Accu vervangen. Welke en is inleren noodzakelijk?

Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Beste Mensen,

Mijn originele 12v accu zit er inmiddels 8 jaar in, en ik vrees voor de winter, gezien de energie besparing stand wegens lage accuspanning steeds vaker begin te zien.

Ik wil deze dus preventief vervangen. Nu doe ik dat altijd zelf, maar dit is de eerste auto waarbij het schijnt dat je de accu zelfs moet inleren. Is dat te omzeilen door bijv. Exact dezelfde accu te bestellen die er in zit? Of wellicht op een andere manier?

Kan er ook een betere accu in? Waar moet je op letten bij het bestellen?

Het is een 1.6 t3, start stop, maar volgens mij heeft hij voor dat laatste een aparte accu. (ik zie hem net zitten onder de parafan) Is een accu met ondersteuning voor start stop dan wel noodzakelijk?

Mvg,
Marten.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Paar jaar terug heb ik, weliswaar met een ander merk auto, zelf de accu vervangen. Maar wat ik eerst deed was een acculader aansluiten op het 12 volt-laadpunt onder de motorkap.
Als je vervolgens de accu loskoppelt blijft alles onder spanning staan en hoef je niet audio-instellingen en andere zaken opnieuw te programmeren. Accu wisselen en dan kijken of alles nog functioneert.

In mijn geval heb ik een accu genomen met dezelfde specs en nu na 3 jaar nog geen rare dingen meegemaakt. Ook het inleren wat jij vraagt heb ik niet gedaan en zou eigenlijk niet weten hoe dat moet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Staat in Vida, en kom het online ook wel tegen. Bij meerdere merken is dat tegenwoordig 'noodzakelijk'.

Aldus google:
"Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming."

Waarom dat tegenwoordig opeens moet, geen enkel idee. Ik hoop het dus ook te omzeilen, aangezien je dan weer voor een afspraak naar de dealer moet en er extra kosten bijkomen, maar heb dus geen idee of dat problemen zou kunnen veroorzaken. Hier is wellicht iemand die weet waar het voor dient.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Google maar op BMS reset .
Een agm accu ( geschikt voor start/stop )
Meet hem eerst even op zou ik zeggen of kijk even op winparts op kenteken . Varta is origineel maar een bosch silver is net zo goed.
Start stop lekker uit laten , alvast bedankt namens je accu 😁
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@redracer, bedankt voor je reactie. Op kenteken zoeken had ik inderdaad al gedaan, maar dan is er nog steeds best veel keuze, soms zie je dan dingen over het hoofd waar andere forumleden meer verstand van hebben.

Wat betreft je BMS reset, dan krijg je vooral veel dingen over EV's en elektrische fiets accu's, die je een keer volledig zou kunnen ontladen en opladen zodat het systeem weer weet hoe het met de capaciteit staat. Ik weet niet of dat in de software van de auto ook zo werkt. Ik ben een beetje huiverig voor om een nieuwe accu gelijk maar te gaan ontladen terwijl vida daar wel degelijk een functie voor heeft.

Het zal dus te maken hebben met dat ook autoaccu's tegenwoordig een BMS systeem hebben. Is een afspraak met de dealer voor het inleren strikt noodzakelijk, of pakt de auto dat naar verloop van tijd zelf toch wel op? Zit het bms in de accu? Of zit dat in de auto?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
VolvoScheurder
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 28.05.2023 - 08:50

Bms kan je zelf resetten. Even op google zoeken. Uit me hoofd is het, contact aan x aantal keer op mistlamp knopje drukken vervolgens x aantalkeer noodverlichtingsknop. Accu lampje gaat dan knipperen/branden op het dashboard. Contact uit en de auto een paar uur laten staan.



Heb de youtube er even bij gezocht.

Succes,
Volvo S60 1,5 T3 2018
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@volvoscheurder, Kijk, dit is prachtig! Hiervoor zit ik op't forum. Scheelt me weer een rit naar de dealer met bijbehorende kosten. Ik ga vervangen :)
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

MartenS40 schreef: 01.11.2023 - 19:09 Beste Mensen,

Mijn originele 12v accu zit er inmiddels 8 jaar in, en ik vrees voor de winter, gezien de energie besparing stand wegens lage accuspanning steeds vaker begin te zien.

