V60 hybrid(diesel) waar op letten?

Plaats reactie
Kjeld90
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.10.2023 - 09:56

Goedemiddag allemaal,

Nog nooit een Volvo in bezit gehad, maar ik ben al jarenlang aan het kwijlen als er een V60/70/90 langs rijdt. Na een tijdje sparen durf ik inmiddels ook op Autoscout en Mobile.de wat gerichter op zoek te gaan. Als ik binnen mijn prijsklasse (+- 15.000 euro) wil blijven kom ik uit op een V60 hybrid diesel uit 2013/2014

Zouden jullie me kunnen helpen welke zaken ik echt moet letten bij de aanschaf. Welke vragen zou ik bijvoorbeeld op voorhand al kunnen stellen en waar kan ik zelf nog op letten tijdens een proefrit?

Hier op het forum zag ik bijvoorbeeld al dat de volgende zaken:
- wanneer is de electrische airco pomp vervangen?
- wanneer is de distributieriem vervangen?
- Hoeveel range heeft een volgeladen accu nog?

Het is mijn eerste auto, wat hopelijk geen "ik zie wel hoe lang hij blijft rijden" aankoop wordt, maar waarmee ik nog vele km's mee kan rijden.

Alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4748
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou zeggen gebruik vooral ook even de zoekfunctie hier even. Er is al heel veel gezegd over de V60 D6/D5 PIH. Belangrijkste tip die ik zou willen meegeven: koop uitsluitend een dealer onderhouden auto, koop hem vooral met garantie als je weinig tot geen reserve hebt voor financiële tegenvallers en laat een aankoopkeuring uitvoeren bij de dealer.
Hier kun je meer info vinden over de accu range die je zou moeten aflezen bij een volle accu: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4
Mijn ervaring met de D6 is dat er in Pure niet meer dan 45 km stond, als daar nu nog 20 staat weet je dus dat de accu dan al voor 50% gedegradeerd is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Ik ben (dwz mijn vrouw) met de 4e D6 bezig. Zoals Gouwe al aangeeft: zoek er een die Volvo dealer onderhouden is. Met name op gebied van vervanging van de aircopomp, distributieriem (volgens mij 180.000km of 10 jaar), maar denk ook aan de ISG-riem (Integrated Starter Generator, die de dieselmotor aanzwengelt tijdens autoritten) bij iedere 90.000km. Onderhoudsbeurten vallen best mee bij de dealer. 90.000km was ca 800 euro, 120.000km 500. APK-keuring is dan gratis. Eventueel jaarbeurtjes tussendoor (mocht je bv maar 15.000km per jaar rijden) voor ca 300 euro. Bedenk ook dat je lifetime guarantee hebt op vervangen onderdelen (muv reguliere slijtagedelen) op voorwaarde dat de auto dealeronderhouden is.
Kjeld90
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.10.2023 - 09:56

Gouwe en Edwin, allebei enorm bedankt voor jullie reacties. En ook alle andere forum gebruikers hier, op dit moment nog het forum af aan het struinen naar informatie. Ik zit nu nog in het buitenland en kom over 2 weken weer terug naar Nederland met hopelijk genoeg info om ergens een proefrit te gaan maken :)

Dus ik heb nog de tijd, ik heb ook geen haast met aanschaffen dus wellicht til ik het nog over de verkiezingen heen om te kijken of dieselrijden uberhaupt nog levensvatbaar is als privé-eigenaar.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”