Volvo 66 --> waar op te letten bij aankoop?

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
megje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.09.2006 - 18:49

Ik ben helemaal verliefd geworden op een Volvo 66 die te koop staat. Hij ziet er van buiten en binnen nog goed uit. Hier en daar wat roestplekjes.
Maar waar moet ik zeker op letten als ik een Volvo 66 aanschaf?

Hopelijk kan iemand me wat tips geven.
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

Het berangrijkste dat de automaat (vario goed is)
Stukje mee rijden op geluiden en trilling controleren
Het toerental niet te hoog is als je weg rijd andere koppeling die matig is
Als je een kennis met vario ervaring heb deze laten rijden
anders een volvo gargage zoeken met daf/volvo ervaring
The Boz
megje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.09.2006 - 18:49

Bedankt voor je tip!

Vanmorgen heb ik iemand mee laten rijden die veel verstand heeft van vario-maten. Hij is zelf automonteur geweest en heeft veel te maken gehad met dit soort auto's.
De auto ziet er goed uit, weinig roest, motorisch prima in orde.
Alleen toen we gingen rijden was hij niet tevreden omdat het inderdaad lang duurt voordat de auto overschakelt. Hij maakt dus teveel toeren.

De auto wil ik gaan gebruiken om dagelijks mee naar het werk te rijden (retour 30km.). Is het dus niet verstandig om die auto dan te kopen?
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

Een daf /Volvo 66 zal niet erg zuinig rijden
Als alles goed werkt zal hij ongeveer 1op 8 a 10 lopen
Als veel toeren maakt (schakelt niet op ) zal dit ongeveer hij 1 op 6 1 op 8
lopen
Behalve een hoop herry en hoger verbruik is er redelijk mee te rijden
als je toch wilt hebben is het meeste te reparen aan een vario of regelsyteem (via vacuum)
steek je licht eens op bij de dafclub
The Boz
ronaldje
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.10.2006 - 19:32

als hij niet of niet goed schakelt is je emvk kapot
die zorgt voor het op schakelen en als die kapot is zuipt ie
als een gek
vervangen is heel simpel
emvk betekent :electro magnetische vacuum klep

hoop dat je er wat aan hebt

kan trouwens ook nog aan je tachorelais liggen
maar weet niet of dat er bij een 66 ook op zit
bij een volvo 340 wel en geeft dat ook nog weleens problemen

groetjes
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

tachorelai zit niet op een 66
The Boz
tonm
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08.12.2006 - 22:53
Locatie: Born
Contacteer:

ronaldje schreef:als hij niet of niet goed schakelt is je emvk kapot
die zorgt voor het op schakelen en als die kapot is zuipt ie
als een gek
vervangen is heel simpel
emvk betekent :electro magnetische vacuum klep

hoop dat je er wat aan hebt

kan trouwens ook nog aan je tachorelais liggen
maar weet niet of dat er bij een 66 ook op zit
bij een volvo 340 wel en geeft dat ook nog weleens problemen

groetjes
Het kan anders ook heel goed een membraam in de primaire vario zijn die lek is, komt vaker voor dan de EMVK.
Haal de beschermkap onder de vario even weg, aan de prim. vario zie je aan de zijkanten 2 slangetjes uit de trommel komen. Trek deze los en blaas in 1 van de 2 slangetjes, door het ander slangetje mag dan geen lucht komen. Komt er wel lucht door weet je dat aan die kant de membraam stuk is.
Als de wagen slecht van de plaats komt, je veel gas moet geven is het de koppeling die op is.
Een nieuwe koppeling incl. monteren zal je een kleine 275 euro kosten. Een nieuw membraam kost +/- 30 euro.
Dus als de wagen niet al te slecht is loont het best om hem te repareren.
We hebben zelf geen V66 maar een D55 en 66 is nagenoeg het zelfde.
Heb je dus nog vragen kun je het altijd even laten weten.

Groet en succes met de eventuele aankoop.
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”