Ik was gisteravond in de hitte aan het rijden. Achter de auto hing een lege ongeremde aanhanger met een huif. De hoogte van de aanhanger incl. huif is ongeveer 2,5 meter.
Ik reed net geen 100 km/u dat blijkt ongeveer 1600 toeren te zijn. Ik reed dus op de dieselmotor met Hybridemodus "Save"
Na een half uur gereden te hebben kwam ik aan op de plaats van bestemming. Toen ik uitstapte viel mij direct een stank van de auto op. De stank leek ergens wel wat op verbrand/verhit frictie materiaal (remmen, koppeling o.i.d) maar toch rook het net wat anders. Het was duidelijk iets wat door de warmte kwam. Rondom de remmen gecontroleerd maar dat was niets vreemd aan te zien, voelen of te ruiken.
Na een pakket in de aanhanger geladen te hebben, gingen we weer. Na minuut of 5 roken we de lucht weer in auto. Dus maar even gestopt op een parkeerplaats.
Weer niets aan de remmen te merken. Ook de wielen/as van de aanhanger waren niet warm (en zou je in de auto sowieso niet ruiken tijdens het rijden). Dus motorkap maar eens geopend.
Een daar kwam ik het onderstaande tegen. LET OP!! De rook was nog wat erger voordat ik begon met filmen.
Ik dacht dat het bij de turbo wegkwam (vanwege het lage toerental) maar het lijkt toch eerder bij de injectoren vandaan te komen.
Ondanks dat, heb ik de terug verder vervolgt maar ben ik de 5e versnelling blijven hangen . Ligt het toerental toch wat hoger en bij thuiskomst was er niets meer te merken onder te motorkap.
Hoe dan ook.
Iemand enig idee wat de oorzaak is???
Brandplaatjes?
Rook onder de motorkap. Waar komt dit vandaan?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16545
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Geeft de auto een storing aan?
Zijn het de brandplaatjes dan is het vaak 1 verstuiver die wat lekt. Dat is te zien, bij de aansluiting op het blok is hij dan nat. De rook zou dan naar diesel moeten ruiken.
Laat hem eens uitlezen, weet je alles.
Zijn het de brandplaatjes dan is het vaak 1 verstuiver die wat lekt. Dat is te zien, bij de aansluiting op het blok is hij dan nat. De rook zou dan naar diesel moeten ruiken.
Laat hem eens uitlezen, weet je alles.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
De auto geeft geen storingsmelding.
Rondom de injectoren ziet het er allemaal droog en schoon uit. Alles glimt nog alsof het nog nieuw is.
Koppakking wellicht nog als optie? Warm koelwater heeft toch een zurige lucht. Daar leek de lucht ook wel wat op.
Het was in ieder geval een lucht die duidelijk met hitte te maken heeft.
Rondom de injectoren ziet het er allemaal droog en schoon uit. Alles glimt nog alsof het nog nieuw is.
Koppakking wellicht nog als optie? Warm koelwater heeft toch een zurige lucht. Daar leek de lucht ook wel wat op.
Het was in ieder geval een lucht die duidelijk met hitte te maken heeft.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Bottomline is dat je bezig was je motor naar de vernieling te helpen door met een te laag toerental te veel vermogen te vragen. Bij een huif van ca. 2,5 meter hoog is de luchtweerstand gigantisch, zeker bij 90 of 100 km/u (een stormzeil op een surfplank is kleiner) Gewicht is dan helemaal geen issue meer, de motor moet zich een ongans werken om deze luchtweerstand te overwinnen. Vergelijk het met bergop fietsen met een zware versnelling, dat houd je ook niet lang vol.
Door op de terugweg een lagere versnelling te kiezen, heb je erger voorkomen. Een diesel moet met een aanhanger van enig formaat Toch minimaal 2000 toeren draaien op het vlakke. Bergop rustig 2500 tot 3000 toeren. Helaas gaat dat bij een automaat niet altijd vanzelf goed.
Door op de terugweg een lagere versnelling te kiezen, heb je erger voorkomen. Een diesel moet met een aanhanger van enig formaat Toch minimaal 2000 toeren draaien op het vlakke. Bergop rustig 2500 tot 3000 toeren. Helaas gaat dat bij een automaat niet altijd vanzelf goed.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Als ik met mij caravan op pad ben zet mijn geartronic de versnelling rustig in zijn zes bij ca. 100 km/h. Dat is dus niet goed. Ik zet hem altijd op hand in zijn 5. Iets meer toeren, maar mijn bak wordt niet heet.
Ik denk dat dat bij jou het geval is geweest.
