'Onze' S60's, V70's en S80's zijn fabrieksaf zo bedraadt dat de voeding van de radio onderbroken wordt tijdens het starten. Nu zoek ik een mogelijkheid waardoor de voeding tijdens het starten niet onderbroken wordt.
Als je bijv voor een open brug moet wachten (motor uit, contact op I), luister je lekker naar de radio, en wanneer je dan start wordt de radio kort onderbroken maar gaat snel weer verder. Op zich prima. Nu heb ik sinds kort een mooie Kenwood dubbel-din radio met navigatie etc etc. Zo'n ding heeft even tijd nodig om op te starten. Als je dus op contact I luistert en dan weer moet starten kost het ca 15 seconden om op te starten, plus de tijd voor het starten van de bron (in het geval van bluetooth streaming duurt het dan best lang).
Nu rijd ik op mijn werk in een Mercedes Sprinter, deze behoudt gewoon de voeding tijdens het starten, de radio speelt dus gewoon door. Tegelijk stopt de radio ook niet bij contact uit, dan speelt ie nog ca 20min door, of tot wanneer je de sleutel eruit haalt.
Wat ik zoek is een combinatie van beide; voeding aan tijdens het starten, maar uit wanneer je de motor weer uitzet (contact 0). Kan dit? Bijv een soort buffer van een paar seconden, stroom houden tijdens starten, en een paar seconden na het uitschakelen van het contact en stroom er weer af. Snappie?
Het gaat hier dus om de geschakelde plus!
Ononderbroken voeding tijdens starten
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
Ik zoek zelf iets vegelijkbaars. Zoekopdrachten tot nu toe: Tijdgestuurd relais, Vertraingsschakelaar
Misschien wordt dit 'm: [link=https://www.conrad.nl/nl/conrad-vertrag ... 95901.html]Conrad[/link]
Of: T40205 tijdrelais universeel 12V
Misschien wordt dit 'm: [link=https://www.conrad.nl/nl/conrad-vertrag ... 95901.html]Conrad[/link]
Of: T40205 tijdrelais universeel 12V
Laatst gewijzigd door Fabian op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Nooit geschakelde en accu spanning aan elkaar knopen.
Enige wat hier veilig kan werken is een buffer.
Dat buffer kan een accu zijn (zoals volvo dat zelf doet met drivE modellen of bijvoorbeeld een zware (hele zware) capacitor (waarbij je wel een diode moet gebruiken om starten vanuit die cap te voorkomen, spanning is immers voor de radio en niet voor de startmotor).
Enige wat hier veilig kan werken is een buffer.
Dat buffer kan een accu zijn (zoals volvo dat zelf doet met drivE modellen of bijvoorbeeld een zware (hele zware) capacitor (waarbij je wel een diode moet gebruiken om starten vanuit die cap te voorkomen, spanning is immers voor de radio en niet voor de startmotor).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
Wat is het risico hier van ?VolvoTech schreef: Nooit geschakelde en accu spanning aan elkaar knopen.
Ik gebruik jouw canbus -> geschakelde 12V schakeling om een relais aan te sturen die de accuspanning schakelt naar verchillende gebruikers. Kon niet direct omdat de last groter is dan 1A.
Een relais die je aanstuurt met ACC 12V+ en 12V van de accu schakelt naar de radio, daar kan toch weinig mee fout gaan ?
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07.12.2016 - 21:05
Een startmotor is een grote verbruiker die een hoop ampere lust. Als deze een keer wat ouder wordt of defect gaat kan hij veel te veel vermogen onttrekken. Stel dat de radio tijdens starten ook naar de massa geschakeld is kan de startmotor hierdoor ook vermogen trekken. Denk dat om die reden dit bij alle voertuigen zo is.
Laatst gewijzigd door Chrismo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Een geschakelde spanning zit achter een zekering en achter een contactslot schakeling.Fabian schreef:Wat is het risico hier van ?VolvoTech schreef: Nooit geschakelde en accu spanning aan elkaar knopen.
Ik gebruik jouw canbus -> geschakelde 12V schakeling om een relais aan te sturen die de accuspanning schakelt naar verchillende gebruikers. Kon niet direct omdat de last groter is dan 1A.
Een relais die je aanstuurt met ACC 12V+ en 12V van de accu schakelt naar de radio, daar kan toch weinig mee fout gaan ?
De continue spanning en deze samenvoegen (koppelen) betekent dat je continue spanning inbrengt op het circuit wat geschakeld hoort te zijn en dus ineens altijd spanning heeft.
Tevens sluit je de zekering buiten, die doet niet meer mee...
Een relais gebruiken is prima natuurlijk.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.