Vandaag een klein mijlpaaltje, na zelf 172,5 k km gereden te hebben vandaag voor het eerst, zonder ooit gereset te hebben, het onderstaande gemiddelde verbruik op de boardcomputer gemeld gekregen.
Moet wel met een fiks korreltje zout genomen worden aangezien het werkelijke gemiddelde verbruik 5,48 ltr/100km is (wat nog steeds niet slecht is). Over de laatste 20k km is het overigens 5,16 ltr/100km.
Dit zonder als rijdende chicane te fungeren, dus gewoon met het verkeer mee rijdend. Lukt wel steeds beter om de verleiding te weerstaan om het beschikbare vermogen aan te spreken .
Kan een V70 diesel nog uit vandaag de dag?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat is een knappe prestatie voor wat ik aanneem een euro 4 motor is.
Voor het eerst sinds 6 maanden rijd ik niet meer met een diesel.
Dat bleek met de huidige prijsontwikkelingen niet z'n verstandige zet.
Er is weer een diesel in aantocht. Bewust gekozen voor een V70 met euro 3 motor.
Euro 3 is iets zuiniger vanwege het ontbreken van milieu spul aan de motor.
In deze barre tijden is een lager verbruik voor mij belangrijker.
Voor het eerst sinds 6 maanden rijd ik niet meer met een diesel.
Dat bleek met de huidige prijsontwikkelingen niet z'n verstandige zet.
Er is weer een diesel in aantocht. Bewust gekozen voor een V70 met euro 3 motor.
Euro 3 is iets zuiniger vanwege het ontbreken van milieu spul aan de motor.
In deze barre tijden is een lager verbruik voor mij belangrijker.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4282
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
ook met inachtneming van extra 15% toeslag ivm euro 3 en daarnaast de stefige dieselprijzen? Ik ben zelf inmiddels een maand of 4 dieselloos(laatst was V60 D5 2011) waar ik rond de 6l/100 km mee reed. NU V70 uit 1999 op 3 gas. Km kosten liggen aanzienlijk lager alleen dat vele tanken............
Af en toe kijk ik wel eens naar een Euro3 maar dan moet ik ruim onder de 5l/100 km rijden om voordeliger uit te zijn
Af en toe kijk ik wel eens naar een Euro3 maar dan moet ik ruim onder de 5l/100 km rijden om voordeliger uit te zijn
Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voor de gemiddelde auto kan het met de huidige prijsontwikkeling moeilijk uit.
Voor de zwaardere SUV's ligt het omslagpunt wat lager en ben je vAk nog gunstiger uit.
Aan de andere kant, inruilen kost ook geld en als de prijzen weer zakken valt de balans weer de goede kant uit.
Voor de zwaardere SUV's ligt het omslagpunt wat lager en ben je vAk nog gunstiger uit.
Aan de andere kant, inruilen kost ook geld en als de prijzen weer zakken valt de balans weer de goede kant uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- pbor
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Mijn V70 is zo goed als afgeschreven, is echter nog in prima staat (zowel technisch als cosmetisch). Overall afgelopen 172,5k km voor ruim 19 ct/km gereden, en daar zit alles in.
Is een beetje een sport geworden .
Nu vanwege hoge(re) brandstofkosten overstappen op een andere auto/Volvo kost eerst weer (relatief) dik geld, zeker als ik qua motorisatie iets vergelijkbaars wil. Verder heel fijn om maar eens per 1350km te hoeven tanken, en ik weet nu wat ik heb, moet je bij een andere auto altijd maar weer afwachten.
Is een beetje een sport geworden .
Nu vanwege hoge(re) brandstofkosten overstappen op een andere auto/Volvo kost eerst weer (relatief) dik geld, zeker als ik qua motorisatie iets vergelijkbaars wil. Verder heel fijn om maar eens per 1350km te hoeven tanken, en ik weet nu wat ik heb, moet je bij een andere auto altijd maar weer afwachten.
V70 D5 6at 2013 - 216k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Kan het nog uit? Nou ja, zie mijn plaatje en je weet hoeveel km per jaar je er voor moet rijden. MRB is wel van een S60 maar dat scheelt niet zo veel, afhankelijk van de uitvoering ook.
Diesel kan uit bij 10.000 km per jaar.
LPG nog eerder, 4.500 km per jaar al.
Diesel kan uit bij 10.000 km per jaar.
LPG nog eerder, 4.500 km per jaar al.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
En voor wie er zelf mee wil spelen hier even het excel bestand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Die van mij gaat gewoon niet weg. Punt. Misschien in de verre toekomst om laten bouwen op waterstof bij Holthausen, ik wil die mooie koets gewoon niet kwijt .
