Auto onvergrendeld?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SandyBee
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
Locatie: Nijmegen

Allen,

Een paar dagen terug ben ik even bij de auto geweest om hem van de stekker af te halen (voor de deur) en klik hem op slot en ga naar binnen.
Vervolgens ruim ik de kabels even op in de de schuur achterin de tuin en mijn vriendin wil voor het gordijn dicht doen.
Zij ziet dat de auto de lampen aan heeft, en net op dat moment op slot springt?

Ik begon aan mijzelf te twijfelen; heb ik hem dan niet op slot gedaan?
Jawel toch? Kijk even snel terug op de deurbel camera en inderdaad, ik had hem op slot gedaan.
Daarna is hij toch weer een keer open gegaan want daarna loopt iemand voorbij de deurbel en zie ik inderdaad de lampen aan staan (bevestigd dus dat mn vriendin ook niet gek wordt).
Ergens is hij dus 'vanzelf' open gegaan.

"Hm, misschien dan toch in mijn broekzak gebeurd ofzo?"

Eigenlijk niet veel meer over na gedacht tot ik vanmorgen, werkend in mijn thuis kantoortje, de volgende melding ontving in de app;
photo_2023-06-09_09-15-49.jpg
"Een bugje?"
Toch maar even kijken.
En inderdaad! De XC90 stond open MET DE RAMEN OPEN.
Dat is even schrikken. dus snel vanuit het raam de dicht knop ingehouden en gezien dat hij weer sloot + de ramen gingen dicht.

Nu denk ik aan 2 dingen;
Mijn eerste reactie is altijd nog de sleutel.. of moet ik gaan denken dat iemand anders nog connectie heeft met mijn volvo door de app?
Ik heb natuurlijk 2 sleutels, en gebruik de mooist uitziende sleutel. Ik ga er een beetje vanuit dat die andere door de vorige eigenaar gebruikt is (die ziet er nog al gehavend uit).
Ik ga er vanuit dat deze die ik gebruik dus maar minimaal gebruikt is in afgelopen 2,5 jaar.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar bevestiging.
Een auto die open geklikt wordt en de ramen staan open: Dat kan toch alleen maar de sleutel doen?
Met de app krijg je niet de ramen open, toch?

Herkent iemand dit 'probleem'? ik vind het altijd al een onnodig groot ding die volvo sleutel en twijfel over zo'n knoploze fob.. dat deed ik al maar na deze schrik-momenten misschien nog wel versneld in gang zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Heb je de auto geprobeerd op slot te doen terwijl één van de ramen open stond?

Idd krijg je de ramen niet open met de app.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
SandyBee
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
Locatie: Nijmegen

raspaardje schreef: 09.06.2023 - 09:54 Heb je de auto geprobeerd op slot te doen terwijl één van de ramen open stond?
Nee?
Wat wil je hiermee bereiken?

De auto staat al sinds gistermiddag op de parkeerplaats en de ramen zijn bijna nooit open eigenlijk.
Een enkele keer om de kinderen te laten zwaaien achter naar opa of oma maar daarna weer dicht zodra we rijden.
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Naar mijn weten krijg je de auto niet dicht met een raam open.
Daarom mijn vraag.

Het zou dus kunnen zijn dat je auto nooit vergrendeld is geweest omdat één van je ramen open stond.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
SandyBee
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
Locatie: Nijmegen

raspaardje schreef: 09.06.2023 - 10:04 Naar mijn weten krijg je de auto niet dicht met een raam open.
Daarom mijn vraag.

Het zou dus kunnen zijn dat je auto nooit vergrendeld is geweest omdat één van je ramen open stond.
Dan zou ik de notificatie wel eerder gehad hebben..
En alles stond open.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ondertussen heb ik de sleutel ring waar de sleutel aan hangt vervangen, nu beweegt de volvo sleutel wat vrijer (de originele ring zat wat strak)

Edit, toevallig nam de deurbel op toen hij open sprong.
hij heeft dus inderdaad 30 minuten open gestaan (of de ramen ook 30 minuten open stonden kan ik net niet zien).

Zit me niet lekker. Is de sleutel nou niet lekker dat die te makkelijk open springt in mijn broekzak, zat die sleutel inderdaad te strak aan de ring, combinatie ervan?
Of doet hij zelf maar wat?

Ik heb deze 2 momenten toevallig opgemerkt, 1 door vriendin die het zag, 2 door een notificatie.
wie weet hoe vaak hij open gestaan heeft en zelf weer gesloten is..

zucht.
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als alles open stond heb je idd waarschijnlijk een "broekzak opdracht" gegeven.
Tip: niks hards vastmaken aan die afstandbediening.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Doordat de ramen ook openstaan heb ik het vermoeden dat je sleutel de boosdoener is.
Het lijkt erop dat het knopje openen voor langere tijd is ingedrukt. Ben je nog net op juiste afstand van de auto zou dat kunnen. Met onze vorige auto stond regelmatig de achterklep open.
Volvo XC60 T8
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Ik meen dat als hij open staat hij ook oneindig open blijft staan en niet automatisch sluit na bv 1 uur. Ik krijg enkel een notificatie op de app.
In het begin had ik sleutel vaak in broekzak en liep thuis rond en toen stond ook wel eens de achterklep ineens open. Per ongeluk in de broekzak. Sindsdien leg ik hem meteen weg zodat hij stil ligt.
Ook beter voor de key-protector die dan direct de batterij in de sleutel 'stillegt'. Heeft denk ik niet iedereen in z'n sleutel, maar moest bij onze van Volvo verzekering.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1396
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Volgens mij als je de auto per ongeluk ontgrendelt en er vervolgens geen portier of achterklep wordt geopend, vergrendelt hij dan weer automatisch na 1 of 2 minuten.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
SandyBee
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
Locatie: Nijmegen

Henry82 schreef: 12.06.2023 - 13:40 Volgens mij als je de auto per ongeluk ontgrendelt en er vervolgens geen portier of achterklep wordt geopend, vergrendelt hij dan weer automatisch na 1 of 2 minuten.
Dit kan ik bevestigen.. dit hoort zo te werken.
Blijkbaar, als je dus de knop in houdt om de ramen los te gooien zal hij dit niet meer doen.
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11585
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

raspaardje schreef: 09.06.2023 - 10:04 Naar mijn weten krijg je de auto niet dicht met een raam open.
Daarom mijn vraag.

Het zou dus kunnen zijn dat je auto nooit vergrendeld is geweest omdat één van je ramen open stond.
Ik kan bevestigen dat de auto gewoon op slot kan met de ramen open. Je zult dan wel een melding (kunnen) krijgen in On Call dat er een raam open staat.

Ik had het vanochtend: fietste met de kinderen naar school, sleutel in de broekzak. Ik fiets de oprit af, langs de auto en spontaan gaat de achterklep open ;-). Blijkbaar toch de knop in mijn broekzak ingedrukt...
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'05 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
SandyBee
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
Locatie: Nijmegen

Ik heb inderdaad na dit berichtje een kleiner sleutel ringetje aan mijn volvo sleutel gehangen.
Sindsdien is het niet meer voorgekomen (waarvan ik weet ;) )
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”