Ik denk dat dat bij jou het geval is geweest.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik denk dat de rook niet vanaf de bak is gekomen, maar dat het wel de veroorzaker geweest kan zijn omdat flink warm is geworden.
Kan ook nog via de koeling gekomen zijn de warmte uiteindelijk onder de kap terecht is gekomen.
Wijze les voor de volgende keer is wel, áltijd een lagere versnelling kiezen dan de hoogste als je met een aanhanger rijd.
Beetje toeren hoeft de motor veel minder hard te werken en is de koeling ook veel optimaler.
Kan ook nog via de koeling gekomen zijn de warmte uiteindelijk onder de kap terecht is gekomen.
Wijze les voor de volgende keer is wel, áltijd een lagere versnelling kiezen dan de hoogste als je met een aanhanger rijd.
Beetje toeren hoeft de motor veel minder hard te werken en is de koeling ook veel optimaler.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Eigenlijk weet ik ook wel dat je de auto een versnelling (of 2) lager moet hebben met een aanhanger van dit type.
Echter (geen excuus). Je hoort de motor gewoon niet lopen, dus die trigger mis je, geen gebrom o.i.d. Daarnaast helpt de automaat ook niet. Deze schakelt stug naar de 6de versnelling. Met een handbak was de kans veel groter geweest dat ik de bak in de 5 had laten staan.
Echter (geen excuus). Je hoort de motor gewoon niet lopen, dus die trigger mis je, geen gebrom o.i.d. Daarnaast helpt de automaat ook niet. Deze schakelt stug naar de 6de versnelling. Met een handbak was de kans veel groter geweest dat ik de bak in de 5 had laten staan.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Je kunt de automaat toch op hand zetten? Of kan dat niet bij een hybride?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Toch valt het enigzins mee, ik rij een caravan van 1700kg met carscanner. Daarmee houd ik de temp vd koelvloeistof, olie en versnellingsbakolie in de gaten, evenals de Nm torque op de ATF. Blijkt dat die op vlakke wegen ongeveer rond de 190-200Nm zit in de 6e versnelling. Dit is echt niet een overbelasting voor de bak en de temperaturen lopen ook niet op. Bij heuvels en bergpassen is dat wel anders en schakel ik uiteraard terug naar 5e, 4e of heel soms de 3e.
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Je kan de “pook” gewoon naar links klikken en handmatig schakelen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik heb dezelfde setup maar met een (veel) lichtere caravan.iDanman schreef: ↑12.08.2020 - 10:03 Toch valt het enigzins mee, ik rij een caravan van 1700kg met carscanner. Daarmee houd ik de temp vd koelvloeistof, olie en versnellingsbakolie in de gaten, evenals de Nm torque op de ATF. Blijkt dat die op vlakke wegen ongeveer rond de 190-200Nm zit in de 6e versnelling. Dit is echt niet een overbelasting voor de bak en de temperaturen lopen ook niet op. Bij heuvels en bergpassen is dat wel anders en schakel ik uiteraard terug naar 5e, 4e of heel soms de 3e.
Welke max. temperaturen hou je aan voor de motorolie, koelvloeistof en bakolie?
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Vorig jaar liep de motor te warm bij 137c olietemp en 113C koelwater en ATF
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ah, bij mij bleef de olie plakken op 110 graden, de koelvloeistof rond 98 en de atf olie idem. Dat was met een lege caravan op een rechte weg in AWD.
Ben benieuwd naar de Franse alpen volgend jaar. Dat gaat voorzichtiger rijden worden dan met de VEA D4 die ik hiervoor had.
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Bij ons geen centje pijn tot de pas tussen Grenoble en Briancon. Daar is het te zwaar voor de D6 met temperaturen van 25C buiten en 1700kg erachter. Ik krijg 2x een melding dat ie te warm wordt... handgeschakeld met tussen de 2200-3000 toeren
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Zit er geen rommel tussen de radiator en het koelblok van de airco?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06.05.2021 - 15:10
Wat was uiteindelijk het probleem? Had gisteren hetzelfde met de auto. Motor loopt als een zonnetje, kan ook zo snel niets vinden, maar ineens rook van achter de motor.Athome schreef: ↑08.08.2020 - 18:05 Ik was gisteravond in de hitte aan het rijden. Achter de auto hing een lege ongeremde aanhanger met een huif. De hoogte van de aanhanger incl. huif is ongeveer 2,5 meter.