Ik wil deze dus preventief vervangen. Nu doe ik dat altijd zelf, maar dit is de eerste auto waarbij het schijnt dat je de accu zelfs moet inleren. Is dat te omzeilen door bijv. Exact dezelfde accu te bestellen die er in zit? Of wellicht op een andere manier?

Kan er ook een betere accu in? Waar moet je op letten bij het bestellen?

Het is een 1.6 t3, start stop, maar volgens mij heeft hij voor dat laatste een aparte accu. (ik zie hem net zitten onder de parafan) Is een accu met ondersteuning voor start stop dan wel noodzakelijk?

Mvg,
Marten.
Mijn dealer gaf bij laatste beurt (augustus) ook aan dat de accu slechter wordt: jij geeft aan dat de stand energie besparing steeds vaker te zien is: is dit een melding op je dashboard of hoe zie je dat? (ik woon letterlijk om de hoek van de dealer, dus als ik een keer niet start zie ik het dan wel weer, living on the edge, en ik ben van plan om hem op enig moment zelf te vervangen :)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Als de auto op contact staat zonder dat de motor draait, en de accuspanning wordt te laag. Dan krijg je normaal na een minuut of 20 de melding dat het infotainment systeem wordt uitgeschakeld wegens te lage accuspanning. Naarmate het kouder wordt én de accu op het eind van zijn leven krijg je die melding steeds vaker te zien.

Ik start vrijwel nooit direct, maar wacht altijd eerst even op radio/navigatie tot die goed een wel zijn opgestart. Dan krijg ik nu vaak ook meteen al de melding dat de accu weer laag is. Ook als ik ergens sta te wachten, bijvoorbeeld bij paardrijden om mijn dochter op te halen, zet ik de motor uit en laat de radio doorspelen. Nu het weer kouder wordt komt de melding vaak binnen een minuut, en na 5 minuten schakelt het systeem dan ook uit.

Vorige winter was dit al zo, en als het vroor merkte je dat ie langzamer startte door het gebrek aan stroom. Nu is deze herfst dit punt merkbaar eerder bereikt en bij hogere temperatuur. Ik denk dat zodra het een ochtend vriest hij dan ook niet meer wil starten.

Nu zou dit ook aan andere dingen kunnen liggen (iets met laadstroom/bms of verbruikers) , maar boven de 6 jaar gaat vaak de accu in mijn ervaring. Die van mij is nu al 8, dus die moet toch. 99 procent zeker dat dat het probleem ook oplost.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

MartenS40 schreef: 02.11.2023 - 10:57 een heel verhaal
ow dan kan ik nog wel ff, recent nog bijna een uurtje op de accu zitten luisteren naar het geluid van de Drive inn bioscoop van Nieuwenhuijse: voorlopig nog maar effe wachten met vervangen dus.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Oja, dat lijkt mij dan ook. Zolang heb ik nog nooit met een accu gedaan. Nu heeft een diesel vaak wel een dikkere accu, maar dan nog. Lijkt me nog geen gevaren zone.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Je kunt het ook zien aan je start-stop systeem.
Als je start stop aan hebt , en dan in je my car menu kijkt bij start stop zie je beschikbaar/onbeschikbaar en indien onbeschikbaar de reden hiervan . In het geval van ' electrisch systeem ' is je accu aan het opladen dus kijk eens bij een rit van xx km of je dat nog ziet . Ook belangrijk dat bij een slechte acccu je dynamo ook overuren maakt.
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

ik heb laatst een uur in de auto gezeten, met de radio en de tomtom navigatie aan. De melding van lage accuspanning had ik ooit wel eens paar keer gezien en alles uitgezet. Nu zat ik niet op te letten en toen ik de auto wilde starten hoorde ik alleen een klik en verder niets.
Ik heb de Volvo assistance gebeld en zij hebben ervoor gezorgd dat de ANWB langskwam en met behulp van hun startkabels kon ik de auto starten en naar huis rijden. Het advies dat gegeven werd, was om wel t.z.t. een nieuwe accu te kopen.
Een nieuwe accu bij de dealer laten plaatsen en dat grapje koste voor mijn S80 €181 euro.
Een hoop geld maar ik zie mijn S80 als een hobby en een hobby kost nu eenmaal geld :-D
redracer
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dat is nog best schappelijk die 181€ , het zijn grote en krachtige Amerk accu's en bij een dealer .
Nu heb je echter AGM accu's nodig die tegen dit start/stop gebeuren kunnen en dan zit je al rond de €200 alleen ligt hij nog naast de auto.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik was voor een gelijkwaardige accu 137 euro kwijt, Varta Silver. Een Bosch is inderdaad net zo goed en wat goedkoper.
71450 Varta Start Stop Plus E39 AGM accu 12V 70Ah 278x175x190x190.

Bij de Accudienst besteld en dat wordt 2 dagen later bij je thuisgebracht. Op nieuwjaarsdag had ik een uurtje tijd en dus gewoon vervangen, zonder lader oid, kan ook prima even spanningsloos, alleen daarna je radio e.d. weer instellen.
(min pool het eerst los, en als laatste weer vast.
Na het plaatsen de reset uit het filmpje en klaar.

Wel is een paar extra handen wel fijn (had ik niet) om die kabels uit de weg te houden. Omdat alles dubbel is uitgevoerd voor Start/Stop vond ik dat wel wat hinderlijk, maar uiteindelijk gewoon gelukt. En ik ben niet bepaald technisch/een monteur oid in mijn vrije tijd, dus iedereen kan dit. :-)
Succes hoor.

O ja, dat BMS is het paarse kabeltje naar die module. (Die moet je uiteraard ook ff losmaken)
accu: Afbeelding
Ik heb ook wel een foto van die BMS meuk, maar kan ik niet zo snel vinden..
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Accu is binnen. Ik ben idd voor de bosch gegaan. Morgen ga ik hem vervangen.

Weet iemand ook hoe je dat kleine tweede accu'tje wat er onder de parafan zit goed kunt testen? Hoe zet je die onder belasting om hem goed door te meten? Moet die accu over het algemeen net zo vaak als de hoofdaccu? Zitten er ook nadelen aan als die accu bijna aan eind is (eindeloos doorladen van de dynamo bijvoorbeeld), zelfs als je start stop verder niet gebruikt?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Nou, de accu zit er in, dat ging op zich eenvoudig, en de auto had kennelijk nog genoeg stroom want ik hoefde zelfs de radio niet opnieuw in te stellen. Alleen BMS resetten werkt niet. Op allerlei manieren geprobeerd zoals het filmpje, maar bij mij gebeurd er verder niets als je de procedure volgt.

Helaas is de bout van de r-design veerpootbrug, die moest los, afgebroken. :( Had ook nog een momentsleutel gebruikt. Alleen die ging slechts tot 28nm, van te voren even getest, daar leek de bout ook ongeveer op te staan toen hij nog vast zat. Nu draaide ik hem net daarmee aan, en mis, zonder enige moeite draaide ik de bout van de draad. Mooi beroerd. Iemand tips hoe ik het resterende stukje er uit krijg? Zal boren worden, maar ik hoop niet dat ik ook opnieuw moet tappen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

voorboren met een hardmetalen boortje, daarna met een draadeinduithaler dit linksom in het voorgeboorde gat draaien. Als het kan gebruik hiervoor een wringijzer. Als het goed is draai je de afgebroken bout er hiermee uit. Het kan helpen om met WD40 het e.e.a. wat soepeler te laten verlopen.
Succes
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Dankjewel, gistermiddag bezig geweest. Durfde het niet aan om te boren, dus met een scherp bijteltje, een hamer en wd40 en heel veel geduld bezig geweest om de bovenkant steeds een beetje terug te tikken/draaien. Uiteindelijk kon ik hem pakken met een tang. Nieuwe bout, en het zit weer. :)
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 339
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Mooi dat je het hebt kunnen oplossen met wat geduld en het juiste gereedschap, gelukkig alles weer goed vast (toch wel belangrijk).
S60 T8 R-Design Hybride
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”