Vraag over slangetjes Spruitstuk B18U

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mschekkerman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.03.2013 - 19:46

Beste Volvo Liefhebbers,

Mn 440 uit '96 die ik sinds December heb, heeft licht last van een vaak omschreven probleem hier op het forum. De motor draait stationair constant en het toerental pendelt niet. Af en toe gaat er wel een lichte klop of dreun doorheen. Je merkt het als de motor stationair draait, maar tijdens het rijden lijk je het soms ook te voelen. Zowel warm als koud, alleen bij het afremmen op de motor voel je het niet.

Het gaat om een 1.8 monopoint injectie met B18u motor met 140.000 op de teller.

Na wat speuren bleek dat een van mijn vaccuum slangetjes zelfs niet eens meer was aangesloten op het inlaatspruitstuk. Dat heb ik in orde gemaakt en een voor de zekerheid maar een andere mapsensor van de sloop geplaatst.

Het probleem is daar nog niet merkbaar mee verholpen, maar het lijkt (na een paar lange ritten) minder te worden.

Maar er zitten meerdere slangetjes op het spruitstuk, naast het slangetje dat naar de mapsensor gaat, zit nog eenzelfde slangetje dat richting het koelvloeistof en ruitensproeierreservoir gaat. Daar houdt het ergens op, maar waar dient dat slangetje eigenlijk voor?

De bougiekabels zijn al aan de oude kant, dus die ga ik deze week vervangen samen met de verdeler en kap. Dat kan geen kwaad dacht ik zo. Misschien niet de oplossing maar wel erg leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat slangetje gaat in het rv scherm naar het koolstoffilter.

Nieuwe bougies, kabels, rotor en verdeler kunnen misschien al wel de truuk zijn hoor.

Ik zou ook het koolstoffilter nakijken (binnrnscherm er effe uit) die slangetjes worden ook broos, kan zomaar 50 a 100 toeren schelen bij stationair. Daarbij werkt dat filter ook weer zoals het hoort met slangetjes die heel zijn.

Flesje forte bij de brandstof kan ook nooit kwaad. Ik doe het erin met min een halve tank benzine.

En ik hoor mario en ramon altijd over kleppen stellen.. Zijn die al eens gesteld?

De inlaatspuitstukpakkingen gaan ook regelmatig stuk bij de b18u gaat ie ook echt niet lekker van lopen.
Gebruikersavatar
Mschekkerman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.03.2013 - 19:46

Hartelijk dank voor je reactie.

Het koolstoffilter! Niet aan gedacht. :)

Een flesje bij de brandstof doe ik eigenlijk maar zelden. Ik tank (uit gewoonte) liever 98 dan 95. De auto heb ik overgenomen van de eerste eigenaar en die maakte er veel korte ritjes mee. Zelf probeer ik er zoveel mogelijk snelweg mee te rijden. Daar is de motor al behoorlijk van opgeknapt.

De auto is al die tijd (16 jaar) in onderhoud geweest bij een Volvo dealer, zelf ga ik naar mn eigen garage die ook mijn vorige Volvo's in onderhoud heeft gehad. Ik heb de auto wel op het moment van 'de grote klapper' gekocht, dus er kwam een grote beurt aan met distributieriem nieuwe banden etc. Ik ga er dus in goed vertrouwen van uit dat de klepspeling goed is nagekeken en gesteld. Kleine dingetjes doe ik (uit nieuwsgierigheid) zelf.

Het verhaal van de inlaatpakking is me ook bekend, maar ik hoop (stiekem) dat dat nog niet speelt.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Kleppen stellen zit niet bij een grote beurt inbegrepen zover ik weet.

Toch zou ik zeker zon flesje forte proberen, ik koop ze voor 10€ de stuk rechtstreeks van forte zelf.

Bij mijn 460 was de pakking al met 95.000km stuk gegaan (ook heel veel korte stukjes 1e eig enzv. Juist toen ik lange stukken ging rijden ging de pakking stuk.

Al eens storingscodes uitgelezen?
Gebruikersavatar
Mschekkerman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.03.2013 - 19:46

Vandaag heb ik de verdelerkap, rotor en de bougiekabels vervangen. Een hele goede aanrader! :thumbright: De motor loopt voor het gevoel een stuk rustiger en beter. Ik heb meteen een stuk provinciale weg gereden en bij thuiskomst nog even geluisterd. Of het echt helemaal weg is weet ik nog niet. Dat zal na wat meer rijden blijken.
Kleppen stellen zit niet bij een grote beurt inbegrepen zover ik weet.
Het komt op het onderhouds-schema wel voor (om de 75.000km voor Benzine), helaas hield de vorige dealer het boekje niet bij. Bij opvraag over het onderhoudsverleden heb ik alleen wat data gehad over de laatste APK en grote beurt. Kleppen stellen gaat zeker op het verlanglijstje van de volgende beurt, net als het spruitstuk. Qua kilometerstand is hij daar wel aan toe dus.
Al eens storingscodes uitgelezen?
Geprobeerd, maar het kastje reageert niet zoals het moet. De led gaat wel branden maar er is geen respons. Er is ooit een startonderbreker van VDO ingebouwd. Later is de kabel voor de afstandsbediening en het alarm lostgekoppeld. (problemen met het alarm bij de vorige eigenaar) De kabel zit onder het dashboardkastje en ik zit er aan te denken hem weer aan te sluiten. Maar ben er een beetje huiverig voor dat de buurt dan snachts wakker wordt van de feestwinkel.
Toch zou ik zeker zon flesje forte proberen, ik koop ze voor 10€ de stuk rechtstreeks van forte zelf.
Dat ga ik zeker doen. Ik heb wel eens Wynn's gebruikt, waar is Forte zoalverkruigbaar?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”