Elke nieuwe Volvo haalt maximaal 180 km/u en wordt geleverd met een Care Key
De topsnelheid van alle modellen van Volvo is vanaf nu begrensd tot 180 km/u. Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een Care Key. Beide stappen maken deel uit van Volvo’s visie op veiligheid dat beschrijft hoe Volvo ernaar streeft dat er niemand meer om het leven komt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo.
Volvo Cars beperkt als toonaangevend automerk op het gebied van veiligheid de topsnelheid van alle modellen om het gevaar van te hard rijden te benadrukken. Als aanvullende stap wordt de Care Key standaard geleverd bij elke nieuwe Volvo. Hiermee kunnen Volvo-eigenaren onder andere de topsnelheid van hun auto beperken voordat zij die uitlenen aan anderen, bijvoorbeeld jonge, onervaren gezinsleden die nog maar kort in het bezit van het rijbewijs zijn.
Verantwoordelijkheid
Met beide stappen geeft Volvo een krachtig signaal over het gevaar van te hard rijden af en het merk illustreert hiermee ook hoe autofabrikanten actief de verantwoordelijkheid kunnen nemen om veiliger rijgedrag te ondersteunen en te streven naar nul verkeersdoden.
“Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center. “Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt.”
Ophef
De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van zijn auto’s te beperken zorgde voor de nodige ophef. Sommige critici trekken de rechten van autofabrikanten in twijfel om dergelijke beperkingen op te leggen.
Toch gelooft Volvo dat het verplicht is zijn traditie voort te zetten als pionier in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten om actie te ondernemen. Dit kan uiteindelijk levens redden, ook als dit betekent dat er potentiële klanten verloren gaan.
Het probleem met snelheidsovertredingen is dat de aanwezige veiligheidstechnologie in de auto en het slimme ontwerp van de infrastructuur boven bepaalde snelheden niet langer voldoende zijn om ernstig letsel en dodelijke ongevallen bij een ongeluk te voorkomen. Om die reden gelden er in de meeste landen snelheidslimieten. Desondanks blijft te hard rijden een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden.
Te hoge snelheid
Vorig jaar kwamen in Nederland 661 mensen om door een verkeersongeval, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is te hard rijden een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid.
Onderzoek toont aan dat mensen de gevaren van te hard rijden gemiddeld niet goed inschatten. Hierdoor rijden ze vaak te hard en passen ze hun snelheid onvoldoende aan de verkeerssituatie aan. Uit verschillende metingen van VVN blijkt dat het merendeel van de automobilisten binnen de bebouwde kom vaak sneller rijdt dan de landelijk gestelde limiet.
Rijden onder invloed en afleiding
Afgezien van snelheidsovertredingen zijn rijden onder invloed (drugs, alcohol) en afleiding in het verkeer – bijvoorbeeld door smartphones - twee andere belangrijke aandachtspunten voor de verkeersveiligheid. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers door alcohol in het verkeer is volgens VVN in de periode 2016 tot 2018 meer dan verdubbeld.
In de visie van Volvo op een toekomst zonder verkeersdoden en ernstig letsel staat reductie van rijden onder in invloed en afleiding in het verkeer hoog in het vaandel. Volvo richt zich in zijn werkzaamheden op het gebied van voertuigveiligheid op alle elementen van menselijk gedrag. Het merk introduceert in de toekomst daarom meer functies in auto’s om de verkeersveiligheid nog verder te verbeteren.
Elke nieuwe Volvo haalt maximaal 180 km/u en wordt geleverd met een Care Key
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40893
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Want met 180 de vangrail raken is minder dodelijk dan met 250...
Ik zou de PA herschrijven, deze drukt mij op een lege snelweg bij op en afritten gewoon over de blokmarkering.
Heel vervelend wanneer ik mijn mail en appjes zit bij te werken.
Weet iemand wanneer de Polestar weer in de aanbieding komt, ik wil graag nog wat meer pk's en koppel vanuit Zweden in de auto om Veilig te kunnen invoegen.
Ik zou de PA herschrijven, deze drukt mij op een lege snelweg bij op en afritten gewoon over de blokmarkering.
Heel vervelend wanneer ik mijn mail en appjes zit bij te werken.
Weet iemand wanneer de Polestar weer in de aanbieding komt, ik wil graag nog wat meer pk's en koppel vanuit Zweden in de auto om Veilig te kunnen invoegen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Maar die heb ik dan ook niet en ik gok dat hij er ook niet gaat komen.
En dat sleuteltje..ik denk dat het meer helpt om jongeren bewust te maken van de gevaren van auto rijden dan betutteling van een fabrikant.