Ik reed net geen 100 km/u dat blijkt ongeveer 1600 toeren te zijn. Ik reed dus op de dieselmotor met Hybridemodus "Save"
Na een half uur gereden te hebben kwam ik aan op de plaats van bestemming. Toen ik uitstapte viel mij direct een stank van de auto op. De stank leek ergens wel wat op verbrand/verhit frictie materiaal (remmen, koppeling o.i.d) maar toch rook het net wat anders. Het was duidelijk iets wat door de warmte kwam. Rondom de remmen gecontroleerd maar dat was niets vreemd aan te zien, voelen of te ruiken.
Na een pakket in de aanhanger geladen te hebben, gingen we weer. Na minuut of 5 roken we de lucht weer in auto. Dus maar even gestopt op een parkeerplaats.
Weer niets aan de remmen te merken. Ook de wielen/as van de aanhanger waren niet warm (en zou je in de auto sowieso niet ruiken tijdens het rijden). Dus motorkap maar eens geopend.
Een daar kwam ik het onderstaande tegen. LET OP!! De rook was nog wat erger voordat ik begon met filmen.
Ik dacht dat het bij de turbo wegkwam (vanwege het lage toerental) maar het lijkt toch eerder bij de injectoren vandaan te komen.
Ondanks dat, heb ik de terug verder vervolgt maar ben ik de 5e versnelling blijven hangen . Ligt het toerental toch wat hoger en bij thuiskomst was er niets meer te merken onder te motorkap.
Hoe dan ook.
Iemand enig idee wat de oorzaak is???
Brandplaatjes?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Laat ik nou recent het ook weer hebben gehad. In dit geval een volledig onschuldige situatie. Ik reed van Zwolle naar Wolvega met 130 km.u over de snelweg op cruise control. Geen aanhanger o.i.d. Dus wat kan ik hier mis mee zijn? Heb er weer een video van gemaakt en ben hiermee gisteren naar de dealer geweest.
Monteur heeft de video bekeken en gaf toe dat het ergens bij de turbo lijkt weg te komen en dat het er niet goed uit ziet (op de video).
Ze hebben op de brug gekeken en met een rook een lektest gedaan. Alles zit netjes dicht. Dus geen lekkage. Het was wel wat vettig rondom de turbo maar dan schijnt niet vreemd te zijn. Een proefrit gemaakt en auto heeft meer dan genoeg vermogen dus de Turbo doet zijn werk nog goed.
Conclusie. Geen flauw idee
Ik reed van Zwolle naar Wolvega via de snelweg (weinig verkeer) op cruise control met 130 km/u. Eenmaal in Wolvega aangekomen op een parkeerplaats, begon ik weer die lucht te ruiken en kwam de rook via de luchtroosters zichtbaar het interieur binnen. Daarom de motorkap maar open en daar was de rook weer. Motor uitgezet. Paar minuten gewacht en vervolgens de motor gestart en weer naar Zwolle gereden. Onderweg niets aan de hand en bij thuiskomst in Zwolle ook geen rook of een vieze lucht.
Monteur heeft de video bekeken en gaf toe dat het ergens bij de turbo lijkt weg te komen en dat het er niet goed uit ziet (op de video).
Ze hebben op de brug gekeken en met een rook een lektest gedaan. Alles zit netjes dicht. Dus geen lekkage. Het was wel wat vettig rondom de turbo maar dan schijnt niet vreemd te zijn. Een proefrit gemaakt en auto heeft meer dan genoeg vermogen dus de Turbo doet zijn werk nog goed.
Conclusie. Geen flauw idee
Ik reed van Zwolle naar Wolvega via de snelweg (weinig verkeer) op cruise control met 130 km/u. Eenmaal in Wolvega aangekomen op een parkeerplaats, begon ik weer die lucht te ruiken en kwam de rook via de luchtroosters zichtbaar het interieur binnen. Daarom de motorkap maar open en daar was de rook weer. Motor uitgezet. Paar minuten gewacht en vervolgens de motor gestart en weer naar Zwolle gereden. Onderweg niets aan de hand en bij thuiskomst in Zwolle ook geen rook of een vieze lucht.
Volvo V60 PiH Summum MY14
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30.05.2022 - 23:17
Ben nieuwe eigenaar 2 weken van een Volvo V60 D4. En normaal snelweg gebruik zonder aanhanger. Vergelijkbaar issue. Ook rook met een verbrande licht met lichte blauwe rook. Achter / onder uit de motorkap.
Ik heb ook een filmpje maar weet niet - ben hier nieuw- hoe je een filmpje upload
Ik heb ook een filmpje maar weet niet - ben hier nieuw- hoe je een filmpje upload
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.