S80 2.0 diesel 2009

33erik
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:29
Locatie: Rotterdam

Wie kan ons wat meer vertellen over een S80 2.0 diesel van 2009?
We zagen er een staan bij de dealer met 114000 km op de teller en zijn benieuwd of dit blok ook hoge kilometerstanden aankan (+200000), wie kan ons iets vertellen hierover en mogelijk ook over het verbruik en de te verwachte onderhoudskosten.

Alvast bedankt E.Schuman
S80 Summum D3 GT MY2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Is de aanname de juiste als ik het vermoeden uit ga spreken dat je de V70 in wilt gaan ruilen voor deze S80? :shock:
Mocht dat idee inderdaad van toepassing zijn.......weet dan dat een 2.0 geen D5 is. Maak het verhaal af en kleur de plaatjes zeg ik fan maar weer. Een S80 is trouwens een hele fijne auto om in te rijden maar om dat nu per sé met een 2 ltr dieseltje te gaan doen. Dat is welhaast hetzelfde als een Rolls Royce op LPG :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
33erik
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:29
Locatie: Rotterdam

Hoi V70/2.4D/2003, de V70 blijft☺ en S80 is voor mijn broer die een beetje aan het neuzen is op dit forum en liever een S80 diesel dan een V70 heeft.
S80 Summum D3 GT MY2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

D5 nemen! Geen 2.0, daar krijgt hij spijt van.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nu doe je de 2.0D toch echt tekort hoor. Een 2.0D heeft hetzelfde (zo niet meer) vermogen als de 2.4D van 131 pk.
En ik heb erin gereden op de " testtrack" van Volvo. Het valt echt heel erg mee.
Het is weliswaar geen stoplichtsprinter, en een zware caravan is ook niet echt aan te raden. Maar hij komt zeer zeker mee in het verkeer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is wel een fijne motor en ook een stukje stiller als de D5 weet ik inmiddels uit ervaring. Als hij niet teveel aan snelle auto's hangt is de 2.0d een goede keuze. Ik zie overigens minder problemen (verassend weinig zelfs) met de 2.0d dan met de 5 cilinders voorbij komen. Nu is de 2.0d wel vrij nieuw nog, maar toch. Er zijn geen strcuturele problemen met dit blok voor zover ik weet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Dit is toch een psa/ford motor?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
33erik
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:29
Locatie: Rotterdam

Klopt, dit is een psa/ford motor
S80 Summum D3 GT MY2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Delete
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

V70/2.4D/2003 schreef:Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
[zout op slakken leg modus]
De enige 2.0 waarvan ik weet in de 960 was de 2.0 16V turbo. Die is absoluut niet misselijk met 190/200PK(afhankelijk van wel of geen cat.)
De 940 had wel een kale 2.0 8V, en ja die was denk ik underpowered. Al denk ik dat daar ook nog ok mee te rijden was, op papier ontliepen de 2.0 en 2.3 elkaar nog het meest denk ik in aanschafprijs. Niet op gebied van prestaties nog op gebied van gebruik.
[/zout op slakken leg modus]

Ik denk dat je het beste kan bepalen of het een fijne combinatie is door een proefrit te maken. Dat lijkt mij nog altijd de belangrijkste test, even afgezien van wat de betrouwbaarheids/degelijkheids ervaringen zijn van de Volvo forummend nederland.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70/2.4D/2003 schreef:Maar vrienden, wees u eerlijk: Of die motor nu goed of slecht is maakt even niet uit. Bij de status/klasse van een S80 hoort een motor met meer dan 4 cylinders en iets meer power. Hij zal hem best wel van zijn plek krijgen maar niet meer dan dat, wil je iets meer dan heb je niks over.
Mijn vader zaliger kocht eens een 960 met een 2.0 op gas, dat was feitelijk het zelfde eb dat was het ook net niet, het rolt en daar houdt het mee op.
Sprak hij met een 5 cilinder met nog minder vermogen als de 2 liter diesel! Als ik zou moeten kiezen tussen de 2.0d of de 5 cilinder diesel met 131 pk wist ik het wel. De 2.0d draait met veel meer rust en is net zo "levendig".
Heb je zelf al eens met de 2.0d gereden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En toch is dat spelletje altijd weer leuk: Eventjes kwetsbaar opstellen, een hypothese er bij, even wat roepen en zie daar, de informatie, die in dit geval de potentiele koper nodig heeft om een beeld van een auto te krijgen, komt vanzelf boven water.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2439
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Als ik eerlijk ben hoort er bij een auto als een S80 een motor die in alle rust zijn werk doet en de auto adequaat aandrijft. Ik zie niet in waarom dat geen 2.0D zou kunnen zijn.

