Olieverbruik Volvo v40 D4 2014

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Turbodiez
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.05.2023 - 19:42

Beste Forumleden,
Sinds een halfjaar ben ik eigenaar van een mooie volvo v40 r design uit 2014, helaas ben ik nog wel geschrokken van het olieverbruik.

Hiervoor naar de garage gegaan en die raden mij aan 5w30 te gebruiken ipv 0w20 omdat volgens hun 0w20 te dun is en naarmate de tijd en kilometers de afstand tussen onderdelen groter word (staat nu net 2 ton op)

heb dit advies aangenomen en heb verder geen problemen gehad. Nu verbruik ik gemiddeld 0,5L per 1600-1700km, is dit normaal?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27819
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee, dat is nog steeds een hoog olieverbruik.
Internet staat vol met informatie over de D4 blokken en olieverbruik helaas.

Er zijn problemen geweest met de schraapveren van deze motoren waardoor er den duur een hoog olieverbruik op treedt.
Volvo heeft dit door gehad en gebruikt in latere bouwjaren andere schraapveren waardoor dit probleem niet meer voor komt.

Wil je dit goed oplossen en je weet zeker dat hij nergens lekt dan is revisie de enige optie.

Bij een goede D4 zal je tussen de beurten amper tot geen olie bij moeten vullen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ja, dat is in ogen van specialisten "normaal" in de zin van dat het ruim onder de "grens" van 1 liter per 1000 km ligt.

Even heel bot gezegd: Wat een leek hiervan vindt is niet relevant, want al zou het om een mogelijk garantiegeval gaan, dan gaan ze het toch niet verhelpen.

Dus niet druk over maken en wat flesjes olie inslaan.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27819
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lees dit topic eens door: viewtopic.php?t=79609

Zag hem net weer voorbij komen en moest direct aan deze vraag denken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Turbodiez
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.05.2023 - 19:42

In ieder geval bedankt voor de info, heb even onderzoek gedaan en zo een revisie is al snel boven de €4500,-….. dan is het accepteren en olie inslaan de enige optie 🤣
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Olie verbruik bij de vea diesel motoren 2014 -> 2018 komt door dat de schraap/zuigerveren vol met roet zitten.
Doordat de gaatjes vol roet zitten kan de olie niet meer terug het carter in en wordt verbrand.
Na 2018 heeft Volvo andere veren gebruikt, waarbij dit minder voorkomt.

Als er olie verbruik is door roet zit de rest van de inlaat ook vol roet (of deze moet net al vervangen zijn).
Wat wij bij deze VEA motoren doen is een air-intake reiniging (lucht inlaat) met BG.
Neven effect is dat de zuigerveren ook voor een groot gedeelte worden meegenomen.
Na de reiniging wordt de olie en olie filter vervangen, reiniger met olie samen is geen goede smerende combinatie.

Daarna de werking van de egr naar gesloten blijven programmeren en de roet toevoer in de inlaat is gestopt.
Egr naar dicht is geen enkel probleem voor de apk (deeltjes test)
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Plaats reactie

Terug naar “V40”