Van het weekend van een Volvo liefhebber een Volvo 340 1.4 GL Special overgenomen uit 1990. Auto ziet er buiten en binnen prima uit. Klein deukje onder de bumper. Minpuntjes - achterdemper lek (moet ik laten verhelpen), Starten niet altijd makkelijk. Vorige eigenaar heeft recent bougiekabels, stroomverdeler rotor, stroomverdelerkap en bougies vervangen. Bood geen oplossing. Hij heeft de stationnair stand verhoogt (wat is dat eigenlijk), maar ik moet een goede partij vinden om de ontsteking af te stellen of caburateur of wat anders wat het slechte starten, onregelmatig lopen en afslaan veroorzaakt.
Als achterdemper en het onregelmatig - lopen - afslaan bij starten is verholpen, hoop ik een goede auto te hebben. Hoofdwagen blijft de V70, maar de 340 als 2e wagen.
Volvo 340 1.4 GL Special CVT
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Laatst gewijzigd door jeansimon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is een hele leuke 340.
Je kan met behulp van een werkplaatshandboek zelf proberen de motor goed af te stellen of eventueel revisie doen van de carburateur.
Als je een goede garage weet is dat ook een mogelijkheid, vakgarage of Volvospecialist maakt niet zoveel uit.
Je kan met behulp van een werkplaatshandboek zelf proberen de motor goed af te stellen of eventueel revisie doen van de carburateur.
Als je een goede garage weet is dat ook een mogelijkheid, vakgarage of Volvospecialist maakt niet zoveel uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
1 van de laatste types zo te zien.
Zijn prachtige wagens, niet stuk te krijgen.... nou ja bijna niet dan.
Wat lint al zegt. carburateur is op zich zelf best te doen. wel goed kijken en opletten wat en hoe je het los haalt.
En omtrent de ontsteking, je zou kunnen overwegen om een 123ignition te overwegen, deze is elektronisch geregeld.
Als is het zelf afstellen altijd uitdagender en leuker.
Succes met de wagen
Zijn prachtige wagens, niet stuk te krijgen.... nou ja bijna niet dan.
Wat lint al zegt. carburateur is op zich zelf best te doen. wel goed kijken en opletten wat en hoe je het los haalt.
En omtrent de ontsteking, je zou kunnen overwegen om een 123ignition te overwegen, deze is elektronisch geregeld.
Als is het zelf afstellen altijd uitdagender en leuker.
Succes met de wagen
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Bedankt voor de reacties en het advies. Hoe kan iemand trouwens de stationair stand hebben verhoogd?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
Door de gaskabel iets korter te maken.
Dit kan gedaan zijn bij de cab. Of pedaal.
Dit kan gedaan zijn bij de cab. Of pedaal.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
of door gewoon aan de stationairsproeier te draaien, zit een schroef in de carburateur om stationair toerental af te stellen.
Nogmaals gefeliciteerd Simon!
Nogmaals gefeliciteerd Simon!
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- nvdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50
Ontsteking afstellen is niet nodig. Deze auto's zijn al voorzien van elektronische ontsteking (Renix).
Aan de carburateur zitten twee stelschroeven: een voor het stationair toerental en een voor het afstellen van het mengsel (armer - rijker). Ik zou echter eerst naar andere onderliggende oorzaken speuren voordat je aan de schroeven gaat zitten draaien.
Zomaar een aantal zaken:
* Pakking inlaatspruitstuk lekt
* Vlotterdeksel carburateur zit los
* Carburateur zelf niet goed bevestigd aan spruitstuk
* Restrictie (oranje piefje) in slang tussen kleppendeksel en carburateurvoet ontbreekt
* Lekkage in vacuümsysteem (rembekrachtiging, evt aan automaat gerelateerde zaken zoals vierwegklep of ontkoppelaar)
Heb je je ook al op het forum van de V300 Club gemeld?
Aan de carburateur zitten twee stelschroeven: een voor het stationair toerental en een voor het afstellen van het mengsel (armer - rijker). Ik zou echter eerst naar andere onderliggende oorzaken speuren voordat je aan de schroeven gaat zitten draaien.
Zomaar een aantal zaken:
* Pakking inlaatspruitstuk lekt
* Vlotterdeksel carburateur zit los
* Carburateur zelf niet goed bevestigd aan spruitstuk
* Restrictie (oranje piefje) in slang tussen kleppendeksel en carburateurvoet ontbreekt
* Lekkage in vacuümsysteem (rembekrachtiging, evt aan automaat gerelateerde zaken zoals vierwegklep of ontkoppelaar)
Heb je je ook al op het forum van de V300 Club gemeld?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
pakking inlaatspruitstuk kun je makkelijk controleren; busje remmenreiniger en spuiten richting de pakking. Als de motor anders gaat lopen, zuigt deze dus op die plaats valse lucht en is de boel lek. Het anders lopen komt door de reiniger, die gaat als brandstof fungeren
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Ik heb het nog niet gemeld op forum 300 club. Ga ik doen. Zal naar bovengenoemde (laten) kijken
Ik hoop dat het meevalt en niet in de hoge kosten zal lopen.
Allen bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee aan de slag. Walter nogmaals bedankt voor het tippen. Was een beleving. Vorige eigenaren hadden inderdaad twee keer 850 en 1 keer 740 staan.
Ik hoop dat het meevalt en niet in de hoge kosten zal lopen.
Allen bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee aan de slag. Walter nogmaals bedankt voor het tippen. Was een beleving. Vorige eigenaren hadden inderdaad twee keer 850 en 1 keer 740 staan.
Laatst gewijzigd door jeansimon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Het bleek o.a. defecte stationair sproeier te zijn. Carburateur nagekeken. Co gehalte afgesteld. stationair stand die was verhoogd door vorige eigenaar weer goed gezet. Achterdemper bleek niet lek, maar middenpijp.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
jazeker.
Moet enkel het starten met handchoke onder de knie krijgen, maar voorlopig werkt:
koude motor, choke helemaal uittrekken, CVT neutraal en starten, als motor draait choke half zetten. Rijden tot motor op temp en choke uit.
warme motor, geen choke uitrekken, CVT neutraal en starten met gas iets ingedrukt.
Moet enkel het starten met handchoke onder de knie krijgen, maar voorlopig werkt:
koude motor, choke helemaal uittrekken, CVT neutraal en starten, als motor draait choke half zetten. Rijden tot motor op temp en choke uit.
warme motor, geen choke uitrekken, CVT neutraal en starten met gas iets ingedrukt.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 18.11.2005 - 19:55
wat ook helpt bij de koude start is een paar keer op het gas pedaal trappen voor je start
en niet de gas pedaal in drukken, pas als de motor looptjeansimon schreef:....koude motor, choke helemaal uittrekken......
kan ook in de P standjeansimon schreef:....CVT neutraal en starten......
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- nvdw
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50
Dat is volgens het boekje.jeansimon schreef:Moet enkel het starten met handchoke onder de knie krijgen, maar voorlopig werkt:
Starten in P is altijd mogelijk. Ik ben er zelf geen fan van omdat de auto in deze stand alsnog in een versnelling staat (weliswaar geblokkeerd) en de koppeling alsnog kan aangrijpen.
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Ook even op dit forum wat foto's van de 340 - op een hoog verbruik na (zal ik elders hier plaatsen) naar volle tevredenheid. Nogmaals Walter bedankt voor het tippen.
Volvo 340 1.4 GL Special CVT 1990
Volvo 340 1.4 GL Special CVT 1990
Laatst gewijzigd door jeansimon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24371
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mooie auto Simon!
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Super!
Mijn vader heeft twee van die dingen gehad (eerste een 1.4 MY1981 GP-18-ZY en later een 1.7 MY1988 TS-04-GB)
Die laatse zat een dikke spoiler op zoals jij ook hebt, striping en een antenne linksachter. Wat waren we er blij mee, spiksplinternieuw.
Zelf heb ik een 1.4 gehad, MY1987 SN-09-YP. Machtig. Gekocht om mee op vakantie gegaan en verkocht na de vakantie met € 25,- winst.
6000km gereden en alleen benzine en een half litertje olie is alles wat er in ging. Zou zo weer zo'n ding kopen en vind het leuk om te zien als anderen er een hebben
Mijn vader heeft twee van die dingen gehad (eerste een 1.4 MY1981 GP-18-ZY en later een 1.7 MY1988 TS-04-GB)
Die laatse zat een dikke spoiler op zoals jij ook hebt, striping en een antenne linksachter. Wat waren we er blij mee, spiksplinternieuw.
Zelf heb ik een 1.4 gehad, MY1987 SN-09-YP. Machtig. Gekocht om mee op vakantie gegaan en verkocht na de vakantie met € 25,- winst.
6000km gereden en alleen benzine en een half litertje olie is alles wat er in ging. Zou zo weer zo'n ding kopen en vind het leuk om te zien als anderen er een hebben
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
Inmiddels heeft de 340, Pollux velgen met 185/60/R14 banden. Gisteren laten keuren bij een Volvo specialist. Het viel mee, dimlicht afstellen, nieuwe ruitenwissers, V-snaar spannen en CO gehalte afstellen.
Had aangegeven dat de 340 niet heel zuinig loopt en zeer onregelmatig stationair. voor de APK was het CO gehalte te hoog. 7%. De garage heeft deze naar 1% terug gekregen.
Op zich loopt de 340 nu als een naaimachine stationair. Echter bij achteruit rijden (file parkeren) en heel langzaam rijden omdat iemand opeens zachter gaat rijden slaat de motor af. Als ik de motor uitzet pruttelt deze nog steeds na (volgens vorige garage omdat stationair sproeier nadruppelt)
Iemand een idee wat dit kan zijn? dat uitvallen? Op zich zou ik best de stationairsproeier willen vervangen o.i.d. maar even geen extra kosten bij een garage. Heb geen ideel hoe of wat te doen?
Iemand een idee over oorzaak van uitvallen en oplossing?
Alvast bedankt.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"
- jeansimon
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33
CVT gecheckt volgens checklist
EMVK gecheckt volgens checklist
nieuwe verdeler kap
nieuwe bougies
nieuwe bougie kabels
stationair sproeier heeft vorige garage puntje van gezaagd. niet meer elektrisch, maar zou moeten werken (zei de vorige garage)
CO gehalte middels schroef en 4-gasmeting afgesteld door garage
nieuwe luchtfilter
Valse lucht ga ik testen met deo. (waar spuit ik dat op?)
EMVK gecheckt volgens checklist
nieuwe verdeler kap
nieuwe bougies
nieuwe bougie kabels
stationair sproeier heeft vorige garage puntje van gezaagd. niet meer elektrisch, maar zou moeten werken (zei de vorige garage)
CO gehalte middels schroef en 4-gasmeting afgesteld door garage
nieuwe luchtfilter
Valse lucht ga ik testen met deo. (waar spuit ik dat op?)
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990
"Amor vincit omnia"
"Amor vincit omnia"