Tijdens de laatste beurt heb ik een S80 2.0D (handbak) mee gehad en ik heb niet de indruk gekregen dat deze niet voldoet. De 136 pk en 320 Nm zorgen ervoor dat de auto prima meekomt in het verkeer. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je gewend bent en verlangt van een auto. Vergeleken met onze D5 is het duidelijk minder, maar dat betekend niet dat het niet voldoende is.
En inderdaad, zoals edraket al aangeeft, wat is ervaring met de 2.0D? Deze heeft meer Pk's en Nm als de 131 Pk en 280 Nm 5 -cylinder en hoeft zo'n 100 kg minder voort te trekken. Natuurlijk zal het anders rijden, maar ga er vooral eens in rijden....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10763
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo. En uit eigen ervaring kan ik je melden dat dat geen straf is. Auto weegt bijna 1500kg. Volgeladen achterbak ca 100kg en dito volgeladen bestuurderstoel komt de auto verrekte goed mee in het verkeer. En op de Deutsche Autobahn sla je echt geen slecht figuur met deze motor.
O ja vergelijkbare motor, qua vermogen, in de Passat Variant gehad. Met caravan ook geen straf hoor. Kan rete goed meekomen en sterker nog menig combinatie, vrachtwagen maar ook auto +wohnwagen ingehaald.

Als je qua status afgaat zou je zeggen dat een 5 cylinder eerder thuis hoort in de S80. Maar wtf maakt dat uit.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27690
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

2,5 jaar een 2.0D gereden in mijn V50. Blok voldoet voor dagelijks gewoon prima.
Doet zijn werk rustig en liever een 4 cilinder die sterker/stiller is dan een 5 cilinder puur voor de status
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

fredhead schreef:2,5 jaar een 2.0D gereden in mijn V50. Blok voldoet voor dagelijks gewoon prima.
Doet zijn werk rustig en liever een 4 cilinder die sterker/stiller is dan een 5 cilinder puur voor de status
+1. Lijkt wel alsof een 4 cilinder te min is voor een Volvo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21288
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja..ik heb met een S60 5cylinder gereden die 126pk had en dat voldeed goed alleen...
Nu in de V70 heb ik een 185pk D5 en dat is toch erg relaxt, bijna nooit heb ik het vermogen nodig, sterker nog ik merk dat mensen achter mij het drukker hebben met snelheid dan ik.
Constant 160km/h op een autobahn lukt ook met een 20d, het verschil kan gemaakt worden met invoegen/inhalen en met een aanhanger want ook dan is een D5 in zijn element.
Het advies is overigens wel om niet op je brandstofverbruik te letten.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9370
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hans oet Twent schreef:Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo.
Als dat dezelfde motor is als de TDCi van de 2004 Mondeo, zou ik hem alleen al laten staan vanwege het tractorgeluid. Die Mondeo is wel lekker fel hoor, voor 1500 kilo, maar dat lawaai...
Dan is de 5 cilinder gewoon rustig en voor het verbruik hoef je het ook niet te doen weten we inmiddels allemaal. En onderhoud blijft misschien iets waarmee je geluk moet hebben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21288
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

JeroenSpock schreef:
Hans oet Twent schreef:Ik rij dezelfde 2.0 diesel in een Mondeo.
Als dat dezelfde motor is als de TDCi van de 2004 Mondeo, zou ik hem alleen al laten staan vanwege het tractorgeluid. Die Mondeo is wel lekker fel hoor, voor 1500 kilo, maar dat lawaai...
Dan is de 5 cilinder gewoon rustig en voor het verbruik hoef je het ook niet te doen weten we inmiddels allemaal. En onderhoud blijft misschien iets waarmee je geluk moet hebben.


Ik heb met al mijn auto's nooit geen excessen gehad.
Het ligt aan de ene kant aan "koop met verstand" en anderzijds aan onderhoud.
Ik heb vorige week preventief mijn handremblokken laten vervangen omdat ik soms een schurend geluid hoorde op de achteras in de eerste meter bij het wegrijden.
Kost bij de dealer €163 maar behoed mij voor een veel groter probleem, ze hebben ook iets gedaan aan de gewone rem want dat doet hij beter dan voorheen.
Ik zou terug on topic gewoon met de S80 gaan rijden en het zelf gaan beleven.
Plaats reactie

Terug naar “S80”