Op stap met de XC90 met caravan
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Goede review inderdaad. En voor mij als beginnende XC90 T8 piloot nuttig om dat stukje over de caravan te lezen!
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Niwaheli
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52
Je kunt ook gebruik maken van de Routenplaner van de Adac (https://maps.adac.de/).
Die kun je ook instellen op reizen met caravan.
Die kun je ook instellen op reizen met caravan.
V70 T5 '14/MY '15
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Over caravans gesproken...
Onlangs moest ik met een huuraanhangwagen iets ophalen. De aanhanger was een tandemasser (Pak 'n Bak) .
Deze hing een beetje zielig op de achterste wielen, de voorste wielen kon ik soms gewoon vrij ronddraaien.
Was voor een keer niet erg (had niet veel gewicht) maar ik vraag me af of ik met onze caravan (Hobby UL 495 De Luxe van 2015) ook het probleem krijg dat 'ie schuin achterover gaat hangen. De trekhaak is type in- en uitklapbaar af fabriek en mijn mastodont heeft luchtvering.
Kan zijn dat de dissel van de aanhanger erg laag was maar ik stond wel even raar te kijken. Volgens mij kan je zelf niet de rijhoogte bepalen bij de XC90.
De sleurkeuken staat nu natuurlijk in de stalling en ik kan geen informatie over de disselhoogte van de caravan vinden. Bij mijn V70 hing de caravan netjes recht, ik heb de indruk dat de trekhaak van de XC90 hoger is.
Iemand hier ervaring(en) mee?
Onlangs moest ik met een huuraanhangwagen iets ophalen. De aanhanger was een tandemasser (Pak 'n Bak) .
Deze hing een beetje zielig op de achterste wielen, de voorste wielen kon ik soms gewoon vrij ronddraaien.
Was voor een keer niet erg (had niet veel gewicht) maar ik vraag me af of ik met onze caravan (Hobby UL 495 De Luxe van 2015) ook het probleem krijg dat 'ie schuin achterover gaat hangen. De trekhaak is type in- en uitklapbaar af fabriek en mijn mastodont heeft luchtvering.
Kan zijn dat de dissel van de aanhanger erg laag was maar ik stond wel even raar te kijken. Volgens mij kan je zelf niet de rijhoogte bepalen bij de XC90.
De sleurkeuken staat nu natuurlijk in de stalling en ik kan geen informatie over de disselhoogte van de caravan vinden. Bij mijn V70 hing de caravan netjes recht, ik heb de indruk dat de trekhaak van de XC90 hoger is.
Iemand hier ervaring(en) mee?
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Tussen de 38 en 45 cm, op het hart gemeten.
bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
Mijn bovenzijde kogel is nu zonder sleurhut 46 cm, zakt aangekoppeld ongeveer 3cm naar beneden
en de sleurhut is dan nagenoeg horizontaal; bij dissel iets lager, amper zichtbaar.
Diameter kogel zou 5 cm moeten zijn.
bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
Mijn bovenzijde kogel is nu zonder sleurhut 46 cm, zakt aangekoppeld ongeveer 3cm naar beneden
en de sleurhut is dan nagenoeg horizontaal; bij dissel iets lager, amper zichtbaar.
Diameter kogel zou 5 cm moeten zijn.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mmmm even meten dus (zal ik ook even doen)....FritsieV70 schreef: ↑29.01.2021 - 14:38 Bij mijn V70 hing de caravan netjes recht, ik heb de indruk dat de trekhaak van de XC90 hoger is.
Iemand hier ervaring(en) mee?
Bij mij ziet het er zo uit (geen caravan of tandemasser), luchtvering op laagste stand:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Die 50 cm was iets te veel, ik moet het nog eens precieser meten, met name als de motor loopt en de luchtvering dus actief is.mees schreef: ↑29.01.2021 - 14:53 Tussen de 38 en 45 cm, op het hart gemeten.
bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
Mijn bovenzijde kogel is nu zonder sleurhut 46 cm, zakt aangekoppeld ongeveer 3cm naar beneden
en de sleurhut is dan nagenoeg horizontaal; bij dissel iets lager, amper zichtbaar.
Diameter kogel zou 5 cm moeten zijn.
Kijk, daar heb ik naar gezocht maar nog niet kunnen vinden. Hoe zet je de luchtvering lager?
Ik verwacht dat ik met caravan op stand Power (veel stadsverkeer/stoplichten) of Hybrid (lange stukken snelweg of binnenwegen) zal gaan rijden.
Misschien maak ik me onnodig zorgen maar ik schrok wel toen ik die huurbak achterover zag hangen...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Net even gemeten, stationair. Bij mij lijkt dan het verschil tussen pure en polestar maar 1 cm. te zijn. Ik meet rond de 49cm. In de handleiding lees ik verder dit: De systemen zijn afgestemd op de gekozen rijstand en de actuele rijrijsnelheid. Via de luchtvering wordt bij hogere snelheden de bodemspeling van de auto verlaagd om op die manier de luchtweerstand te verlagen en meer stabiliteit te verkrijgen.
Wordt wel een beetje lastig meten onder het rijden
Ik zou me geen zorgen maken, auto gaat dus tijdens het rijden omlaag en ook omdat de afstand voorste as - kogel trekhaak met zo'n tandemasser veel korter is dan met jou caravan die dan ook nog eens beladen is.
Zoals in de handleiding staat is de hoogte van de wagen afhankelijk van de rijstand. Verder kun je in de individuele modus e.e.a. instellen. Ik heb daar gekozen voor Pure i.c.m. de "besturing ophanging" in Polestar stand (bij jou neem ik aan Power).
Wordt wel een beetje lastig meten onder het rijden
Ik zou me geen zorgen maken, auto gaat dus tijdens het rijden omlaag en ook omdat de afstand voorste as - kogel trekhaak met zo'n tandemasser veel korter is dan met jou caravan die dan ook nog eens beladen is.
Zoals in de handleiding staat is de hoogte van de wagen afhankelijk van de rijstand. Verder kun je in de individuele modus e.e.a. instellen. Ik heb daar gekozen voor Pure i.c.m. de "besturing ophanging" in Polestar stand (bij jou neem ik aan Power).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Ik had hetzelfde gelezen. Enfin, we gaan het zien.Gouwe schreef: ↑29.01.2021 - 18:43 Net even gemeten, stationair. Bij mij lijkt dan het verschil tussen pure en polestar maar 1 cm. te zijn. Ik meet rond de 49cm. In de handleiding lees ik verder dit: De systemen zijn afgestemd op de gekozen rijstand en de actuele rijrijsnelheid. Via de luchtvering wordt bij hogere snelheden de bodemspeling van de auto verlaagd om op die manier de luchtweerstand te verlagen en meer stabiliteit te verkrijgen.
Wordt wel een beetje lastig meten onder het rijden
Ik zou me geen zorgen maken, auto gaat dus tijdens het rijden omlaag en ook omdat de afstand voorste as - kogel trekhaak met zo'n tandemasser veel korter is dan met jou caravan die dan ook nog eens beladen is.
Zoals in de handleiding staat is de hoogte van de wagen afhankelijk van de rijstand. Verder kun je in de individuele modus e.e.a. instellen. Ik heb daar gekozen voor Pure i.c.m. de "besturing ophanging" in Polestar stand (bij jou neem ik aan Power).
Bedankt voor de reacties allemaal
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Hallo Volvo vrienden, ben ik weer
Met dit weer lekker binnen en dan naar buiten kijken. Wel eerst netjes de stoep sneeuwvrij gemaakt
De XC90 zie ik hier vandaan staan, hij heeft nu een fraai wit dekje. Nu maar even niet rijden als het niet nodig is, wel een beetje mijmeren over mooi weer en er met de caravan weer op uit.
Zit ik toch nog even de handleiding te lezen en dan komen er weer vragen bovendrijven.
Het lijkt me handig om met de caravan in de Power mode weg te rijden vanuit stilstand omdat je dan beide motoren gebruikt en derhalve het maximale koppel tot je beschikking hebt. Maar rolt de combinatie op voldoende snelheid dan volstaat de benzinemotor volgens mij. Schakelt de auto dan zelf de elektromotor uit? M.a.w. is het dan handig om met de caravan aan de haak voortdurend op Power te rijden? Of is het handig om een andere rijmodus te kiezen? Onhandig om elke keer te switchen lijkt me...
Met dit weer lekker binnen en dan naar buiten kijken. Wel eerst netjes de stoep sneeuwvrij gemaakt
De XC90 zie ik hier vandaan staan, hij heeft nu een fraai wit dekje. Nu maar even niet rijden als het niet nodig is, wel een beetje mijmeren over mooi weer en er met de caravan weer op uit.
Zit ik toch nog even de handleiding te lezen en dan komen er weer vragen bovendrijven.
Het lijkt me handig om met de caravan in de Power mode weg te rijden vanuit stilstand omdat je dan beide motoren gebruikt en derhalve het maximale koppel tot je beschikking hebt. Maar rolt de combinatie op voldoende snelheid dan volstaat de benzinemotor volgens mij. Schakelt de auto dan zelf de elektromotor uit? M.a.w. is het dan handig om met de caravan aan de haak voortdurend op Power te rijden? Of is het handig om een andere rijmodus te kiezen? Onhandig om elke keer te switchen lijkt me...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Goede vraag, weet het antwoord niet zeker. Met de D6 zag je dat de e-motor in AWD en power alleen werkte als je gas gaf. Bij een gelijkmatige snelheid geen e-ondersteuning.
Of dat met de T8 ook zo is?
Ik zelf zou de power mode alleen in de bergen / steile hellingen gebruiken i.v.m. het gewenste hogere toerental. Vergeet niet dat als je accu leeg is, de benzinemotor ook gebruikt wordt voor het bijladen van de accu. Naast tijdelijk tot wel 4-50% extra verbruik belast het de motor ook nog eens extra (die het toch al zwaarder heeft dan normaal).
Gebruik de B stand dus ook vooral bergaf om je accu bij te laden.
Die rijmodus selector ziet er vooral leuk uit, maar handiger waren fysieke knoppen geweest zoals in de D6...
Of dat met de T8 ook zo is?
Ik zelf zou de power mode alleen in de bergen / steile hellingen gebruiken i.v.m. het gewenste hogere toerental. Vergeet niet dat als je accu leeg is, de benzinemotor ook gebruikt wordt voor het bijladen van de accu. Naast tijdelijk tot wel 4-50% extra verbruik belast het de motor ook nog eens extra (die het toch al zwaarder heeft dan normaal).
Gebruik de B stand dus ook vooral bergaf om je accu bij te laden.
Die rijmodus selector ziet er vooral leuk uit, maar handiger waren fysieke knoppen geweest zoals in de D6...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Niwaheli
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52
Voor wie het interesseert: een Duitstalige test van een Volvo XC90 B5 als caravantrekker.
https://www.caravaning.de/zugwagen/volv ... ki-hybrid/
https://www.caravaning.de/zugwagen/volv ... ki-hybrid/
V70 T5 '14/MY '15
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
13 liter diesel per 100 kilometer... das maar iets zuiniger als ik met mijn 1500 kg en V8 ga rijden! Die doet dan 13 of 14l per 100. Verder wel een positieve review.Niwaheli schreef: ↑22.02.2021 - 20:22 Voor wie het interesseert: een Duitstalige test van een Volvo XC90 B5 als caravantrekker.
https://www.caravaning.de/zugwagen/volv ... ki-hybrid/
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
hallo Volvo vrienden,
Ik zie dat ik hier nog geen update heb geplaatst. Onlangs de caravan uit de stalling gehaald. Tot mijn grote opluchting hangt de sleurhut keurig recht achter de XC90, ik heb me voor niets zorgen gemaakt...
Mijn vorige Volvo (V70 D5) was al een heel fijne trekauto maar dit slaat alles. De XC90 trekt zich er maar weinig aan van de ruim 1600 kg en altijd veel koppel over...
Dit is onze combi XC90 T8 en Hobby DeLuxe 495 UL:
Ik zie dat ik hier nog geen update heb geplaatst. Onlangs de caravan uit de stalling gehaald. Tot mijn grote opluchting hangt de sleurhut keurig recht achter de XC90, ik heb me voor niets zorgen gemaakt...
Mijn vorige Volvo (V70 D5) was al een heel fijne trekauto maar dit slaat alles. De XC90 trekt zich er maar weinig aan van de ruim 1600 kg en altijd veel koppel over...
Dit is onze combi XC90 T8 en Hobby DeLuxe 495 UL:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9899
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Combi is nu leeg? Geen gewicht op den dissel?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Mwoah, ik weeg toch wel wat
En de caravan is zeker niet leeg, ook voldoende kogeldruk. Ik heb me dus onnodig zorgen gemaakt, gelukkig maar. Ben daar heel blij mee.
Wat misschien meespeelde bij die aanhanger is de korte afstand tussen kogel en assen, ook de dissel zat wellicht nogal laag.
Enfin, overmorgen gaat het hele spul flink beladen naar de camping, mijn vertrouwen is terug...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9899
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
TOP! Have fun!FritsieV70 schreef: ↑06.05.2021 - 13:15Mwoah, ik weeg toch wel wat
En de caravan is zeker niet leeg, ook voldoende kogeldruk. Ik heb me dus onnodig zorgen gemaakt, gelukkig maar. Ben daar heel blij mee.
Wat misschien meespeelde bij die aanhanger is de korte afstand tussen kogel en assen, ook de dissel zat wellicht nogal laag.
Enfin, overmorgen gaat het hele spul flink beladen naar de camping, mijn vertrouwen is terug...
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev