Ongewenst opladen op dieselmotor

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 16:43

04.12.2019 - 21:10

Hi allemaal,

Ik rij inmiddels weer lekker rond met mijn V60. Nu kom ik alleen soms het volgende probleem tegen. De V60 begint ongewenst de batterij vol te laden op diesel terwijl de batterij nog genoeg vol zit +10/15km. Als gevolg daalt het verbruik naar 1:8 en is het hele nut van het hybride aspect weg.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het irriteert mij zeer... ik heb ook geen invloed op wanneer de auto begint te laden op de motor. Het lijkt uit het niets te komen en ook weer zo te verdwijnen..
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
The Mechanic
4th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: 16.04.2018 - 17:53

04.12.2019 - 22:00

Kan het zijn dat hij het roetfilter aan het regenereren is, daardoor de motor extra belast om de uitlaatgastemperatuur omhoog te krijgen?
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1304
Lid geworden op: 14.09.2012 - 16:44

05.12.2019 - 06:22

In welke stand rijd je dan?: Pure, Save, AWD?
In Pure kan het zijn dat bij een temperatuur onder de 5 graden je de extra bijverwarming moet inschakelen om te voorkomen dat de diesel aanslaat. NB! Ook dan verbruik je wel diesel via de standkachel.
In Save kun je tot +20 km accu range op diesel rijden zonder dat de accu wordt bijgeladen. Onder de 15-20 km range gaat de accu door de dieselmotor bijgeladen worden.
Bij AWD is dat onder de 10 km range.
En inderdaad met de dieselmotor je accu bijladen is het mega inefficiënt dus probeer ik te allen tijde te voorkomen.
Kortom klinkt als normaal gedrag wat je beschrijft maar is dus te voorkomen. Zie ook de handleiding.
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2078
Lid geworden op: 27.01.2006 - 21:18
Locatie: Heerhugowaard

05.12.2019 - 07:20

Als de diesel aanspringt om bij te verwarmen gaat ie niet ook de accu opladen. Het regenereren van het roetfilter is de meest voor de hand liggende oorzaak. Bij nieuwe auto's / roetfilters gebeurt dat maar eens in de zoveel duizend kilometer. Maar na verloop van tijd gebeurt het steeds vaker.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 16:43

05.12.2019 - 12:33

Bedankt voor de reacties! Ik rij in de hybrid stand wanneer dit gebeurd. Ik was inderdaad al op de hoogte van de verschillende rijopties. De roetfilter lijkt mij idd een mogelijke oorzaak. Zal dat eens met de dealer bespreken. Is dat duur om te vervangen?
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1304
Lid geworden op: 14.09.2012 - 16:44

05.12.2019 - 15:05

De TS schrijft dat de diesel aanspringt en de accu gaat bijladen. Dat heeft dan in beginsel niets te maken met regeneratie.
En ja het verbruik op de BC neemt significant toe als de diesel de accu gaat laden of als er sprake is van een regeneratie proces.
En nee regeneratie is een normaal proces en betekent niet dat het roetfilter defect is.

Ik zelf rijd nooit in de stand hybride, weet dus ook niet of er dan geladen wordt bij een accu range kleiner dan 20 km.
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2078
Lid geworden op: 27.01.2006 - 21:18
Locatie: Heerhugowaard

05.12.2019 - 17:00

Gouwe schreef:
05.12.2019 - 15:05
De TS schrijft dat de diesel aanspringt en de accu gaat bijladen. Dat heeft dan in beginsel niets te maken met regeneratie.
Als de D6 het roetfilter gaat genereren wordt de accu bijgeladen. Dat gaat door totdat de regeneratie afgerond is. De accu kan daarbij ook tot een range van meer dan 20km geladen worden. De symptomen die TS beschrijft zijn precies de symptomen van regeneratie.
Je kunt de regeneratie afbreken door over te schakelen naar Pure. Als dat werkt, als het bijladen dan stopt, dan is dat nog een aanwijzing dat het om regeneratie gaat. Het heeft natuurlijk niet veel zin om regeneratie af te breken, het zal toch moeten gebeuren.
Gouwe schreef:
05.12.2019 - 15:05
En nee regeneratie is een normaal proces en betekent niet dat het roetfilter defect is.
Regeneratie is op zich een normaal proces, maar als het heel vaak gebeurt, zoals je zou kunnen opmaken uit het verhaal van TS, dan loopt het roetfilter mogelijk toch op zijn eind. Het regeneratieproces krijgt de boel dan niet echt goed schoon meer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1304
Lid geworden op: 14.09.2012 - 16:44

05.12.2019 - 18:48

IkeV70 schreef:
05.12.2019 - 17:00
Als de D6 het roetfilter gaat genereren wordt de accu bijgeladen. Dat gaat door totdat de regeneratie afgerond is.
Heel bijzonder dit dan! Zelf i.i.g. nog nooit meegemaakt.
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3154
Lid geworden op: 15.06.2013 - 15:03
Locatie: Utrecht

