S40 1.8 2009 start soms niet (vooral na kort ritje)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robzl
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.04.2024 - 22:02

Onlangs mijn Opel Astra 1.6 Njoy (2003) na 7 jaar "ingeruild" voor m'n eerste Volvo: een S40 1.8 Edition II uit 2009 met 219.000 km op de teller. Van een handelaar gekocht voor een mooie prijs, wel zonder garantie en hij had al 2 jaar geen beurt gehad, dus dat was nog even spannend maar inmiddels is-ie helemaal nagelopen en op wat kleine reparaties na is de auto in goede staat, en hij rijdt fijn.

Blij dus met m'n aankoop, maar ik loop er helaas wel iets te vaak tegenaan dat de auto niet direct wil starten. Met name na een kort ritje, maar ik heb het ook al eens gehad nadat hij twee dagen stil had gestaan. Meestal start hij dan bij de eerste keer proberen helemaal niet, ik hoor het startende geluid wel (constant) maar hij "pakt" niet. Haal ik 'm van het contact en probeer ik het nogmaals, dan start-ie meestal wel, maar soms met veel tegenzin: hij blijft een tijdje stotteren, de auto trilt er flink van, maar dat gaat weg zodra ik wat meer toeren heb gemaakt. Soms haal ik 'm daarom direct nogmaals van contact voor ik ga rijden, en bij de derde keer start-ie eigenlijk altijd normaal.

Tip gekregen om op het geluid van de brandstofpomp onder de achterbank te letten, en of ik dan verschil hoor voordat de auto niet wil starten, maar als dit startprobleem zich voordoet is het geluid niet anders (ik hoor 'm een paar seconden als ik de auto op contact zet). Geen foutmeldingen gevonden bij uitlezen, en het probleem laat zich ook niet reproduceren in de garage.

Op het AMT Garageforum kwam ik een probleembeschrijving tegen die grotendeels gelijk is, met een S40 uit 2006:
Meestal bij kort wegzetten van de auto met lauwe motor (niet uitsluitend, maar meeste kans). Starten -> slaat niet aan. Bij doorstarten slaat de motor na ca 5-10 seconden twijfelend aan (alsof hij langzaam benzine krijgt). Wordt er niet doorgestart maar de sleutel teruggedraaid en opnieuw gestart, dan start de motor de 2e keer vrijwel direct. Soms een maand geen problemen, dan weer 3x op een dag. Geen storingsmeldingen bij het (meerdere keren) uitlezen van de auto na de klacht.

Euvel doet zich voor bij alle 2 de sleutels. Benzinepomp is al vervangen. Ook is de motor (vanwege op 3 cylinders lopen na de start) een keer uit elkaar gehaalde bijde importeur vanwege vervuiling en daardoor niet goed sluitende kleppen (bij 50000km!). Vervuiling mogelijk een gevolg van het start-euvel ?!

Dealer weet het ook niet meer en is terughoudend met het vervangen van allerlei onderdelen maar de klant is ten einde raad. Garantie is inmiddels van de auto. Klacht is niet reproduceerbaar.
https://www.amtgarageforum.nl/volvo/s40 ... 28169.html

Helaas kan ik de reacties daarop (als die er zijn) niet inzien, het forum is alleen toegankelijk voor professionals.

Op dit forum en elders gezocht naar oplossingen, en op buitenlandse Volvo fora wordt soms de brandstof drukregelaar genoemd als mogelijke oorzaak (als het niet de pomp is), maar ik ben helaas nog geen berichten tegengekomen waarbij de oplossing ook gemeld wordt.

Is hier misschien iemand bekend met dit probleem?

Rob
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”