Beste medeforummers,
Aanvankelijk had ik een Volvo 850 op het oog maar dit is uiteindelijk geen koop geworden. Ik ben me nu aan het orienteren voor een handgeschakelde S80 bouwjaar 1998- +\- 2004.
Het wordt sowieso een 2.4 170PK of een 2.9 met handgeschakelde versnellingsbak.
Buiten een aantal standaardopties die ik als minimum beschouw (en op bijna alle S80s aanwezig zijn) vraag ik me af of dit model bij deze motorisering problemen kent..
Verder ben ik benieuwd hoe snel en hard draagarmen, stabilisators en schokdempers slijten.. Remmen en een motorbeurt voer ik zo uit dat is een eitje.. het vervangen van dragende delen dat onder spanning moet is altijd een wat lastigere klus.
Alvast bedankt voor enige info.
[S80] Knelpunten bij hogere kilometerstanden
- ovlov058
- 4th Gear member
Er moet al wel eens iets vervangen worden :roll: Maar moet dat niet bij elke auto? en als je origineel of OEM onderdelen neemt, gaan ze nog eens 200.000 mee.
Rij na een jaar nog altijd tevreden met m'n S80
Rij na een jaar nog altijd tevreden met m'n S80
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Die 2,9 rijdt het lekkerst met een automaat ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- ovlov058
- 4th Gear member
Maar hoe lang, zou me geruster voelen in een schakelbak, vooral financieel.Msuidgeest schreef:Die 2,9 rijdt het lekkerst met een automaat ...
Dit is een persoonlijke mening
Dat het lekker rijd, dat kan dan weer wel zijn.
Wanneer is het dual-mass vliegwiel geintroduceerd, welk jaar? (schakelbak)
Frank87,Wat zijn hoge km-standen?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

-
- 1st Gear member
Hoge standen zijn bij mij 250.000+
De motoren kunnen dat zo hebben maar er zit zoveel meer aan een auto dat onderhevig is aan slijtage dat vanafg 250.000 een auto flink in de papieren kan lopen.
Ik bezit tevens een BMW 7 serie E38 uit 1995.. Bekende slijtagedelen zijn daar delen van het onderstel, draagarmen etc. vanwege het hoge gewicht van de auto.. Dat is altijd iets om rekening mee te houden.
Ik ben daarom ook benieuwd wat bekend is aan de S80 buiten normale slijtage (motoronderdelen, remmen, dempers)
Het wordt sowieso een handbak, geen automaat. Ik vertrouw de Aisin geartronics voor geen meter als ik zo de horrorverhalen online lees en ze zijn bijna niet te onderhouden zoals lengtegeplaatste ZF versnellingsbakken dat wel zijn.
De motoren kunnen dat zo hebben maar er zit zoveel meer aan een auto dat onderhevig is aan slijtage dat vanafg 250.000 een auto flink in de papieren kan lopen.
Ik bezit tevens een BMW 7 serie E38 uit 1995.. Bekende slijtagedelen zijn daar delen van het onderstel, draagarmen etc. vanwege het hoge gewicht van de auto.. Dat is altijd iets om rekening mee te houden.
Ik ben daarom ook benieuwd wat bekend is aan de S80 buiten normale slijtage (motoronderdelen, remmen, dempers)
Het wordt sowieso een handbak, geen automaat. Ik vertrouw de Aisin geartronics voor geen meter als ik zo de horrorverhalen online lees en ze zijn bijna niet te onderhouden zoals lengtegeplaatste ZF versnellingsbakken dat wel zijn.
- wepster850
- 3rd Gear member
even van mijn kant dan
ik rij een 2000 2.4 20v 170 pk motor met 264 dkm op de teller ( lees dealer onderhouden tot 248 dkm ) .
bij die van mij heb ik de draag armen de veerschotels en de schokbrekers vervangen puur omdat er een bonk in de voor trein zat die er niet hoort .
na vervanging is de bonk nog niet weg en blijkt het de subframe rubbers te zijn die ik zelf ga vervangen daar ik het orgineel volvo tool er voor heb .
verder kan ik over de motor zeggen hij draait heerlijk ( na een goede beurt en stage nul ) en hij is erg zuinig bij juist gebruik makkelijk 1 op 11 .
dus kilometers boven de 250 zeggen niet veel enkel het onderhoud is erg van belang .
mocht je voor een 2.9 gaan dan inderdaad niet voor een AT kiezen daar bekend is bij volvo dat als ze meer dan de 170 pk te verwerken krijgen deze bakken het sneller begeven ( lees minder kilometers ) .
ik heb zelf ook enkele S80 s in het onderhoud waaronder ook een T6 en een 2.9 met AT en beide auto's zijn in korte termein aan vervanging toe van de bak beide zitten rond de 260 dkm dus bezint eer ge begint
.
verder kan ik enkel toevoegen dat als je de 170 pk versie zoekt met een handbak en een bekend cq degelijk onderhouds historie dat je makkelijk boven de 300 dkm kunt zoeken ( mits de historie bekend is natuurlijk)
mocht je nog vragen hebben schaam je niet om een pb te sturen.
