Pagina 1 van 2

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 18.04.2024 - 14:26
door berke
Goedemiddag allemaal,

Mijn heerlijke V70 2.0 heeft inmiddels 360.000 probleemloze kilometers gemaakt.

Nu is de benzinepomp defect, stekker ingebrand...... hoort erbij, zeker bij de kilometerstand.

Heeft me wel aan het denken gezet, alles is nog origineel, dynamo, startmotor, aircopomp, waterpomp, enz.

Is het nu wachten op het volgende, of misschien toch maar eens nadenken over preventief wat zaken vervangen? Onderhoud doe ik zelf, iedere 10.000km olie + filter, iedere 20.000km groot onderhoud inclusief bougies. Iedere 50.000km stuurbekrachtingsolie verversen, iedere 100.000km bak olie. Hou hem echt goed bij.

Ben nu ook wel heel benieuwd hoeveel kilometers hij kan maken!?

Wat denken jullie?

Groet,
Ber

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 18.04.2024 - 18:03
door Msuidgeest
Tja, koffiedik kijken dus. Haalt zomaar 5 ton of stort volgende week in.

Feit is dat je zuinig bent op je auto en "onderhoud is behoud" dus 5 ton lijkt eerder te komen dan instorten.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 18.04.2024 - 18:50
door Mastiff
Je hebt het over preventief vervangen. Maar wat wil je dan allemaal preventief vervangen?
Ooit zei iemand: "if it ain't broke, don't fix it".
Zo doe ik het altijd maar....

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 19.04.2024 - 14:44
door redracer
nee joh gewoon fiksen en doorkarren .

Als je soms leest wat nieuwere auto's van andere merken ( ook volvo ) en blokken bij kmstanden van slechts 50k voor €€ grappen hebben. Dat zijn dan ook geen zaken meer die je zelf ff doet ( motorblok eruit op de keukentafel 🤣 )

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 19.04.2024 - 14:54
door Urbexpeditie
537.684 km's met enkel normaal onderhoud en een keer kapotte startmotor... Dusssss :whistle:

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 19.04.2024 - 16:11
door fredhead
Met een 5 cilinder diesel ja ;)

Overigens zou ik gezien de staat van onderhoud niet direct iets kunnen roepen dat eraan gaat komen.
Zal wel een beetje "afwachten" worden tot het volgende.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 19.04.2024 - 16:35
door Jiska
Dat klopt, maar die kans is natuurlijk ook groot als je een andere volvo aanschaft. (Dat die ook het nodige aan onderhoud gaat kosten) dus ik zou het repareren en lekker blijven doorkarren!

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 19.04.2024 - 18:42
door Kick
Als je het sleutelen eraan leuk vindt dan zou ik lekker doorrijden en er niet teveel over nadenken. Gewoon genieten van je fijne auto!

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 21.04.2024 - 18:40
door Rikky
Is er een reden voor deze korte interval van de bougies? Bij mijn motor 2.5t staat hiervoor 120k voorgeschreven volgens het schema. Dit vind ik zelf te lang en gelijk bij aanschaf van de auto vervangen. Die zaten er duidelijk al veel te lang in. Ik heb ga ze binnenkort weer vervangen, dan zullen ze er 40k inzitten. Dit is ook meer om de staat te zien en er zat destijds olie bij 1 bougie aan de bovenzijde. Ik denk/hoop van het bijvullen.

Bij mij heb ik ook de brandstofdruksensor vervangen op het uiteinde van de rail. Ik weet niet of de constructie bij de 2.0 hetzelfde is en dezelfde sensor. Anders preventief vervangen. Massa aansluiting van de achterklep staat nog op mijn lijstje om preventief te doen.

Heb je met het vervangen van de stuurolie ook al een keer het reservoir vervangen?

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 22.04.2024 - 10:27
door berke
Ik vervang de bougies iedere 20k omdat ik merk dat ie dan toch wat 'minder' begint te lopen. Waarschijnlijk ook door de E10 brandstof.
Bij het verversen van de stuurolie, vervang ik het reservoir niet.

volgens mij is de 2.5t ook wel een heel andere motor.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 22.04.2024 - 20:45
door Rikky
Kun je dit ook terugzien aan de bougies? Is schoonmaken een optie?

Zelf ben ik ook geen fan van E10. Tank ik ook alleen maar als ik weet dat ik het gelijk oprij. Anders E5. Zeker bij kouder weer met korte stukjes duidelijk te merken. Ik ben dan ook benieuwd hoe de bougies er nu uitzien. Ook omdat de motor licht olie verbruikt. 0,5 ltr op 2500 km en met caravan (1500 kg) naar Luxumburg 0,5 ltr op 400 km. Ik heb net olie besteld en ben al lang afgestapt van de aanbevolen spec. Nu gaat er 5W40 C3 in. Vooral voor betere HTHS en iets lager SAPS vanwege olieverbruik en behoud katalysator.

In het revervoir van de stuurbekrachtiging zit een filter bij mij. Deze kun je niet verwisselen en zit op de retour. Bij mij was deze gedeeltelijk dicht gaan zitten door de jaren en het gebrekkige onderhoud van mijn voorgangers. Dit heeft tot gevolg dat er lucht in de olie komt door de zeer hoge stromingssnelheid waarmee de olie terug in het reservoir geperst wordt. De totale flow wijzigt immers niet. Dit verergert na een aantal kilometer en hierdoor komt er lucht in het hele circuit wat een apart geluid geeft. Dus bij koude motor niets te horen.

1e foto is opstelling om stuurolie te wisselen. Voorwielen van de grond en gewoon links rechts draaien (let op: onder geen beding de motor starten, flow is veel te hoog), nieuwe olie toevoegen - oude eruit zuigen. Werkt perfect.

2e foto is verstopt filter uit stuuroliereservoir. Niet verwisselbaar is 1 geheel met reservoir. Dit is nog belangrijker om te vervangen dan de olie volgende keer zou ik zeggen :)

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 13:09
door berke
Ik denk dat je bougies zwart worden door het olieverbruik, schoonmaken is eigenlijk geen optie. Ikdenk dat iedere auto merkbaar beter rijdt op premium brandstof.

De slangen afklemmen en dan het hele reservoir losnemen om te reinigen, daarna weer terug en verversen, of andersom:)

Ik heb de mijne gekocht toen er 110.000km opstond, toen heb ik in 20.000km 4 maal de olieververst. ik geloof dat een schone motor met schone olie veel beter en langer loopt. Wij hebben ook een caravan gehad, geen olieverbruik. Uberhaupt geen olieverbruik. Als de kleprubbers vervuild zijn of wat hard geworden, kun je ook verbeteren met een schone motor, zo ook de zuigerveren. En natuurlijk goede olie gebruiken. ik gebruik 5w30 van Comma.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 15:50
door volvo440special
Als de auto probleemloos 360dkm bereikt heeft, doe je het dus goed. Zou dus zeker niet allemaal preventief zaken gaan lopen vervangen, pas als onderdelen aantoonbaar slecht (beginnen te) worden of afkeur zijn, vervangen.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 16:01
door berke
Ik zat te denken aan de startmotor en/of dynamo. Dan wel via de onderdelenlijn ofzo, hou je de kosten ook een beetje in hand. Staan er genoeg op met de helft van kilometers......

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 18:35
door Rikky
Mijn bougies waren zeker niet meer te redden. Niet alleen veel koolaanslag, maar volledige tip weg. Daarom ben ik benieuwd hoe ze er nu uitkomen.

Het filter in het reservoir is niet te reinigen. Foto staat hij eruit gebroken op z'n kop. Erin geprobeerd met wasbenzine. Eruit heb ik het geprobeerd met remmenreiniger en zelfs dat lukte niet. Het is nylon. Een andere belangrijke functie is als screen om de retourolie verdeeld en gelijkmatig terug te laten vloeien in het reservoir. De kosten van een nieuw reservoir zijn het niet.

Goede olie en op tijd verversen is het behoud van de motor. Ik gebruik voornamelijk Castrol. Helaas bij mijn motor volgens voorschrift met 0W30 om de 30k gedaan. :( . Gekocht met 291k
Echt veel te lang dus met de verkeerde olie voor het behoud van de motor om een hoge km stand te bereiken.

Mooie "lecture" over olie: LR time op YouTube van afgelopen zondag :) Niemand die dit beter kan vertellen dan Christian (en Vera natuurlijk). Ik volg ze al een tijdje en zou bijna een Land Rover kopen. Bijna...... :-D

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 19:00
door Urbexpeditie
berke schreef: 23.04.2024 - 16:01 Ik zat te denken aan de startmotor en/of dynamo. Dan wel via de onderdelenlijn ofzo, hou je de kosten ook een beetje in hand. Staan er genoeg op met de helft van kilometers......
Je weet dat deze een inruilwaarde hebben bij Volvo.
Bij mijn XC70 had de startmotor de geest gegeven. Bij de dealer een nieuwe besteld en men gaf aan dat ik voor de oude nog €150 retour kreeg.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 23.04.2024 - 20:36
door volvo440special
Statiegeld op dit soort delen is gebruikelijk.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 14.05.2024 - 23:22
door MU
Rikky schreef: 23.04.2024 - 18:35 Helaas bij mijn motor volgens voorschrift met 0W30 om de 30k gedaan. :( . Gekocht met 291k
Echt veel te lang dus met de verkeerde olie voor het behoud van de motor om een hoge km stand te bereiken.
Waarom is dat de verkeerde olie om hoge km-standen te bereiken? Ik heb ooit opgezocht dat deze versie van de motor (bij mij de B5254T6) nooit een ander voorschrift heeft gehad, zal hij er dan niet op ontworpen zijn qua toleranties?
Eerdere versies inderdaad wel 5w40.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 15.05.2024 - 05:34
door volvo440special
Rikky schreef: 23.04.2024 - 18:35 Helaas bij mijn motor volgens voorschrift met 0W30 om de 30k gedaan.
Zulke blokken gaan inderdaad niet per se lekker op 0W30. Het is wel echt een stevig olieverbruik, eens goed in de gaten houden wat er met 5W40 gebeurt. In ieder geval zou ik adviseren om iedere 15dkm de olie te wisselen.

Inmiddels 360.000km

Geplaatst: 17.05.2024 - 21:46
door Rikky
volvo440special schreef: 15.05.2024 - 05:34
Rikky schreef: 23.04.2024 - 18:35 Helaas bij mijn motor volgens voorschrift met 0W30 om de 30k gedaan.
Zulke blokken gaan inderdaad niet per se lekker op 0W30. Het is wel echt een stevig olieverbruik, eens goed in de gaten houden wat er met 5W40 gebeurt. In ieder geval zou ik adviseren om iedere 15dkm de olie te wisselen.
Bij mij is oliewissel altijd al tussen de 10k en 15k geweest. Bij deze auto nog korter. Vanaf dat ik hem heb met 291k al de 5e oliewissel. Huidige stand 329k. De 1e zou ik eigenlijk niet mee moeten rekenen omdat hij er al aan toe was, dus gelijk na aankoop gedaan.

3 weken gelden olie vervangen en had er toen 6,5 k ingezeten. Pikzwart. Dus nu doe ik het anders. Ben er met de caravan mee weggeweest vlak nadat ik de olie had vervangen. Dus zomervakantie nog erbij en dan weer een wissel. Olie zal er dan 3,5 a 4 k ingezeten hebben, maar wel onder zware omstandigheden m.b.t. temperatuur en belasting. Het is bekend dat deze motoren meer olie verbruiken bij hoge belasting en staat zelfs in het instructieboekje. Hiervoor jarenlang een E39 5 serie gereden met 6 cilinder, totaal geen last van met dezelfde inzet (van olieverbruik dan ;), lekkages is een ander verhaal, maar hoort bij die motor en is prima op te lossen door er een beetje (veel) tijd in te steken.

Onderhoud doe ik zelf, en oliewissel met filter is zo gebeurd.