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat valt nog alles mee, las op diverse plekken dat het omslagpunt veel hoger zou liggen momenteel.JeroenSpock schreef: ↑12.09.2022 - 23:22 Kan het nog uit? Nou ja, zie mijn plaatje en je weet hoeveel km per jaar je er voor moet rijden. MRB is wel van een S60 maar dat scheelt niet zo veel, afhankelijk van de uitvoering ook.
Diesel kan uit bij 10.000 km per jaar.
LPG nog eerder, 4.500 km per jaar al.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- pbor
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Uiteindelijk hangt het zeer sterk af van de afschrijving die je rekent / zou moeten rekenen (verzekering min of meer gelijk voor alle 4 @ €750, onderhoud benzine/diesel €1500, gas €1750, elekt €750?), alles per jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 D5 6at 2013 - 216k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik denk dat het model van Jeroen goed bruikbaar is, alleen met mijn XC70 Euro6 D5 AWD moet je dan niet vergeten om het verbruik aan te passen.... En dan is diesel echt pas vanaf 25-30k km per jaar rendabel. Reden waarom ik serieus overweeg om mijn verlies te nemen en mijn auto te verkopen. De baas wil mijn electrische auto wel betalen.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Toch blijft het interessant, want een jaar geleden stond ik voor de keus, een diesel of een benzine V60. Ik heb toen een rekensommetje gemaakt en kwam toen uit op een omslagpunt ergens tussen de 14 en 15k km daarboven is het voordeliger om een diesel te rijden. De uitgangspunten die ik destijds nam was het verbruik van de RDW site te pakken voor de diesel die ik op het ook had (en heb gekocht) en een vergelijkbare benzine, ook automaat, van een oom van mij (toevallig zelfde bouwjaar, dus dezelfde sjoemel toeslag voor wat betreft uitstoot optimalisatie zal er allicht inzitten, ik haal geen 1-23 en hij geen 1-13,8). Nu ik dat rekensommetje zojuist nog een keer uitvoerde kwam ik met het modelletje van Jeroen weer op dezelfde kilometrage uit. Dus ondanks stijgende dieselprijs (ook ten opzichte van benzine) loont het in mijn geval nog steeds dat ik een diesel kocht (zeker omdat ik 20k ben gaan rijden).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 d3 gt r-design (facelift)
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Quota schreef: ↑13.09.2022 - 15:23 Ik denk dat het model van Jeroen goed bruikbaar is, alleen met mijn XC70 Euro6 D5 AWD moet je dan niet vergeten om het verbruik aan te passen.... En dan is diesel echt pas vanaf 25-30k km per jaar rendabel. Reden waarom ik serieus overweeg om mijn verlies te nemen en mijn auto te verkopen. De baas wil mijn electrische auto wel betalen.
Ik ben zelf mijn eigen baas. En dat wordt dus geen E auto. Veel te duur.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02.12.2020 - 08:44
Vergelijkbare rekensommen heb ik ook gemaakt inderdaad. De v70 diesel is onze hoofdauto, degene die de langste rit moet maken op en dag neemt hem mee.
Dit zorgt ervoor dat hij ongebeer 35K per jaar rijdt.
Met ongeveer 1 op 16 als gemiddeld verbruik en 1 op 10/11 voor een vergelijkbare benzine, kan voor ons de diesel nog zeker uit.
Daar komt nog bij dat de gechipte 2.4d euro 4 nog steeds een heerlijk blok is als ik met aanhangers haardhout moet rijden.
Dit zorgt ervoor dat hij ongebeer 35K per jaar rijdt.
Met ongeveer 1 op 16 als gemiddeld verbruik en 1 op 10/11 voor een vergelijkbare benzine, kan voor ons de diesel nog zeker uit.
Daar komt nog bij dat de gechipte 2.4d euro 4 nog steeds een heerlijk blok is als ik met aanhangers haardhout moet rijden.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met de huidige brandstofprijzen is een diesel sowieso weer interessant. Ook voor een meerderheid van de mensen die hem niet al te lang geleden met verlies in hebben geruild.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Rolandk
- 3rd Gear member
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08
Als ik nu weer wat moest kiezen en het moest uit eigen zak, dan zou het zomaar weer een (jong) gebruikte diesel kunnen worden. Voor de forse meerprijs van een vergelijkbare benzine, kun je nog een hoop diesel verstoken, afschrijven en de staatskas spekken…
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo van de grafieken, regeltjes en besparing.
