nog correct werkt. Afgelopen jaar allerlei slijtage onderhouds klusjes uitgevoerd zoals nieuw blokken en schijven, multiriemen vervangen, bougies, bobines, filters, thermosstaat. Alles wat de hobbyist zelf kan doen. Ook zijn vorig jaar de koppelingsplaten, lagers en massavliegwiel vervangen.

Op de teller nu ongeveer 190k. Sinds ik hem heb zijn er 2/3 zaken die ik niet opgelost krijg (er zal natuurlijk meer voor nodig zijn dan een filtertje etc vervangen).
Misschien komt dit iemand bekend voor.

1.
- De motor hikt bij het langsgaan van de +/- 2500 en +/- 3500 toeren bij plank gas. Dus als bijvoorbeeld de snelweg oprijd in zijn4 en langs de 2500 en soms langs de 3500 komt. De hik is het meest voelbaar als je bijvoorbeeld een brug op rijd en dit doet, of een oprit die omhoog loopt, dus wanneer de motor het het zwaarste heeft). Het doet zich ook voor in zijn 3 en 5e versnelling. In de 2e kom ik niet zo vaak op dit toerental en de motor voelt hier ook wat minder belast. Dit doet zich altijd voor bij het gas helemaal in drukken. Trek ik rustiger op dan merk ik geen hik rond die toerentallen.

2.1
- Motor slaat soms niet aan. Dit komt wel eens voor wanneer ik de auto stop en vrij snel weer wil starten (bijvoorbeeld even een boodschap doen). Het gebeurt sporadisch. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms heb ik er weken geen last van en dan opeens enkele keren in 1 week. Wanneer het zich voordoet en ik trap het gas erbij in slaat de motor wel aan. Het vervangen van de bougies door nieuwe (de oude zagen er overigens normaal uit, alle 4) en het vervangen van de bobines hebben geen verandering gebracht in deze euvels. Misschien iets in het gasklephuis? Of bougiekabels?

2.2
- Motor slaat soms aan waarbij het toerental niet direct naar de juiste hoogte wordt getrokken (bij koude motor ergens rond de 1100/1200 en bij warme motor zo rond de 800 uit mijn hoofd). Hij blijft hangen zo rond de 600 en je voelt dat die het lastig heeft. Raak ik even het gast aan dan wordt alles direct gecorrigeerd.

Motor gebruikt wel n beetje olie, zo ongeveer 1L op 3000km. Ik houd het goed bij.
Ik had een vermoeden dat het soms slecht starten misschien iets met de versleten olieschraapveren te maken kan hebben (bekend probleem bij dit type motor), maar ik heb er niet genoeg kennis voor om dit helemaal duidelijk te krijgen voor mijzelf. Ik speel met de gedachte dat de bougies 'verzuipen' en hierdoor niet goed kunnen vonken door overtollig olie wat niet door de schraagveren is afgevoerd... of slaat dit nergens op?
Bobines en bougies van Bosch geplaatst. Alle overige onderdelen ook Bosch maar staat los van de motor.
Zou het nog het proberen waard zijn Volvo bougies te plaatsen?

Olie die ik gebruik zou de correcte volgens ford specs moeten zijn: Castrol magnetic 5w30 met juiste adaptieven.

Verder rijd de auto uitstekend en loopt de motor mooi.

Alvast mijn dank voor het lezen.
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

voor het hikken :
viewtopic.php?t=75402

je hebt geen bougiekabels

punt 2.1
producteigenschap 😁
trage sensoren en electronica . Even wachten op contact stand 2 alvorens te starten staat er als oplossing.

punt 2.2
Gasklephuis schoonmaken

Olieverbruik ;
producteigenschap 🤫
Omdat de schraapveren niet goed afsluiten kan de olie erlangs .
mrpara
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

redracer schreef: 16.06.2023 - 17:00 je hebt geen bougiekabels
Haha, doelde een beetje op de stekkers en kabels die in de bobines zitten :)
Thnx voor de info.
redracer schreef: 16.06.2023 - 17:00 voor het hikken :
viewtopic.php?t=75402

je hebt geen bougiekabels

punt 2.1
producteigenschap 😁
trage sensoren en electronica . Even wachten op contact stand 2 alvorens te starten staat er als oplossing.

punt 2.2
Gasklephuis schoonmaken

Olieverbruik ;
producteigenschap 🤫
Omdat de schraapveren niet goed afsluiten kan de olie erlangs .
Mijn dank is groot ik ga erin duiken :)

Ik kan een nieuwe gasklephuis kopen, is dit een kwestie van oude eruit en nieuwe erin? Of moet die ingeregeld worden bij de dealer?
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

redracer schreef: 16.06.2023 - 17:00 Olieverbruik ;
producteigenschap 🤫
Omdat de schraapveren niet goed afsluiten kan de olie erlangs .
Dit mag je dan een producteigenschap noemen, maar is eerder een productfout in mijn ogen.

