hoe lang gaat de 12 volt accu mee
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Ik heb mijn D6 nu 6 jaar en ben 220.000 km verder. Er zit nog steeds de originele 12 volt accu, is wel een gel accu maar vraag me af hoe lang die mee gaat. Ik heb op dit moment af en toe een melding in voc app met dat de auto offline is i.v.m. een lage accuspanning.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
soms na 1 jaar stuk (komt geregeld voor bij de eerste auto's met start-stop systemen), en soms bij 20 jaar nog prima. Ik heb zelf onlangs een volvo 960 van de 1e eigenaar gekocht, de auto was 19 jaar oud, bandjes en accu idem. Ondanks een jaar stilstaan was het starten en lopen, niks aan de hand bijzonder genoeg.
Maar meestal kan je na 5-6 jaar wel beter een nieuwe monteren als die wat achteruit gegaan is.
Maar meestal kan je na 5-6 jaar wel beter een nieuwe monteren als die wat achteruit gegaan is.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Net een maand geleden de fabrieksaccu (2013) vervangen, dat was een normale accu. Ik denk dat de accu's in een PIH veel langer meegaan omdat je ze niet gebruikt om te starten en de interne oplader de accu altijd in goede conditie houdt. In de PIH heeft de 12v accu een luizenleventje
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12
Bij mijn 2014 D6 is de 12 volt accu in 2019 bij 195.000 km vervangen, was helemaal dood op een morgen. Best snel vond ik gezien dagelijks gebruik en thuis altijd met 10A laden. Bij 10A laden wordt ook de 12 volt accu geladen.
Ik dacht dat de 12 volt accu juist gebruikt wordt om te starten, dat zal toch niet met de hoogspanningsaccu gaan?
Ik dacht dat de 12 volt accu juist gebruikt wordt om te starten, dat zal toch niet met de hoogspanningsaccu gaan?
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Tenzij ze door een defecte aircopomp een aantal keer achter elkaar met een lege accu staan.360Degreez schreef: ↑22.12.2019 - 17:34 Net een maand geleden de fabrieksaccu (2013) vervangen, dat was een normale accu. Ik denk dat de accu's in een PIH veel langer meegaan omdat je ze niet gebruikt om te starten en de interne oplader de accu altijd in goede conditie houdt. In de PIH heeft de 12v accu een luizenleventje
Het is trouwens een AGM accu en geen gel accu
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3920
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
dan is de accu snel overleden.The Mechanic schreef: ↑03.01.2020 - 22:40Tenzij ze door een defecte aircopomp een aantal keer achter elkaar met een lege accu staan.360Degreez schreef: ↑22.12.2019 - 17:34 Net een maand geleden de fabrieksaccu (2013) vervangen, dat was een normale accu. Ik denk dat de accu's in een PIH veel langer meegaan omdat je ze niet gebruikt om te starten en de interne oplader de accu altijd in goede conditie houdt. In de PIH heeft de 12v accu een luizenleventje
Het is trouwens een AGM accu en geen gel accu
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Ondanks een nieuwe accu afgelopen zomer heb nog steeds op zeer onregelmatige basis de melding van een lage accuspanning. Soms 3 keer in de week en daarna weer een maand niet o.i.d.
Tijdens het starten van de dieselmotor, wordt de 12 volt accu geholpen door de hybride accu.
Tijdens het starten van de dieselmotor, wordt de 12 volt accu geholpen door de hybride accu.
Volvo V60 PiH Summum MY14
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Gisteren een nieuwe gekregen na 6 jaar. Uit de test bij de Volvo-dealer kwam de score '52% slecht/matig' als ik het goed heb gezien. Geen idee welk merk er nu in zit.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
- Locatie: Zwolle
De 12 v accu wordt alleen gebruikt voor de hulpsystemen en interieur. De motor wordt gestart met de intergrated starter generator de ISG dus op 400 vAthome schreef: ↑14.01.2020 - 20:22 Ondanks een nieuwe accu afgelopen zomer heb nog steeds op zeer onregelmatige basis de melding van een lage accuspanning. Soms 3 keer in de week en daarna weer een maand niet o.i.d.
Tijdens het starten van de dieselmotor, wordt de 12 volt accu geholpen door de hybride accu.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Misschien een stomme vraag. Maar hoe kan je de 12V accu zelf testen?
Die van mij is nu 6 jaar oud en heeft er 193.000 km op zitten.
Nog steeds geen enkel teken van verval. Maar toch wil ik wel eens kijken wat de conditie van deze accu is.
Die van mij is nu 6 jaar oud en heeft er 193.000 km op zitten.
Nog steeds geen enkel teken van verval. Maar toch wil ik wel eens kijken wat de conditie van deze accu is.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Zonder accutester kom je niet heel ver.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
- Locatie: Zwolle
Ik denk juist wel dat je met een normale voltmeter kan testen, je kan sowieso de spanning opnemen en die moet boven de 12 volt liggen, ook bij temperaturen onder de 5 en zelfs onder 0. Je kan echter niet de laadcapaciteit meten, dit zal je met een acculader moeten testen. Maar als de auto al aangeeft dat de spanning laag dat de accu aan vervanging toe is.
- HugoD6
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28.12.2019 - 16:56
Een accu kun je niet met een voltmeter testen en ook niet met een acculader. (enkel een heel klein vermoeden) Als je een accu wilt testen kan dit met een capaciteitsmeter en die zijn te vinden bij echte accu bedrijven.
Ik heb zelf de accu deze week vervangen bij een D6 met 150.000km uit 2013. Zowel de voltmeter als de digitale capaciteitsmeter gaven aan dat hij nog "redelijk" was, maar een echte meter bewees dat hij volledig naar zijn grootje was.
Juist het luizenleventje wat hierboven werd benoemd is niet goed voor deze accu's, maar je moet er ook geluk mee hebben.
Als je met een slechte accu blijft rijden krijgt de regelaar (omvormer) vanuit de hybrideaccu het zwaarder dan normaal.
Ik heb zelf de accu deze week vervangen bij een D6 met 150.000km uit 2013. Zowel de voltmeter als de digitale capaciteitsmeter gaven aan dat hij nog "redelijk" was, maar een echte meter bewees dat hij volledig naar zijn grootje was.
Juist het luizenleventje wat hierboven werd benoemd is niet goed voor deze accu's, maar je moet er ook geluk mee hebben.
Als je met een slechte accu blijft rijden krijgt de regelaar (omvormer) vanuit de hybrideaccu het zwaarder dan normaal.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Ok dank voor jullie info. Toch dus maar door een erkend bedrijf laten testen.
En dan e.v.t. zelf een nieuwe er in zetten mits dat nodig is. Ik begreep dat Boch z’n accu’s uit de fabriek van Varta laat komen? En een Varta Silver Dynamic AGM accu is over het algemeen voordeliger in aanschaf als een Bosch S5 A11. Tevens heb ik de indruk dat Volvo met Varta een deal heeft. Maar dat laatste kan ik zomaar verkeerd hebben.
En dan e.v.t. zelf een nieuwe er in zetten mits dat nodig is. Ik begreep dat Boch z’n accu’s uit de fabriek van Varta laat komen? En een Varta Silver Dynamic AGM accu is over het algemeen voordeliger in aanschaf als een Bosch S5 A11. Tevens heb ik de indruk dat Volvo met Varta een deal heeft. Maar dat laatste kan ik zomaar verkeerd hebben.