greets wibo
ik rij een 2000 2.4 20v 170 pk motor met 264 dkm op de teller ( lees dealer onderhouden tot 248 dkm ) .
bij die van mij heb ik de draag armen de veerschotels en de schokbrekers vervangen puur omdat er een bonk in de voor trein zat die er niet hoort .
na vervanging is de bonk nog niet weg en blijkt het de subframe rubbers te zijn die ik zelf ga vervangen daar ik het orgineel volvo tool er voor heb .
verder kan ik over de motor zeggen hij draait heerlijk ( na een goede beurt en stage nul ) en hij is erg zuinig bij juist gebruik makkelijk 1 op 11 .
dus kilometers boven de 250 zeggen niet veel enkel het onderhoud is erg van belang .
mocht je voor een 2.9 gaan dan inderdaad niet voor een AT kiezen daar bekend is bij volvo dat als ze meer dan de 170 pk te verwerken krijgen deze bakken het sneller begeven ( lees minder kilometers ) .
ik heb zelf ook enkele S80 s in het onderhoud waaronder ook een T6 en een 2.9 met AT en beide auto's zijn in korte termein aan vervanging toe van de bak beide zitten rond de 260 dkm dus bezint eer ge begint

verder kan ik enkel toevoegen dat als je de 170 pk versie zoekt met een handbak en een bekend cq degelijk onderhouds historie dat je makkelijk boven de 300 dkm kunt zoeken ( mits de historie bekend is natuurlijk)
mocht je nog vragen hebben schaam je niet om een pb te sturen.
greets wibo
-
- 1st Gear member
Ik wil geen turbomotor omdat turbo's kapot kunnen.
Dit wordt sowieso geen auto die ik koop voor de PK's.. Ik ben geen echte hardrijder die hard optrekt maar een doorrijder die normaal optrekt naar zijn kruissnelheid van +\- 140.
Ik heb in het verleden een 750i E38 gehad met een 5.4 V12 en 500 Nm. Daar heb ik veel plezier in beleefd op de snelwegen in Europa maar na het eenmaal een lange tijd te hebben meegemaakt, de power en het koppel, ben ik niet meer zo'n sportieve rijder. Tegenwoordig rij ik wat door maar op een rustige manier.
Voor longevity is het toch niet slim een turbomotor te nemen maar in principe zou ik een goed onderhouden exemplaar niet zomaar afslaan.
Dit wordt sowieso geen auto die ik koop voor de PK's.. Ik ben geen echte hardrijder die hard optrekt maar een doorrijder die normaal optrekt naar zijn kruissnelheid van +\- 140.
Ik heb in het verleden een 750i E38 gehad met een 5.4 V12 en 500 Nm. Daar heb ik veel plezier in beleefd op de snelwegen in Europa maar na het eenmaal een lange tijd te hebben meegemaakt, de power en het koppel, ben ik niet meer zo'n sportieve rijder. Tegenwoordig rij ik wat door maar op een rustige manier.
Voor longevity is het toch niet slim een turbomotor te nemen maar in principe zou ik een goed onderhouden exemplaar niet zomaar afslaan.
-
- 2nd Gear member
Tegen de wijsheid: "Ik wil geen turbomotor omdat turbo's kapot kunnen." kan ik niet op...
Maar ik heb inmiddels al meer dan 400.000km met turbomotoren gereden en nog nooit een kapotte turbo gehad. Ook niet bij auto's die ik van 240dkm naar 370dkm heb gereden. Wat ik wel altijd doe is de auto rustig warm rijden en de motor 30 seconden na laten draaien na gebruik voordat ik de auto uitzet. Volgens mij moet je het dan lang met een turbo vol kunnen houden. Mijn ervaring met auto's is dat het vooral mechanische onderdelen aan ophanging zijn die stuk gaan (en stiekem veel geld kosten).
Maar ik heb inmiddels al meer dan 400.000km met turbomotoren gereden en nog nooit een kapotte turbo gehad. Ook niet bij auto's die ik van 240dkm naar 370dkm heb gereden. Wat ik wel altijd doe is de auto rustig warm rijden en de motor 30 seconden na laten draaien na gebruik voordat ik de auto uitzet. Volgens mij moet je het dan lang met een turbo vol kunnen houden. Mijn ervaring met auto's is dat het vooral mechanische onderdelen aan ophanging zijn die stuk gaan (en stiekem veel geld kosten).
-
- 1st Gear member
Het probleem is dat je niet weet of de eerste en tweede eigenaar de turboregels hebben nageleefd. In beginsel is turbotechniek prachtig mits goed warmgereden en bij stilstand op tankstations en thuis de auto nog 20 seconden uit mag draaien....
In de praktijk zie je Bredero de Leaserijder de auto meteen stilzetten op het tankstation etc.. Vandaar dus mijn voorzichtigheid met turbomotoren.
Het verschil met andere auxiliary units zoals airco's is dat een aircocompressor hier op mijn werkbank gereviseerd kan worden met een revisiesetje onderdelen... een Turbo kan ik zelf niet reviseren zeker niet als het een turbo is met variabele geometrie.
