Opladen in 1,5 uur!

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7655
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Volvo Car Corporation cuts electric car recharging time to 1.5 hours

Volvo Car Corporation is testing a new fast-charger for electric cars that cuts recharging time to an outstanding 1.5 hours. The fast-charger operates six times faster than today's on-board devices.

"We know that short recharging times and extensive operating range are a necessity for potential electric car consumers. The fast-charging unit helps cure what is known as ‘range anxiety' since the car can be more easily recharged during the day. And even if you don't have enough time for a 1.5-hour charge, plugging in for just 30 minutes will give you enough power for another 80 kilometres of driving," says Lennart Stegland, Vice President Electric Propulsion Systems, Volvo Car Corporation.

World's first three-phase on-board charger

The new charger will be installed and evaluated in a number of Volvo C30 Electric cars. The new 22 kW fast-charger is the world's first charger that operates on a three-phase supply and is small enough to be fitted in an electric car. It offers the car owner two possibilities:
•Using a three-phase outlet with 32A gives an 80 km range in 30 minutes. A full charge takes 1.5 hours.
•Plugging into an ordinary single-phase 230 V household outlet gives a charging time of 8-10 hours, depending on the available current.

"The user can 'top up' the battery pack with electricity one or more times during the day. This means that the total daily range is significantly extended, yet with the same low operating cost compared to a car with a conventional power train," says Lennart Stegland. "Giving customers more usable hours each day means that electric cars become more viable as a commercial proposition, in both the private and public sectors."
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40791
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En vertaald:

Volvo Car Corporation verkort het opladen van elektrische auto tot 1,5 uur

Volvo Car Corporation test een nieuwe snel-oplader voor elektrische auto's die de oplaadtijd verkort tot 1,5 uur. De snel-oplader werkt zes keer sneller dan de huidige on-board apparaten.

"We weten dat korte oplaadtijden en het vergroten van de actieradius noodzakelijk zijn om potentiële klanten voor elektrische voertuigen te enthousiasmeren. De snel-oplader biedt uitkomst voor wat bekend staat als 'range anxiety', omdat de auto gemakkelijker en sneller kan worden opgeladen. Zelfs als er niet genoeg tijd is voor volledig opladen, geeft de lader in slechts 30 minuten genoeg kracht voor 80 kilometer rijden ", aldus Lennart Stegland, Vice President Electric Propulsion Systems, Volvo Car Corporation.

De nieuwe lader zal geïnstalleerd en geëvalueerd worden in een aantal Volvo C30 Electric's. De voor Volvo nieuwe 22 kW snel-oplader werkt op krachtstroom en is klein genoeg om in een elektrische auto te passen. Het biedt de auto-eigenaar twee mogelijkheden:
- Het gebruik van een krachtstroom stopcontact met 32A geeft een bereik van 80 km in slechts 30 minuten. Een volledige oplaadbeurt duurt 1,5 uur.
- Bij het gebruik van een gewoon 230 V stopcontact is de laadtijd 8-10 uur, afhankelijk van de beschikbare stroom.

"De gebruiker kan de accu één of meerdere keren per dag opladen. Dit betekent dat het totale dagelijks bereik aanzienlijk wordt uitgebreid, maar wel met dezelfde lage operationele kosten in vergelijking met een auto met een conventionele aandrijflijn," zegt Lennart Stegland. "Het geven van meer bruikbare uren per dag betekent dat elektrische auto's meer praktisch toepasbaar worden voor dagelijks gebruik, in zowel de particuliere als de zakelijke sector."
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Naast de laadtijd van de C30 is het ook goed te weten wat de actieradius is van de auto onder de verschillende omstandigheden van gebruik ( stad of buitenweg) zodat een totaalbeeld ontstaat over het tijdsaspect van het laden, vandaar het volgende postje over de actieradius van de C30 van ons.

Actieradius electrische c30 vs c30 diesel:

Om een idee te krijgen van de actieradius van een electriche C30 kan grofweg de volgende berekening worden losgelaten op de auto:

In het accupakket van de C30 electric zit ongeveer 20kWh bruikbare energie.
In een 50 liter diesel tank zit 50 maal 10kWh per liter energie dus 500kWh.

Het rendement op de snelweg van een moderne diesel is ongeveer 30%.
Dus er is 150kWh energie voor snelwegkilometers in de tank van de diesel.

Hierdoor kan de diesel bij 90kmpu zo'n 1200 km doorkachelen op een tank,
terwijl de C30 electric na 160km al door zijn energievoorraad heen is.
(diesel 50l verbruik 1 op 24 bij 90kmpu constant)

In de stad liggen de verhoudingen anders: de C30 electric gebruikt zijn energie alleen voor als er echt beweging nodig is. De remenergie wordt weer teruggewonnen in de accu's, de aandrijving werkt als een dynamo bij het remmen. Bij accelleratie wordt de opgeslage remenergie weer losgelaten op de wielen. Remmen en accelereren is dus bijna gratis in de stad bij de electric.

Verder is er weinig of geen luchtweerstand bij het stilstaan en rijden tussen de nul en vijftig kmpu. Een fietser kan met 0,2 kW aan vermogen immers net zo snel door de stad heen en trapt met gemiddeld 30kmpu ook wel de luchtweerstand weg voor 0,2kWuur tijdens uurtje fietsen.

Wat overblijft in de stad voor de C30 electric is de rolweerstand en wat electrische energieverliezen en stroomverbruik voor airco/verwarming.

De rolweerstand is een procentje van het gewicht en met een gemiddelde snelheid in de stad van 10 m/s (36 kmpu) en 1500kg aan gewicht is het vermogen benodigd 1%van 10*1500*9,8(dit is de zwaartekrachtacceleratie)=ongeveer1500Watt=1,5kW.

Dus uurtje rijden in de stad zonder de airco met C30 electric kost minder dan 2kWh inclusief afrondingen extra verliezen etc.

Terwijl de dieselmotor pruttelt met maar ongeveer 10procent rendement bij lage belasting in de stad. De diesel heeft 20kWh nodig dus om de 2kWh aan aandrijvings energie te produceren en door al het remmen en acceleren wat bij de diesel niet voor niets is zal hij ook zo'n 20kWh nodig hebben voor het uurtje in de stad rijden.

De diesel heeft geen electrische rendementsverliezen maar kan niet bij remmen alle energie weer opvangen in de accu's.

Op 36km verbruikt hij dan 20kWh dus op 100 kilometer ongeveer 70kWh dit is dan weer 7l diesel op de 100, zelfs als er dus een start/stop systeem aanwezig is zodat er niet stationair gedraaid hoeft te worden.

In dit voorbeeld kan de C30 diesel in de stad dus 700km op een tank rijden,de C30electric heeft 2kWh voor 36 km nodig en kan dus 360km door. Kortom de C30 electric is in de stad vergelijkbaar in actieradius.

7liter diesel kost ongeveer 10 euro. 2kWh stroom 2*0,15=0,3 euro! Dus de C30 electric is een goede stadsauto en de C30 diesel een goede reisauto. De nieuwe V60 hybrid combineert het voordeel van beide concepten.

mvrgr
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40791
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Car Group boosts development of electrified cars

Charging in 1.5 hours with unique fast charger and a more powerful motor

From 0-70 km/h in 5.9 seconds and a full recharge in only 1.5 hours - the first electric cars emerging from the strategic partnership of Volvo Cars and Siemens deliver on Volvo's commitment to electrification by enhancing acceleration and customer flexibility.

Beginning summer 2013, European leasing customers will drive and evaluate an upgraded demo fleet of 100 Volvo C30 fully electric cars. The unique technology solutions involved can be integrated throughout the electrification range, as Volvo develops the cars of the future. The new Siemens motor has a peak power output of 89 kW (120 hp) and a torque of 250 Nm, with an acceleration of 0-70 km/h in 5.9 seconds.

"Adding the innovative fast charging solution will radically improve the time and mileage for the daily usage of the car. This will drastically improve the cost of ownership since the customer will now be able to drive many low cost kilometres per day. A quick 10-minute plug-in adds power for another 20 kilometres of driving," says Lennart Stegland, Vice President Electric Propulsion Systems, Volvo Car Group.

Siemens is the main supplier of electric propulsion power train components for the forthcoming Scalable Product Architecture (SPA) platform, which enables sophisticated electrification at all levels - from different kinds of hybrids to pure electric drive, without intruding on interior or load space.

World-first innovation
The new 22 kW fast-charger is the world's first on-board charger that operates on a three-phase supply and is small enough to be fitted in an electric car. Using a three-phase outlet, a charge takes 1.5 hours (total range 164 km according to NEDC certification driving cycle). While an ordinary single-phase 230 V household outlet takes 8-10 hours, depending on the available current.

"We're proud to have developed this unique solution. By offering more usable hours a day, we've taken an important step towards making electric cars more viable as a commercial proposition, in both the private and public sectors," Lennart Stegland says.

The upgraded Volvo C30 Electric fleet meets the same high quality and safety standards as all other Volvo cars, including a dynamic driving experience and a comfortable climate, no matter what the temperature. The fuel cost is significantly lower than that for conventional cars, saving up to 2/3 of the cost, depending on fuel prices.
"Volvo is, and has always been, a human centric carmaker. The same focus and dedication that's delivered world-class safety solutions is now focused on producing dynamic, intuitive and flexible electrified cars," adds Stegland.

The strategic partnership between Volvo Car Group and Siemens was formed in August 2011 with the intention to jointly spearhead the development of electrified cars.
"Our aim is to be first with the latest technology within electrification. The new C30 Electric fleet will give us continuous feedback on technology and functionality as we approach a future series production," Stegland says.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Exit
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 24.12.2012 - 23:19

Goed bezig, Volvo!
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”