haldex koppeling vraagje

De grotere Volvo's
Plaats reactie
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Goedemorgen,

Mijn haldex koppeling lekt olie door een klein gaatje onderin. (zie foto zit in de bolling schuin voor het woord volvo)
Kan iemand mij vertellen waar dit gaatje voor dient en deze bv. gewoon af te dichten is?

Gr Roeland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Of is dit wellicht al een onderdeel van het achterdifferentieel?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4282
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Volgens mij is dat het achterdiff. Haldex zit er tegenaan.
Komt het niet van hoger? lekker as keerring bijvoorbeeld ?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

heb de hele boel schoongemaakt bewust om de lek te vinden en komt echt uit het gaatje helaas.
En binnen 1000 km van droog naar volledig nat. met druppels eraan.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4282
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Aan de onderzijde hoort geen gaatje te zitten anders is je diff olie zo weg en de tandwielen etc dus ook zonder smering. Vul plug zit aan de zijkant en wat hoger.
Wat voor auto gaat het om ?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

xc70 modeljaar 2006.

Het gaatje zie ik op internet op diverse foto's wel terugkomen.
lijkt me ook een vreemde plek, wellicht een soort ontluchtingsgaatje ofzo?
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Deze vind ik op internet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Als er zoveel olie uitkomt heb je toch een probleem vrees ik. Een dergelijk gaatje is niet ongewoon, om drukopbouw tgv bijv. warmte te kunnen voorkomen. En dat er iets vettigheid rondom zit is ook niet abnormaal. Maar dat er olie met druppels uitkomt betekent dat er ergens een kering (simmerring) oid lekt. Dus daar moet je actie op ondernemen. Drooglopen is einde oefening voor de Haldex.

Vanuit de theorie, niet zelf aan de hand gehad.....
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

mee eens helaas.
Dan rest alleen de vraag is het de haldex of het differentieel dat lekt door dit gaatje?
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

na wat telefonisch overleg met brunekreef performance een diff. haldex specialist.
Er zit dus schijnbaar tussen de haldex en het differentieel een keering die beide oliën gescheiden houd.
Als deze gaat lekken dan uit dat zich als een waarschuwing door het gaatje.

Oplossing haldex van het diff. halen 4 boutjes keering vernieuwen en weer in elkaar schroeven. Klinkt als een middag klusje...........
Iemand deze wel eens vervangen?

Ga fotos maken :)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4282
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Doe dan gelijk filter en olie van Haldex en diff vernieuwen als de boel toch los ligt en eventueel controle op de lagers in diff.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Thanks voor de tip heb net alles bij volvo besteld.
Hou jullie op de hoogte.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Goedemorgen,

Afgelopen week de haldex losgehaald, wat een uitdagende klus.
Zie foto's (het kleine gaatje boven de grote is het daadwerkelijk lek gaatje deze zit in het midden van de keerring die uit 2 delen bestaat.

Je moet de uitlaat weghalen, de aandrijfas loshalen en dan de haldex verwijderen om bij de keerring te komen die kapot is.
De as loshalen was nog een hele klus, in vida staat er niks bruikbaars wat te doen als deze vastgeroest zit. Uiteindelijk op een buitenlandse site erachter gekomen dat er aan de andere kant van de trillingsdemper schroefgaatjes zitten zodat je de as eruit kunt duwen.

Het verwijderen van de haldex is dan weer vrij gemakkelijk met 4 bouten.
De keering daarentegen was moeilijk. Heb geen speciaal gereedschap dus uiteindelijk de oude doorgeslagen met een punt en zo eruit gepeuterd.
De nieuwe met de oude keerring erin geslagen voorzichtig tot deze op dezelfde manier zat.
Weer monteren was vrij gemakkelijk.

Tot nu toe droog dus missie geslaagd.

Gr. Roeland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28



kwam dit filmpje tegen volvo en zijn 4x4 komen er top uit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Grappig filmpje. Bijzonder dat bijna alle auto's zoveel moeite hebben met 2 wielen op de rollen. De XC90 doet het echt heel erg goed. De BMW bakt er bijv niks van. Opvallend.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”