Pagina 1 van 2

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 16:56
door Rein4volvo
Vraagje als ik met de auto rijd en en stop om even wat in of uit te laden zet ik de auto in de N stand incl handrem, of is het beter de auto in de P stand te zetten eventueel met handrem.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 17:00
door fredhead
Maakt niet uit zolang de auto vlak staat.
Is het hellend zou ik ervoor kiezen om de neutraal en handrem te gebruiken.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 17:07
door OGA244
Waarom niet gewoon in P?

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 17:40
door Ben
Ik zet 'm altijd in P

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 17:58
door V480-S60
Hier idem in P.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 18:16
door fredhead
OGA244 schreef: 14.04.2024 - 17:07 Waarom niet gewoon in P?
Op een hellende ondergrond druk je hem in de vergrendeling van de bak.
In dat geval dus de handrem erbij om te voorkomen dat dat niet gebeurt.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 18:44
door OGA244
Je kunt hem in N toch ook niet afzetten?

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 18:58
door fredhead
Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 19:12
door lint
Ik gebruik altijd de P-stand. Bij onze XC40 schakelt de parkeerrem daarna automatisch in.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 20:21
door Jers3n
fredhead schreef: 14.04.2024 - 18:58 Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.
Dat ligt maar net aan het model auto/type automaat.
Ik kan onze V90 CC toch echt niet afzetten in N, dan moet of eerst de P-knop ingedrukt worden of de handrem worden geactiveerd. (Afzetten in D of R kan dan weer wel maar dan wordt automatisch de P geactiveerd)

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:00
door fredhead
Maar dat was ook precies de vraag, N met handrem of P-stand.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:13
door Jers3n
Dat is waar😁. Hier dus bijna altijd alleen de patkeerstand (P), behalve op een helling, dan ook de handrem (zoals ook in instructieboekje staat)

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:33
door Rein4volvo
fredhead schreef: 14.04.2024 - 18:58 Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.
Gaat idd om met draaiende motor al is dus dan elektrisch staat in hybride stand

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:39
door Rein4volvo
Uit de reacties moet ik concluderen dat het eigenlijk niets uitmaakt in welke stand hij staat in P of N wel rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Is dus maar net wat je zelf het makkelijkst vind.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 14.04.2024 - 22:00
door fredhead
Rein4volvo schreef: 14.04.2024 - 21:39 rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Rollen doet ie in de P ook niet, ja een klein stukje totdat de bak tegen de vergrendeling aan loopt(wat afhankelijk van de snelheid waarin dat gebeurt schadelijk voor de bak kan zijn).
Om dat te voorkomen zou je dus op hellend vlak de handrem gebruiken en al dan niet de N of P stand.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 15.04.2024 - 07:09
door OGA244
Je hebt een normale voetrem om tot stilstand te komen, waarom dan een handrem of de P van een automatische bak rijdend gebruiken?

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 15.04.2024 - 08:38
door Gouwe
Rein4volvo schreef: 14.04.2024 - 21:39 Uit de reacties moet ik concluderen dat het eigenlijk niets uitmaakt in welke stand hij staat in P of N wel rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Is dus maar net wat je zelf het makkelijkst vind.
Je zal de eerste niet zijn die de handrem vergeet met alle mogelijke gevolgen voor jou en de overige verkeersdeelnemers. Dus mijn oprechte advies, zet hem altijd in P (en zoals in het instructieboekje staat: op een helling aangevuld met de handrem).
Bovendien is de P veel makkelijker, zeker met een hybride zoals jij dus kennelijk hebt, gewoon knopje P indrukken en klaar of nog makkelijker, gewoon je deur open en de Volvo zet hem voor jou in P.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 15.04.2024 - 10:40
door fredhead
OGA244 schreef: 15.04.2024 - 07:09 Je hebt een normale voetrem om tot stilstand te komen, waarom dan een handrem of de P van een automatische bak rijdend gebruiken?
Dat zegt niemand toch?
Op een hellende ondergrond waar de auto gaat rollen, dat is het enige waarover wordt gesproken.

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 15.04.2024 - 11:00
door OGA244
fredhead schreef: 14.04.2024 - 22:00
Rollen doet ie in de P ook niet, ja een klein stukje totdat de bak tegen de vergrendeling aan loopt(wat afhankelijk van de snelheid waarin dat gebeurt schadelijk voor de bak kan zijn).


met de voetrem sta je stil, het ding dan nog bewegend in p klappen is dom

N of P stand volvo xc 60

Geplaatst: 15.04.2024 - 11:08
door DB200
Altijd in P, dan is het niet mogelijk om de automaat vanuit N per ongeluk in D te tikken.

Procedure:
Vanuit stilstand met bediende voetrem, eerst handrem bedienen en vastzetten, daarna automaat in P. Dan wordt de bak nooit belast op een helling.