Opzich sta ik open voor een geblazen S80... in theorie op de tekentafel geloof ik best in de geblazen motoren... Het is gewoon vaak de praktijksituatie die onzekerheid geeft. Als je er dan ook rekening mee houdt dat ik de auto niet persé koop voor de PK's.... trek je al snel de conclusie dat een ongeblazen motor wat meer zekerheid biedt.
In de praktijk zie je Bredero de Leaserijder de auto meteen stilzetten op het tankstation etc.. Vandaar dus mijn voorzichtigheid met turbomotoren.
Het verschil met andere auxiliary units zoals airco's is dat een aircocompressor hier op mijn werkbank gereviseerd kan worden met een revisiesetje onderdelen... een Turbo kan ik zelf niet reviseren zeker niet als het een turbo is met variabele geometrie.
Opzich sta ik open voor een geblazen S80... in theorie op de tekentafel geloof ik best in de geblazen motoren... Het is gewoon vaak de praktijksituatie die onzekerheid geeft. Als je er dan ook rekening mee houdt dat ik de auto niet persé koop voor de PK's.... trek je al snel de conclusie dat een ongeblazen motor wat meer zekerheid biedt.
Ik heb m'n S80 2.9 automaat van '99 al 7,5 jaar in bezit. Gekocht met 100.000 op de teller en nu 182.000. Weinig bijzonderheden gehad, in het begin de ABS controller laten doorsolderen. Verder zijn er wat lagers in de voorste wielophanging vervangen. Nog altijd de eerste uitlaat en er gaat eigenlijk nooit wat kapot. Met de automaat heb ik ook geen problemen, in een dergelijke auto hoort mijns inziens ook een automaat. De 2.9 is ook bijna niet verkocht als handbak. Al met al ben ik er zeer tevreden over en ben voorlopig ook nog niet van plan om deze auto te verkopen.
-
- 1st Gear member
Niet helemaal vergelijkbaar,maar mijn S80 D5 1999 (TDI diesel van VW) staat nu op 484.000 km. Dual mass vliegwiel ging bij mij stuk bij 433.000 km. Originele uitlaat zit er nog onder, schokbrekers achter zijn vervangen bij 160.000 en voor bij 240.000. Deze zitten er nog steeds onder. Bij 150.000 een probleem gehad met het contactslot, zelf kunnen repareren. Verder zijn bij 450.000 een aantal rubbers vervangen in de draagarmen. Remschijven: 1e keer voor bij 160.000, niet Volvo onderdelen op gezet, 2e keer bij 420.000. Achter onlangs de remblokken vernieuwd. Om de 120.000 km wordt de distributieriem en pompriem samen met alle rollen, waterpomp en multiriem vernieuwd.
Op dit moment wat elektrische contactproblemen en hele vreemde foutmeldingen op de boordcomputer, ontstaan in het warme weer van zuid Frankrijk. Kon wel steed doorrijden nar een reset van de CEM ( zekering 32). Dit weekend de elektrische aansluitingen op de CEM schoongemaakt en aangedrukt. Kortom: relatief weinig problemen en je kunt met een S80 wel veel kilometers maken. Gemiddeld brandstofverbruik net onder de 6 liter per 100 km.
Op dit moment wat elektrische contactproblemen en hele vreemde foutmeldingen op de boordcomputer, ontstaan in het warme weer van zuid Frankrijk. Kon wel steed doorrijden nar een reset van de CEM ( zekering 32). Dit weekend de elektrische aansluitingen op de CEM schoongemaakt en aangedrukt. Kortom: relatief weinig problemen en je kunt met een S80 wel veel kilometers maken. Gemiddeld brandstofverbruik net onder de 6 liter per 100 km.
-
- 1st Gear member
Het is motorcode D5252T, 2.5D 5 cylinder Audi/VW TDI blok. Komt ook voor in de V70. Nauwelijks olie verbruik en loopt nog steeds heel goed. Afgelopen weken de caravan weer de bergen over getrokken naar de provence in Frankrijk.
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
ook voor mij de 2.5D nu 360000km gereden en binnenkort gaan de riemen,de waterpomp en de spanrollen weer vervangen worden.olieverbruik zeer minimaal. luchtfilter altijd mooi vrij van olie. wel altijd alles goed bijgehouden. schokbrekers, kogels, etc vervangen. Uitlaat en Accu zijn nog origineel en in goede conditie. Nooit vervangen sinds 1999!
Heb wel wat problemen met injector. Maar mag dat meteen dergelijke kmstand? Rij er geen nieuwe auto voor.
Heb wel wat problemen met injector. Maar mag dat meteen dergelijke kmstand? Rij er geen nieuwe auto voor.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
- Philken
- 5th Gear member
misschien een wat late opmerking: ik dacht dat de 2.8/2.9 enkel met automaat geleverd werd ??? reden: omdat er te weinig plaats is voor een handgeschakeld exemplaar(dwarse inbouw)Frank87 schreef:
Het wordt sowieso een 2.4 170PK of een 2.9 met handgeschakelde versnellingsbak.
.
of bestaat er zo een handgeschakelde bak voor een voorwielaangedreven 6cyl bij Volvo???
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick