Hi Volvorijders,
Sinds een paar dagen vertoont mijn altijd goedrijdende 340 ('86, 1.4 benzine, 4-bak) ineens een probleem. Namelijk; hij houdt in bij optrekken en schokt bij lagere toeren in een hoge versnelling (bv 70 in 4). Starten en stationair lopen gaat prima. Ook hogere toeren (100+ km/h in 4) gaat zonder gezeur. Het is puur bij een zware load dat de motor inhoudt.
Als ik de choke een stukje uittrek, ook al is de motor warm, dan zijn de problemen weg. Dat duidt dus op een te arm mengsel. Ik heb 1 bougie losgedraaid en deze is overwegend bruin (dat zijn ze altijd bij mij), maar ik vond hem iets witter dan normaal. Opnieuw; arm mengsel.
Mijn vraag is, strookt een te arm mengsel met de symptomen hierboven beschreven en zo ja, hoe kom ik aan een te arm mengsel? Ik dacht natuurlijk aan valse lucht, maar op het eerste gezicht zie ik niet waarvandaan en hoor ik ook niks sissen. Is er een plek waar ik specifiek naar kan moet kijken?
En zijn er andere oorzaken van het probleem mogelijk?
Olie, kvs en luchtfilter zijn in orde. Ook geen gekke rook achter me.
Alvast bedankt!
Motor houdt in
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zou eerst een paar nieuwe bougies proberen.
Carburateur vervuild.
Voet van de carburateur krom.
Heh je een egr klep er op zitten ?
Die zit aan de rechterzijde van het blok.
Carburateur vervuild.
Voet van de carburateur krom.
Heh je een egr klep er op zitten ?
Die zit aan de rechterzijde van het blok.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Bedankt voor je reactie Ramon! Nieuwe bougies kan inderdaad geen kwaad. Als het weer beter is ga ik de carburateur eens loshalen en inspecteren. Is zo'n kromme voet een vaakvoorkomend probleem?
Ik geloof niet dat ik een egr klep heb, nee, maar dat zou ik moeten controleren.
Ik geloof niet dat ik een egr klep heb, nee, maar dat zou ik moeten controleren.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Ik meen mij te herinneren, dat bij mijn 340 de sproeier nog wel eens (vaak) verstopt raakte.
Was met zo'n Frans motortje :shock:
Was met zo'n Frans motortje :shock:
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Afgelopen weekend bougies, distributiekap en rotor vervangen. Auto reed merkbaar beter, maar het probleem was er nog steeds. Dus toen meteen de carburateur eruit gehaald en deze is inmiddels uit elkaar. Al twee dingen ontdekt:
1. De twee delen zaten héél erg los op elkaar. Kon alle kanten op bewegen. Ook is de pakking opgelost aan de buitenkant van de vlotterkamer.
2. Er zat een metaalsplinter in een van de 'main jets'. Dat zou het geweest kunnen zijn, hoewel ik niet zeker weet of die splinter er misschien bij de demontage in is gevallen.
Hopelijk snel het revisiesetje binnen en komend weekend de carburateur weer op z'n plek hangen!
1. De twee delen zaten héél erg los op elkaar. Kon alle kanten op bewegen. Ook is de pakking opgelost aan de buitenkant van de vlotterkamer.
2. Er zat een metaalsplinter in een van de 'main jets'. Dat zou het geweest kunnen zijn, hoewel ik niet zeker weet of die splinter er misschien bij de demontage in is gevallen.
Hopelijk snel het revisiesetje binnen en komend weekend de carburateur weer op z'n plek hangen!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
En we blazen weer! Probleem is verholpen en 't bakkie rijdt als nooit tevoren
Ik moet alleen het stationair toerental iets opschroeven, want dat is iets te laag komen te liggen na de revisie. Vraag me af hoe dat kan; heb niets afgesteld.
En nog een vraagje; het lijkt erop dat ik geen brandstoffilter heb, kan dat? Ik heb er bij voorbaat een besteld, maar zou niet weten waar ik hem moet plaatsen. Gewoon een benzineslang doorknippen en er tussen hangen, of is het helemaal niet nodig?
Ik moet alleen het stationair toerental iets opschroeven, want dat is iets te laag komen te liggen na de revisie. Vraag me af hoe dat kan; heb niets afgesteld.
En nog een vraagje; het lijkt erop dat ik geen brandstoffilter heb, kan dat? Ik heb er bij voorbaat een besteld, maar zou niet weten waar ik hem moet plaatsen. Gewoon een benzineslang doorknippen en er tussen hangen, of is het helemaal niet nodig?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid-Limburg
http://forum.volvo300club.nl/showthread ... stoffilter
post 4:
er zitten origineel geen filters in de brandstoftoevoerleiding die de term filter zou mogen dragen, zijn enkel 2 zeven. een grotere bij de aanvoerpijp in de tank (om te voorkomen dat de pomp kapot loopt) en een iets fijnere aan het begin van de carburateur (om te voorkomen dat sproeiers blokkeren)
post 4:
er zitten origineel geen filters in de brandstoftoevoerleiding die de term filter zou mogen dragen, zijn enkel 2 zeven. een grotere bij de aanvoerpijp in de tank (om te voorkomen dat de pomp kapot loopt) en een iets fijnere aan het begin van de carburateur (om te voorkomen dat sproeiers blokkeren)
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red