Koelvloeistof zakt

Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

Hallo

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb een probleem met mijn auto een volvo v60 uit 2013. Sinds ruim een jaar geeft hij soms een melding dat de koelvloeistof in het reservoir te laag is. Echter wanneer de dop van het reservoir open gedraaid wordt, staat hij weer op het normale pijl. In de garage is een controle gedaan met een meter om te kijken of de koppaking wellicht lek is. Dit was niet het geval. Toen is de waterpomp vervangen en gaf hij een aantal maanden geen melding (voorheen ging er vaak ook een tijd overheen). Vandaag gaf hij weer melding. Bij het opendraaien van de dop, zat her reservoir weer vol. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes Ilona
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28049
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien lucht in het koelsysteem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Die lucht komt er niet zo maar in er bouwt toch ergens druk op. Vrees alsnog koppakking maar hoop op slechts een kapotte dop vant reservoir.
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

Dank voor de reacties. Als het de koppakking is, zou hij het dan ruim een jaar sinds de eerste melding volhouden zonder verdere problemen? Er zijn verder geen indicaties dat het de koppakking is. Geen sporen in de olie, geen witte rook en met de meter op het koelvloeistofreservoir gaf hij dus ook niks aan. De waterpomp lekte wel en die is dus vervangen. Daarom gehoopt dat we het euvel hadden gevonden....

Ik ga een nieuwe dop bestellen voor het reservoir. Jammer dat ik niet kan zien of het probleem dan is opgelost, gezien hij niet frequent een melding geeft.

Helaas kan ik ook niet zien hoe warm de auto wordt, gezien er geen meter op zit...
lala9292
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Is het toevallig een D2? Daarbij is is het helaas een bekend probleem en is het inderdaad de koppakking (helaas zelf meegemaakt).
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27810
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ilona123 schreef: 28.04.2024 - 21:01 Helaas kan ik ook niet zien hoe warm de auto wordt, gezien er geen meter op zit...
Dit kan alleen nog via een OBD2 scanner inderdaad.
Je hebt mooie bluetooth oplossingen zodat je dit via de telefoon kan doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28049
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

OBD scanner is ook handig voor het uitlezen van andere parameters.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

Dank voor de reacties. We gaan nogmaals een meting doen en een nieuwe dop plaatsen. Eens kijken hoe het dan gaat
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ilona123 schreef: 28.04.2024 - 21:01 Helaas kan ik ook niet zien hoe warm de auto wordt, gezien er geen meter op zit...
Een auto uit 2013 zonder temperatuuraanduiding? Werkt de verwarming wel? Als dat niet zo is dan vermoed ik ook een koppakking.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5752
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Meten is weten.
Je kan vanalles op voorhand vervangen. Maar als blijkt dat het probleem zich voort blijf doen....
Zou een specialist gaan zoeken in de buurt en een compressietest laten doen. Dan weet je het zeker of je een koppakking kan uitsluiten. Nu is het allemaal giswerk.
Compressietest kost je een paar tientjes....
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Alleen die compressietest is ook niet 110% er staan nu recent 3 a 4 verhalen met meest uiteenlopende symptomen en uitwerkingen die alle standaard testjes om de tuin hebben geleid maar de conclusie was vaak t zelfde .

Een volvospecialist kan je zeker verder helpen .
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5752
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Heb je gelijk in RR.
Las ook dat bij sommigen bleek dat de waterpomp kapot was.
Daar zat ik nl aan te denken. Als de waterpomp vervangen is door een met kunstof schoepen, dan kan deze ook de geest hebben gegeven en heb je dezelfde symptomen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

waren overigens wel compleet andere blokken een D2 een T4 een D5 waar die eerste altijd uitgemaakt word van papier te zijn .

en met normaal rijden maakt de diesel niet veel warmte en zal je niks merken . Het kan wel zijn begonnen met die kapotte waterpomp en daarna toch een keer te warm geweest .
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

@ kick ja de verwarming werkt gewoon. Heel veel auto's hebben geen zichtbare temperatuur aanduiding....

De auto loopt verder echt perfect. Heb wel eens een auto gereden die wat mankeerde aan de cillinders, maar dat voelde je wel....vraag mij af of hij dan na zo'n lange tijd niet slechter zou zijn gaan lopen?

De dop is vervangen en er is opnieuw een meting verricht, daar kwam wederom niks uit. Mocht hij nu toch weer hetzelfde probleem hebben ga ik de compressietest laten uitvoeren bij de volvo dealer
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

@ lala

Het is ind een d2
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Zou hem bij een specialist neerzetten en niet bij een dealer . 3x een compressietest bij 3 partijen brengt je niks verder behalve 3 rekeningen .
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Doe het meteen goed en stap naar de dealer. 1x betalen en 1x de juiste diagnose en reparatie met bijbehorende garantie.
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

Ik ga morgen de volvo dealer bellen voor een compressie meting. Nieuwe dop erop en wederom een melding. Mijn automonteur denkt dat het niet aan de koppakking ligt, maar dan kunnen we het uitsluiten.

Zou het ook kunnen zijn dat de koelventilor niet goed werkt? Ik hoor soms op momenten dat je het niet verwacht de koeler lang na joelen.

Hopelijk kan de garage het vinden deze keer. 5 maanden lang geen melding gehad....
Ilona123
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.04.2024 - 18:42

Nou aantal volvo dealers gebeld helaas allemaal geen tijd de eerste paar weken :(

Toen maar weer naar de gewone garage. De auto wordt niet te warm (is uitgelezen) heb een afspraak gemaakt om het koelsysteem af te persen. Zij spraken wederom uit dat ze niet de verwachting hebben dat het in het blok ligt. De problemen bestaan al bijna 1,5 jaar. Dit ga ik ook laten testen als de auto daar heen gaat dmv compressie test.

Gisteren gaf hij melding, terwijl hij 2 uur stil had gestaan, meteen toen ik de auto startte. Heeft iemand een idee waar die koelvloeistof dan kan blijven als het niet in het reservoir zit?
Egr koeler?
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Koelventilator aan is juist een teken dat hij wel (te) heet word zeker bij een diesel gaat hij vrijwel nooit aan omdat het zo efficient is en er weinig warmte vrijkomt .
Het kan zoiets simpels als een thermostaat zijn of toch weer die ( plastic ) waterpomp van slechts 1 jaar oud.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”