Dat is nu alleen te verhelpen met een motorrevisie (overmaatzuigers en nieuwe zuigerveren etc.). lijkt mij.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
mrpara
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

corsa_gsi schreef: 20.06.2023 - 08:49
redracer schreef: 16.06.2023 - 17:00 Olieverbruik ;
producteigenschap 🤫
Omdat de schraapveren niet goed afsluiten kan de olie erlangs .
Dit mag je dan een producteigenschap noemen, maar is eerder een productfout in mijn ogen.

Dat is nu alleen te verhelpen met een motorrevisie (overmaatzuigers en nieuwe zuigerveren etc.). lijkt mij.
Yep helemaal correct, een ernstige fout. Er staat op YouTube een zeer duidelijk filmpje: https://youtu.be/8yJoHgwiwio waarin ook de verbeterde olieschraapveren getoond woorden.
Geregeld controle en beetje bijvullen, het is niet anders.
mrpara
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

mrpara schreef: 15.06.2023 - 14:07

1.
- De motor hikt bij het langsgaan van de +/- 2500 en +/- 3500 toeren bij plank gas. Dus als bijvoorbeeld de snelweg oprijd in zijn4 en langs de 2500 en soms langs de 3500 komt. De hik is het meest voelbaar als je bijvoorbeeld een brug op rijd en dit doet, of een oprit die omhoog loopt, dus wanneer de motor het het zwaarste heeft). Het doet zich ook voor in zijn 3 en 5e versnelling. In de 2e kom ik niet zo vaak op dit toerental en de motor voelt hier ook wat minder belast. Dit doet zich altijd voor bij het gas helemaal in drukken. Trek ik rustiger op dan merk ik geen hik rond die toerentallen.

2.1
- Motor slaat soms niet aan. Dit komt wel eens voor wanneer ik de auto stop en vrij snel weer wil starten (bijvoorbeeld even een boodschap doen). Het gebeurt sporadisch. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms heb ik er weken geen last van en dan opeens enkele keren in 1 week. Wanneer het zich voordoet en ik trap het gas erbij in slaat de motor wel aan. Het vervangen van de bougies door nieuwe (de oude zagen er overigens normaal uit, alle 4) en het vervangen van de bobines hebben geen verandering gebracht in deze euvels. Misschien iets in het gasklephuis? Of bougiekabels?

2.2
- Motor slaat soms aan waarbij het toerental niet direct naar de juiste hoogte wordt getrokken (bij koude motor ergens rond de 1100/1200 en bij warme motor zo rond de 800 uit mijn hoofd). Hij blijft hangen zo rond de 600 en je voelt dat die het lastig heeft. Raak ik even het gast aan dan wordt alles direct gecorrigeerd.

Motor gebruikt wel n beetje olie, zo ongeveer 1L op 3000km. Ik houd het goed bij.
Ik had een vermoeden dat het soms slecht starten misschien iets met de versleten olieschraapveren te maken kan hebben (bekend probleem bij dit type motor), maar ik heb er niet genoeg kennis voor om dit helemaal duidelijk te krijgen voor mijzelf. Ik speel met de gedachte dat de bougies 'verzuipen' en hierdoor niet goed kunnen vonken door overtollig olie wat niet door de schraagveren is afgevoerd... of slaat dit nergens op?
Bobines en bougies van Bosch geplaatst. Alle overige onderdelen ook Bosch maar staat los van de motor.
Zou het nog het proberen waard zijn Volvo bougies te plaatsen?

Olie die ik gebruik zou de correcte volgens ford specs moeten zijn: Castrol magnetic 5w30 met juiste adaptieven.

Verder rijd de auto uitstekend en loopt de motor mooi.

Alvast mijn dank voor het lezen.
1. Ik rijd nu ongeveer 2 maanden op E10 en heb een tank of 6 opgereden. En tot op heden heb ik geen hik meer gevoeld rond de 2500 en 3500 toeren. Terwijl ik dat 2 jaar lang wel heb ervaren. Overall vind ik de motor aanzienlijk soepeler toeren maken (dus bij gas indrukken). Over een tijdje weer eens een update.

2.1 en 2.2 Na de tip van wachten tot de controle lampjes uit zijn heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Het olieverbruik is nog wel aanwezig al is het erg onregelmatig.
Een maand of 3 geleden naar de vakantie bestemming gereden (+/m 800km op 1 dag). Heenweg geen verbruik... na de terugweg bij thuiskomst stond de olie weer beneden aan de pijlstok.
Zo heb ik de afgelopen tijd zeg een tank of 3 gereden zonder noemswaardige olie daling, heel geleidelijke daling maar binnen de min/max. Terwijl ik onlangs een lange rit van 550km in 2 delen op 1 dag heb gereden en de pijlstok weer beneden aan stond, er is geen pijl op te trekken (of wel) :-P

Ik pijl in ieder geval wekelijks en vul kleine beetjes bij zodat het niveau altijd netjes tussen de min/max blijft.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”