Ik ben vroeger ook jong geweest en had voor mijn 19e groot rijbewijs, de opleiding en verkeersinzicht brengen veel meer dan betutteling.
En dat sleuteltje..ik denk dat het meer helpt om jongeren bewust te maken van de gevaren van auto rijden dan betutteling van een fabrikant.
Ik ben vroeger ook jong geweest en had voor mijn 19e groot rijbewijs, de opleiding en verkeersinzicht brengen veel meer dan betutteling.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3398
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Tja, dit is nou zo'n persbericht waar ik niet enthousiast van kan worden. Daar laat ik het maar verder bij.
Nächstes mal wieder ein deutscher Wagen.
Nächstes mal wieder ein deutscher Wagen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ze hebben iig het probleem van de remblokken ondervangen
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27916
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik had een redelijk vlotte auto toen ik begon, daarmee leerde je in mijn ogen beter mee rijden dan iets dat niet vooruit is te krijgen.
Anders heb je straks met je eerste auto een beetje leren sturen en rijd je je volgende auto alsnog van de weg af omdat je schrikt van het feit dat er ineens wél wat gebeurd als je het gas in trapt.
Afijn, ik snap het punt van Volvo wel. Kan me sowieso al bijna niet meer herinneren wanneer ik nog boven de 180 km/h uit ben geweest.
Sterker nog, de huidige haalt dat niet eens
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
ik ben consument en ben tegen.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 20.05.2020 - 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Die sleutel is wel handig voor een 400pk sterke gezinsauto.
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Waarom bouw je dan nog een auto met 400 PK . Dat is dan toch ook volstrekt zinloos.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12348
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
het is 'n best zuinige hybrid..Rippie V70 schreef: ↑20.05.2020 - 18:06 Waarom bouw je dan nog een auto met 400 PK . Dat is dan toch ook volstrekt zinloos.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Kick
- 4th Gear member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Amsterdam
Ik hou niet van hard rijden of scheuren. Ik heb ooit iets van 150 km/u gereden in Duitsland en dat vond ik meer dan zat. Ik wil geriefelijk en comfortabel rijden en daarom ben ik een Volvo fan. Als je wil scheuren en je leven van jezelf (en die van anderen) op het spel wil zetten, ga gerust je gang.
Maar betrek mij niet in jouw ongeluk...
Ik vind het een goede zet.
Maar betrek mij niet in jouw ongeluk...
Ik vind het een goede zet.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik kom regelmatig in Dld waar op een lege 31 lekker doorgereden kan worden.
Buikje Aral ultimate er in en je hebt weken plezier van een prettig lopende, smeuïge in het Nederland hatende dieseltje.
Dat we hier ons steeds meer de oren laten hangen aan een stelletje auto hatende fanatici die schijnbaar een kapotte economie niet genoeg is maar ook dat laatste stukje vrijheid vooral kapot moet, snap ik niet.
Ik ga met een jaar of 2 Dick maar achterna en op zoek naar een knappe 330D.
Dwz als er nog auto’s gekocht kunnen worden....
En ja iemand uit 020 heeft de eigenschap dat hetgeen daar gebeurt ook geldt voor de rest van NL, de reden dat ik al 11 jaar niet meer op de A10 ben geweest, ik wens u allen veel succes met het huidige GL beleid.
Buikje Aral ultimate er in en je hebt weken plezier van een prettig lopende, smeuïge in het Nederland hatende dieseltje.
Dat we hier ons steeds meer de oren laten hangen aan een stelletje auto hatende fanatici die schijnbaar een kapotte economie niet genoeg is maar ook dat laatste stukje vrijheid vooral kapot moet, snap ik niet.
Ik ga met een jaar of 2 Dick maar achterna en op zoek naar een knappe 330D.
Dwz als er nog auto’s gekocht kunnen worden....
En ja iemand uit 020 heeft de eigenschap dat hetgeen daar gebeurt ook geldt voor de rest van NL, de reden dat ik al 11 jaar niet meer op de A10 ben geweest, ik wens u allen veel succes met het huidige GL beleid.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 20.05.2020 - 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12348
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
(stikstof) uitstoot weegt steeds zwaarder, het zal geen 10 jaar meer duren voordat Duitsland ook 'n snelheidlimiet gaat krijgen..
Verbruik en uitstoot nemen exponentieel toe als je erg hard rijdt en de toevoegde waarde van knallen zit uitsluitend op het gevoelsmatige vlak..
De straks maximale 95gr co2 uitstoot ga je met dikke motoren niet redden, het prestatiepotentieel zal beperkt worden, de top dus ook