Heb de dikste diesel van Volvo met awd in de grootste serie (90) die Volvo heeft, het ding hangt vol met luxe en rij ongeveer 30 tot 35k per jaar.
Nu inruilen zorgt voor lage inruil waarbij de aankopende doet alsof de handel helemaal dood is, mijn vermoeden is dat de markt naar het oosten best goed is en dus gouden handel.
Hybride of elektrisch is alleen goed als je middels voldoende zonnepanelen zelf kunt laden, in mijn geval moet er dan iets van een accu komen omdat ik tussen 19:00 en 8:00 kan laden thuis.
Daarnaast is het gewoon erg fijn om een dikke diesel te rijden, met een week of 4 rijden we, mits ik mij kan beheersen, op bijna een volle tank naar de wintersport.
Net over de grens bij Bregenz of Fussen de tank weer vol met goedkope diesel in Oostenrijk en op de terugweg nogmaals, in Dld wip ik even de autobahn af naar een Aral of Shell ergens in een dorp en met 1km bij de snelweg vandaan bespaar je maar zo 25cent op een liter.
Ik blijf voorlopig lekker door dieselen, kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die het allemaal moeilijk vinden en zich gek laten maken door mensen met grafieken.
No Offense!
Heb de dikste diesel van Volvo met awd in de grootste serie (90) die Volvo heeft, het ding hangt vol met luxe en rij ongeveer 30 tot 35k per jaar.
Nu inruilen zorgt voor lage inruil waarbij de aankopende doet alsof de handel helemaal dood is, mijn vermoeden is dat de markt naar het oosten best goed is en dus gouden handel.
Hybride of elektrisch is alleen goed als je middels voldoende zonnepanelen zelf kunt laden, in mijn geval moet er dan iets van een accu komen omdat ik tussen 19:00 en 8:00 kan laden thuis.
Daarnaast is het gewoon erg fijn om een dikke diesel te rijden, met een week of 4 rijden we, mits ik mij kan beheersen, op bijna een volle tank naar de wintersport.
Net over de grens bij Bregenz of Fussen de tank weer vol met goedkope diesel in Oostenrijk en op de terugweg nogmaals, in Dld wip ik even de autobahn af naar een Aral of Shell ergens in een dorp en met 1km bij de snelweg vandaan bespaar je maar zo 25cent op een liter.
Ik blijf voorlopig lekker door dieselen, kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die het allemaal moeilijk vinden en zich gek laten maken door mensen met grafieken.
No Offense!
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Mee eens, diesel01.
En eerlijk gezegd houd ik ook wel mijn hart vast bij de betrouwbaarheid van al die complexe techniek.
Ja, een hedendaagse diesel is ook veel complexer dan vroeger maar daar weet iedere betaalbare monteur nog wel raad mee.
En eerlijk gezegd houd ik ook wel mijn hart vast bij de betrouwbaarheid van al die complexe techniek.
Ja, een hedendaagse diesel is ook veel complexer dan vroeger maar daar weet iedere betaalbare monteur nog wel raad mee.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik ben autofiel en heb hem naar mijn smaak wat extra's gegeven.
Buiten het normale onderhoud valt het de laatste jaren best mee aan kosten voor onderhoud, remblokken lust hij wel graag maar die vervang ik rondom op eigen erf.
Het jaarlijkse onderhoud word gewoon door Volvo gedaan, in januari weer een beurt met olie en assistance met premium dekking.
Net voor de zomervakantie zijn de Distri riemen aan de beurt bij 150k en wellicht dat ik dan ook de waterpomp mee laat nemen.
Om de 15k nieuwe olie er op en gewoon voorlopig nog even doorrijden
De volgende word wel 1 om over na te denken, dat zal wellicht een Hybride worden, juist ook omdat we na denken over zonnepanelen.
Buiten het normale onderhoud valt het de laatste jaren best mee aan kosten voor onderhoud, remblokken lust hij wel graag maar die vervang ik rondom op eigen erf.
Het jaarlijkse onderhoud word gewoon door Volvo gedaan, in januari weer een beurt met olie en assistance met premium dekking.
Net voor de zomervakantie zijn de Distri riemen aan de beurt bij 150k en wellicht dat ik dan ook de waterpomp mee laat nemen.
Om de 15k nieuwe olie er op en gewoon voorlopig nog even doorrijden
De volgende word wel 1 om over na te denken, dat zal wellicht een Hybride worden, juist ook omdat we na denken over zonnepanelen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
WELLICHT de waterpomp?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi