Auch

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

kort verhaal:

ik werk toevallig vlakbij een niet zo kleine volvo concessiehouder. zo zie ik dus regelmatig mensen proefritten maken met hun droomauto, maar ook monteurs die een testrit doen na een onderhouds- of herstelbeurt.

vandaag zag ik zo een donkerblauwe S80 (mk II) langs de weg staan met een geweldige dikke rookpluim erachter. de motor was op hol geslagen. je kon het gejank van de motor door het geïsoleerde glas van ons kantoor horen, de monteur was volledig in paniek. hij probeerde vanalles. het contact was natuurlijk al lang afgezet, maar dat hielp duidelijk niet. hij probeerde het één en ander in de motorruimte, zonder succes. ik ben ervan overtuigd dat de monteur wel wist dat hij het mogelijk kon stoppen door de auto in een lage versnelling te zetten en zo de motor te doen stoppen, daarom denk ik dat het een automaat was. en volgens mij was het een D5, want de rookpluim kon niet duidelijker uit twee uitlaatpijpen komen. uiteindelijk gaf de motor de geest.

om je een idee van de rookvorming te geven. het was zodanig veel dat bij het bedrijf waar de volvo naast stond het rookalarm is afgegaan en zowat vijftig werknemers naar buiten moesten.

de monteur is compleet ontmoedigd weggegaan en kwam terug met een collega. samen hebben ze naar ik vermoed terug olie manueel in de motor gepompt, maar er kwam geen leven meer in. uiteindelijk is de S80 door hen weggesleept.

RIP S80.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Luchtinlaat afsluiten?
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jeetje... en de eigenaar van de 80 was not amused. En dan de hamvraag wie draait in zo'n geval op voor de kosten van..... reparatie, vervanging van enz.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Dit is een probleem wat vaker voorkomt bij diesels...., in dit geval kun je bij een automaat alleen de luchtinlaat afsluiten.... en anders wachten tot het blok het opgeeft :(
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

dat van die luchtinlaat afsluiten wist ik niet. natuurlijk was dat hetgeen die kerel probeerde in de motorruimte. weer iets bijgeleerd.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wie was op dat moment verantwoordelijk?
De monteur.
Voor wie werkt de monteur?
De garage.
Wie is dan aanprakelijk (en zo mogelijk voor dergelijke ongelukjes verzekerd?
De garage.

Of zie ik het niet goed?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21400
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben van mening dat Ger gelijk heeft.

Je levert je auto af in een door Volvo Beesd goed bevonden garage voor werkzaamheden. Die garage is dan verantwoordelijk voor de dingen die gebeuren met je auto zolang zij er mee aan het werk zijn.

Quanta quosta garagehouder.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

louter ter info, dit was in belgië ;)
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

RVF schreef:louter ter info, dit was in belgië ;)
Die Volvo is niet gevoelig voor landsgrenzen.... :P
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Hmmmmm even een winter check voordat die echt vol gaat beginnen ;)

Oef....
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dit ondervang je niet met een wintercheck. zoals ik het nu aanhoor denk ik dat er olie in de intercooler is gekomen en dan gaat de motor op die olie lopen. Vandaar ook die pluimen. Heb het oom wel eens eerder gezien maar die wisten ze te stoppen. Automaat is dan lastiger.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

Je levert je auto af in een door Volvo Beesd goed bevonden garage voor werkzaamheden. Die garage is dan verantwoordelijk voor de dingen die gebeuren met je auto zolang zij er mee aan het werk zijn.

Quanta quosta garagehouder.
Dat ben ik niet zondermeer met je eens. Uitgangspunt is dat een ieder zijn eigen schade draagt. Pas als iemand anders verwijtbaar heeft gehandeld waardoor de schade is ontstaan, kan die ander aansprakelijk zijn.

Als de motor ook op hol had kunnen slaan als de eigenaar er in reed, is en blijft het zijn schade.

Het zelfde geldt als je iets uitleent aan een ander. Als het kapot gaat, zonder dat de lener een verwijt kan worden gemaakt, is de schade voor de eigenaar. Hoogstens kan de lener een morele plicht voelen om de schade te vergoeden, maar dat is niet afdwingbaar.
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

VolvoMafia schreef:dit ondervang je niet met een wintercheck. zoals ik het nu aanhoor denk ik dat er olie in de intercooler is gekomen en dan gaat de motor op die olie lopen. Vandaar ook die pluimen. Heb het oom wel eens eerder gezien maar die wisten ze te stoppen. Automaat is dan lastiger.
Misschien ver gezocht maar eh, zou het kunnen zijn dat de intercoolers opgeblazen worden om dit probleem te voorkomen?
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

denk niet dat de hoge druk het probleem is. Meer de olie die in de koeler is gekomen en meegaat met de inlaatlucht. De turbo regelt het te veel aan druk af. Het zou zeker een goede optie kunnen zijn maar ben bang dat dat in deze niet gaat werken
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als je zelf ooit zoiets bij de hand hebt, probeer dan in geen geval met welk lichaamsdeel dan ook de luchtinlaat te blokkeren. Dat lichaamsdeel zal worden vernietigd, zonder te grappen!

Pak dan een plankje of een schoen oid als je zo snel al het filterhuis los kan krijgen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Laguna-S60 schreef:Dit is een probleem wat vaker voorkomt bij diesels...., in dit geval kun je bij een automaat alleen de luchtinlaat afsluiten.... en anders wachten tot het blok het opgeeft :(
Hoe en waarmee wil je dat doen als je met een proefrit bezig ben?

V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
Je levert je auto af in een door Volvo Beesd goed bevonden garage voor werkzaamheden. Die garage is dan verantwoordelijk voor de dingen die gebeuren met je auto zolang zij er mee aan het werk zijn.

Quanta quosta garagehouder.
Dat ben ik niet zondermeer met je eens. Uitgangspunt is dat een ieder zijn eigen schade draagt. Pas als iemand anders verwijtbaar heeft gehandeld waardoor de schade is ontstaan, kan die ander aansprakelijk zijn.

Als de motor ook op hol had kunnen slaan als de eigenaar er in reed, is en blijft het zijn schade.
En toch kan het weleens gebeuren dat de garage voor de kosten gaat opdraaien. Anders gezegd zjn verzekering.
Bij een motor die op hol slaat en aan bonken draait is het lastig te achterhalen wat de oorzaak was.
Was de turbo al slecht waardoor de olie in de inlaat (intercooler) gekomen is? of is de monteur aan het "trappen" geweest met proefrijden?

Om de klant te behouden zal de garage zijn garage verzekering hiervoor kunnen aanspreken of anders de klant voorstellen om de kosten te delen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Schorpioen schreef:
Laguna-S60 schreef:Dit is een probleem wat vaker voorkomt bij diesels...., in dit geval kun je bij een automaat alleen de luchtinlaat afsluiten.... en anders wachten tot het blok het opgeeft :(
Hoe en waarmee wil je dat doen als je met een proefrit bezig ben?
dat is punt 2 :roll:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het komt meestal na het olievullen bij een diesel,bij het olievullen bij een motor met een apart olievultankje,zoals bij een commonraildiesel is het zaak 10 minuten te wachten voor je start.
Doe je dat niet,dan zuigt de carterventilatie die daar op aangesloten zit de olie naar binnen het inlaattraject in.
Het olievulgedeelte loopt maar langzaam leeg,vandaar het op hol slaan.
De inlaatslang dichtknijpen is de oplossing.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Met een kledingstuk de luchtinlaat blokkeren, als de motor dan nog niet helemaal gestopt is ook de uitlaat proberen te blokkeren, b.v. door er een voorwerp in te duwen.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ramon&Ramon schreef:...............
De inlaatslang dichtknijpen is de oplossing.
Als er een voldoende flexibele slang tussen zit is dit i.d.d. een goede oplossing :)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”