Beste Volvo lezers. Ik ben niet behept met technische kennis van mijn Volvo V50 turbodiesel 2,0 uit 2005. Vandaar.
Ik heb sinds kort een krekel, kikker of hinnikende miniatuur pony onder de motorkap. Als ik rij zonder te versnellen of vertragen dan komt dat geluid met een kleine hapering in de motor. EGR drukconverter is al vervangen want de Turbo deed het al niet meer. NU doet de turbo het wel weer als je goed doortrapt maar beste mensen dit hoort niet. Mijn garagehouder, een man met 45 jaar ervaring wend het hoofd af. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt wel een roestige deur. Dank Peter
Een kikker, krekel geluid onder de motorkap
- Volvo-Renkum
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
- Locatie: Oosterbeek
Doet 'ie het uit de omgeving van de spanrol waaromheen de distributieriem loopt?
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01.03.2021 - 13:14
Nee dat doet ie niet, het geluid is er alleen tijdens rijden en dan soms. Als ik een beetje gas inhoud. Als ik doordruk is het gelijk weg.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Vrijloop van de dynamo?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Volvo-Renkum
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
- Locatie: Oosterbeek
Ging er ook vanuit dat de motor dan ook loopt en je het geluid zou kunnen horen t.h.v. de spanrol. Maar je bedoelt misschien ook wel als je rolt of rijdt (voortbeweegt). Heb zelf wel eens iets vergelijkbaars gehoord, bleken het steentjes die ergens tussen zaten (remdelen?). Elders op de website (bij het C70 model v.a. 2006) is het wel te vinden.pieterwillem schreef: ↑04.03.2021 - 16:43 Nee dat doet ie niet, het geluid is er alleen tijdens rijden en dan soms. Als ik een beetje gas inhoud. Als ik doordruk is het gelijk weg.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.03.2021 - 14:42
Hey pieterwillem,
Een wilde gok: het zou kunnen dat je roetfilter vol zit. De auto kan niet altijd al te precies aangeven of dit t geval is, omdat de over- of onderdruk in de roetfilter dan nog nèt binnen de marges valt.
Ik heb dat ook gehad dat de auto niets aangaf, terwijl de roetfilter al lange tijd zijn werk helemaal niet meer deed.
Wat ik denk is dat er druk van de roetfilter terug je blok ingeblazen wordt.
Dit kan je controleren door je oliepijl te bekijken. Als deze voller en voller raakt weet je dat er rotzooi van je roetfilter terug de motor in gepompt wordt.
Wat je dan kan horen is dat die drukopbouw door je carterontluchting ontsnapt, wat dat rare (mooi omschreven trouwens) geluid veroorzaakt.
Als je auto olie verbruikt zal je misschien niet kunnen zien dat het stijgt.
Dit denk ik omdat wanneer je gas vol intrapt, het geluid weg gaat. Zou kunnen dat de lucht dan net goed genoeg door de filter heen gepompt kan worden.
Ik hoop dat je snel je probleem opgelost krijgt!
Groetjes
Een wilde gok: het zou kunnen dat je roetfilter vol zit. De auto kan niet altijd al te precies aangeven of dit t geval is, omdat de over- of onderdruk in de roetfilter dan nog nèt binnen de marges valt.
Ik heb dat ook gehad dat de auto niets aangaf, terwijl de roetfilter al lange tijd zijn werk helemaal niet meer deed.
Wat ik denk is dat er druk van de roetfilter terug je blok ingeblazen wordt.
Dit kan je controleren door je oliepijl te bekijken. Als deze voller en voller raakt weet je dat er rotzooi van je roetfilter terug de motor in gepompt wordt.
Wat je dan kan horen is dat die drukopbouw door je carterontluchting ontsnapt, wat dat rare (mooi omschreven trouwens) geluid veroorzaakt.
Als je auto olie verbruikt zal je misschien niet kunnen zien dat het stijgt.
Dit denk ik omdat wanneer je gas vol intrapt, het geluid weg gaat. Zou kunnen dat de lucht dan net goed genoeg door de filter heen gepompt kan worden.
Ik hoop dat je snel je probleem opgelost krijgt!
Groetjes
Freek
V50 2010
V50 2010
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18.03.2021 - 14:42
Met voller en voller bedoel ik dat je oliepijl stijgt*FJT schreef: ↑21.03.2021 - 09:56 Hey pieterwillem,
Een wilde gok: het zou kunnen dat je roetfilter vol zit. De auto kan niet altijd al te precies aangeven of dit t geval is, omdat de over- of onderdruk in de roetfilter dan nog nèt binnen de marges valt.
Ik heb dat ook gehad dat de auto niets aangaf, terwijl de roetfilter al lange tijd zijn werk helemaal niet meer deed.
Wat ik denk is dat er druk van de roetfilter terug je blok ingeblazen wordt.
Dit kan je controleren door je oliepijl te bekijken. Als deze voller en voller raakt weet je dat er rotzooi van je roetfilter terug de motor in gepompt wordt.
Wat je dan kan horen is dat die drukopbouw door je carterontluchting ontsnapt, wat dat rare (mooi omschreven trouwens) geluid veroorzaakt.
Als je auto olie verbruikt zal je misschien niet kunnen zien dat het stijgt.
Dit denk ik omdat wanneer je gas vol intrapt, het geluid weg gaat. Zou kunnen dat de lucht dan net goed genoeg door de filter heen gepompt kan worden.
Ik hoop dat je snel je probleem opgelost krijgt!
Groetjes
Freek
V50 2010
V50 2010