08.12.2019 - 14:43

IkeV70 schreef:
05.12.2019 - 17:00
Gouwe schreef:
05.12.2019 - 15:05
De TS schrijft dat de diesel aanspringt en de accu gaat bijladen. Dat heeft dan in beginsel niets te maken met regeneratie.
Als de D6 het roetfilter gaat genereren wordt de accu bijgeladen. Dat gaat door totdat de regeneratie afgerond is. De accu kan daarbij ook tot een range van meer dan 20km geladen worden. De symptomen die TS beschrijft zijn precies de symptomen van regeneratie.
Je kunt de regeneratie afbreken door over te schakelen naar Pure. Als dat werkt, als het bijladen dan stopt, dan is dat nog een aanwijzing dat het om regeneratie gaat. Het heeft natuurlijk niet veel zin om regeneratie af te breken, het zal toch moeten gebeuren.
Gouwe schreef:
05.12.2019 - 15:05
En nee regeneratie is een normaal proces en betekent niet dat het roetfilter defect is.
Regeneratie is op zich een normaal proces, maar als het heel vaak gebeurt, zoals je zou kunnen opmaken uit het verhaal van TS, dan loopt het roetfilter mogelijk toch op zijn eind. Het regeneratieproces krijgt de boel dan niet echt goed schoon meer.
ik herken dit gedrag ook. Net zoals bij uitgesteld verwarmen uit bij een buiten temperatuur van minder dan 15 graden in Hybrid
2015 Tesla Model S 70D Solid Black
2015 Audi A3 Sportback E-Tron Ambition Pro Line S-line Mythoszwart
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2010 Peugeot 107 XS 2-Tronic 5d Gris Carlinite
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 16:43

09.12.2019 - 14:54

Dank voor al jullie uitgebreide reacties! De regeneratie zou alles inderdaad wel verklaren. Ook het feit dat hij soms dus doorlaad tot meer dan 20km. Het bijladen stopt inderdaad ook als ik overschakel naar pure..

hoevaak zou regeneratie plaats mogen vinden? Ik heb het nu denk ik in de afgelopen 10.000km 4-5 keer meegemaakt.

Ik heb trouwens ook even met de dealer gesproken en het regeneratie verhaal voorgelegd. Alleen ze willen eerst de auto uitlezen voordat ze er iets over zeggen..

In ieder geval dank voor alle reacties. Het wordt een stuk duidelijker zo..
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
DB200
5th Gear member
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29.12.2016 - 12:00

09.12.2019 - 15:15

tomK93 schreef:
09.12.2019 - 14:54
hoevaak zou regeneratie plaats mogen vinden? Ik heb het nu denk ik in de afgelopen 10.000km 4-5 keer meegemaakt.
Afhankelijk van het type brandstof dat je tankt en rijgedrag. Veel stationair, korte ritjes of vaak plankgas zorgt voor roet en dus korte regeneratie-intervallen. Met mijn D5 zat ik eerst zo rond de 500km. Door Esso diesel te gaan tanken zit ik inmiddels op een regeneratie-interval van 1200km. Een interval van 2000km is dus heel erg netjes en niets om je zorgen om te maken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1304
Lid geworden op: 14.09.2012 - 16:44

09.12.2019 - 19:18

tomK93 schreef:
09.12.2019 - 14:54
Dank voor al jullie uitgebreide reacties! De regeneratie zou alles inderdaad wel verklaren. Ook het feit dat hij soms dus doorlaad tot meer dan 20km. Het bijladen stopt inderdaad ook als ik overschakel naar pure..
Als de auto daadwerkelijk aan het regenereren is kun je niet overschakelen naar Pure. Je krijgt dan ook de melding dat Pure tijdelijk niet beschikbaar is.
En 4x in 10K regeneratie is volgens mij niet ongebruikelijk en/of een signaal dat je roetfilter defect zou zijn.
Benieuwd naar wat de dealer gaat zeggen.
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3154
Lid geworden op: 15.06.2013 - 15:03
Locatie: Utrecht

09.12.2019 - 21:15

Gouwe schreef:
09.12.2019 - 19:18
tomK93 schreef:
09.12.2019 - 14:54
Dank voor al jullie uitgebreide reacties! De regeneratie zou alles inderdaad wel verklaren. Ook het feit dat hij soms dus doorlaad tot meer dan 20km. Het bijladen stopt inderdaad ook als ik overschakel naar pure..
Als de auto daadwerkelijk aan het regenereren is kun je niet overschakelen naar Pure. Je krijgt dan ook de melding dat Pure tijdelijk niet beschikbaar is.
En 4x in 10K regeneratie is volgens mij niet ongebruikelijk en/of een signaal dat je roetfilter defect zou zijn.
Benieuwd naar wat de dealer gaat zeggen.
Ik kan tijdens het regenereren ook niet schakelen naar Save, AWD of Pure. Enkel Hybrid en Power (zonder ondersteuning van de ERAD) zijn beschikbaar. Maar soms zie ik wel dat de accu verder dan 20km wordt bijgeladen. Dat is bij mij meerdere malen overkomen tijdens het rijden op de snelweg.
2015 Tesla Model S 70D Solid Black
2015 Audi A3 Sportback E-Tron Ambition Pro Line S-line Mythoszwart
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2010 Peugeot 107 XS 2-Tronic 5d Gris Carlinite
Gebruikersavatar
HeinvdW
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 26.02.2014 - 17:48
Locatie: Twente

10.12.2019 - 06:33

De V60 mist de mededeling op de display dat hij het roetfilter schoonmaakt.
De Citroën plugin hybride laat dat op de display zien.
Simpel en duidelijk, weet je wat er aan de hand is.

Zo mis ik ook watertemperatuur en meer nog olie temperatuur.
Dan weet je wanneer je de motor echt kunt belasten.
Het wordt tijd voor een beter navigatie systeem.

Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”